• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-11-01 20:48:10 följande:
    Jag är oerhört nyfiken på vilka reaktioner samma tilltag från min sida hade fått! Tänka sig om jag mått dåligt, testat mig för Covid-19 och därefter gått och handlat och meddelat det här - något säger mig att jag inte hade kommit i åtnjutande av samma milda och förlåtande bemötande som AndreaBD fått. 

Men var lugna. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att bryta mot några av FHMs rekommendationer. Faktum är att jag hela tiden efterlevt dem plus några extra säkerhetsnivåer till. Men det betyder förstås inte att jag inte kan bli smittad, någon annan som inte är lika noga kan ju se till att jag får det och till ingen nytta ångra sig efteråt. 

Hade du försvarat dig och varit aggressiv om det.
    Så ja, då hade vi sågat dig efter fotknölarna, annars hade vi bara nämnt det önskat dig bättring och fortsatt sina liv.

Bryter inte heller FHM rekommendationer, de är ju så enkla att följa.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-02 12:24:02 följande:
    Som Padirac skrev, mycket folk på liten yta.

Skulle hela Sverige se ut som Stockholm skulle vi ligga högre än Belgien.

Såg det senare när jag läste vidare.
    Man tycker ju att de borde förstått allvaret, men de blir väl utmattade med detta som alla andra av COVID-19.

Men det ser ut som de tar en djupdykning igen.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-02 12:47:26 följande:
    Fast covid-19 verkar ju inte vara särskilt smittsam om man inte under en längre tid befinner sig i närheten av en smittbärare, inte heller verkar munskydd ha någon större effekt.

Då får man problem i ett land som nästan har 400 invånare per kvadratkilometer - Sverige har 25.

Jo, det låter logiskt.
    Antar de står ut på detta sättet pga de räknar nitiskt, precis som vi gör.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-02 13:18:32 följande:
    Jag gör verkligen så gott jag kan annars. Dessutom kan man också få en slags panik, svårt att beskriva, när man inser att man nu ska vara hemma och klara sig ett tag. Jag fick väl då nån slags impuls att jag nu måste ha allt på plats och klara mig själv. 
    Krya på dig!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-02 14:45:06 följande:
    Tack. Det är ingen större fara med mig, jag är tuff. Men min man åkte in på sjukhuset idag. :( 

Vi håller tummarna att det fortsätter med ingen fara med dig.
    Bara antar att tuff betyder att du härdar ut bättre.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-02 14:49:06 följande:
    Jag har för mig att just Belgien, och Sverige, räknar med alla som inte alla andra länder räknar med. Även i Sverige har ju dem allra, allra flesta som dött varit gamla OCH sjuka. 

Undantag: Vårdpersonal. Fick höra igår att en bekant, läkare, som vi inte hade träffat på det ett tag legat i respirator och hade jobbigt att komma tillbaka till ett vanligt liv. 

En sak som gör mig lite perplex, det är hur lite koll en del verkar ha på sina medborgare.
    Att det inte blir 100% rätt direkt, det kan vi ju köpa.
    Men en del länder verkar inte ens bry sig om ha koll på vilka som lever i sitt land och inte.

Sen kan man diskutera nyttan med att man räknar såpass långt tillbaka tiden.
    Men bara antar det finns nån tanke bakom den.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-02 14:58:57 följande:
    Vad fräckt av dig att först anklaga mig för att, likt dig, gå och handla livsmedelsbutik trots symptom och nu påstå att jag inte vet hur jag skulle agera "när jag inte varit i det läget". Jag har haft symptom som kunde vara Covid-19 under tiden som pandemin varat och jag höll mig verkligen till rekommendationerna (och var ännu försiktigare ändå samt under längre tid). Jag kollade senare om jag hade antikroppar, vilket jag inte hade.

Jag är förresten säker på att du gjort så gott du kunnat. Problemet är att det uppenbarligen är alldeles för många vars bästa verkligen inte är gott nog. Det är liksom inget ädlare att göra stick i stäv med hur vi förväntas och avkrävs att göra för att man "får panik" över att sakna förnödenheter än det är att ha andra skäl till att göra som du gjorde, utfallet av agerandet blir detsamma oavsett motivet. 

