• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-28 19:37:31 följande:
    Varför tryck visa endast pyssel? Jag tycker hon gör bra inlägg, men varför uppmanar du till detta?
    Inte speciellt ämnes relaterade, utan mest ad hominem.
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-28 19:42:41 följande:
    Var så god här är en länk till Aftonbladet.

www.aftonbladet.se/

Det var inte vad jag efterfrågade, utan om ditt påstående om att de hade en rubrik att COVID-19 döda har återuppstått likt Jesus som jag frågade efter.

Men eftersom du inte gav det du påstod, så inser jag du försökte fabulera bara.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-10-28 20:03:15 följande:
    Mm, till hens försvar så är hen långt från ensam om att inte verka förstå skillnaden mellan sjukdomen och viruset som framkallar den.

Många säger ju corona rakt av, vilket jag förresten själv gör till vardags, däremot skulle jag nog inte ens med