Jag tvivlar på att graden av "tuffhet" har med hur allvarligt förlopp man riskerar att få att göra. 

Synd om din man. Hoppas han klarar sig bra trots allt. Ännu så länge hinner de väl i alla fall med att vårda honom och andra. Det kan ju bli sämre med kapaciteten att göra det längre fram om folk fortsätter att hantera rekommendationerna efter eget omdöme.

Men tuffhet gör så att man kan hantera sjukdomen bättre.(Och eftersom du väljer att missförstå allt jag skriver, så pratar vi inte om sjukdomsförloppet, jag borde nog gjort mer förtydligar för dig, och med tanke på den historia du har med att missförstå så mycket.)

Kapaciteten är nog knappast ett problem idag, det ar det aldrig under toppen heller.
    Men någon enstaka fick man flytta på.
    Och att vi hade såpass många platser lediga, det beror på den strategi Sverige har.(Pratar nu om den strategi som FHM upprepat var PK jag sett)

Även anar jag att du attackerar andrea för ditt egna nöjes skull, men du vävt in det i "empati".
    Allt man behöver skriva är krya på dig och om man måste skriva nått, men inte du inte!!! Solig

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-02 15:07:46 följande:
    Jag vill absolut inte anklaga någon. Men jag har också varit 100 % säker att jag inte skulle göra så! Man vet inte, när man inte har varit där. Jag vill helst inte ens gå in i detaljer. Inte bara min man, utan också hans bästa vän som var här och också smittades hade en sus om vad de fick göra och inte göra - när de väl var sjuka. Min man sa bara "vaddå, får man inte???" Och kompisen gick varje dag ut och i affärer, ganska i onödan. Man blir lite konstig i huvud av viruset. Och man kan få en slags panik - och det hade jag definitivt inte trott att jag skulle få.

Det kanske är så att du fått en ökad produktion av katekolaminer.
    Det kan skapa en sådan känsla du pratar om, plus man har en faktisk oro situationen då man inte vet om man är den olyckliga som inte tål viruset.
    Finns säkerligen en orsak till dina panikkänslor, trumpen fick tex dödsångest.

En polare på jobbet han har nu efter 3 månader fortfarande inte fått tillbaka smaken.
    Det är nog det enda jag är rädd för, redan fått smaken/lukten förstörd av en borttagen gallblåsa med ca30-40%.(Vilket inte var någon större fara, då jag nästan var savantaktig på lukt och smak innan, hade ett extremt bra lukt och smaksinne, och blev mer normalt efter, men tappa resten, fy satans vad det skulle bli jobbigt för mig personligen.)

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-02 15:10:16 följande:
    Tack. Nja, jag menade nog mer att jag har bra immunförsvar. 

oki, vi hoppas på ett snabbt slut, så du kan återgå hit och berätta ett och annat för klustret, så Pope får fortsätta hacka på dig.
    Det är dock intressant om pope, där det inte finns på kartan att bara säga krya på dig endast.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-02 15:42:48 följande:
    Ja, är det så det är så får man ju verkligen anse strategin som olyckligt vald. Här yrar smittade människor omkring och går i affärer för att viruset gjort dem "lite konstig i huvud". Märkligt ändå att inte FHM berättat något om det här, de inhämtar ju - vilket du förresten själv lyft fram många gånger - all upptänklig information från alla håll i världen och torde väl känna till sakernas tillstånd. Men det är kanske som du brukar föreslå, de vill inte skapa panik genom att berätta om virusets kraftiga påverkan på viljan att gå i butiker.

Jag förstår att du inte vill gå in på detaljer. Det behöver du inte heller, jag tycker att bilden är ganska klar ändå. 

Flockimmuniteten?

En del trodde toapapper, psykologi vid sjukdom och stress är svåra saker och förutse.
    Har du aldrig titta på en film om virus?

För tokigheter med COVID-19 finns det gott om, smittad eller inte.
    Min favorit är dock flickan i mataffären som hade på sig plasthandskar och tog i det mesta.
    För sen köpa lösgodis, som hon tog med händerna och plasthandskarna hon tagit i massor av saker på.

Kanske inte hon skulle äta godiset, det såg GALET ut.
    Och fick hon smittan på handskarna, så hamnade de på godiset med 100% säkerhet.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin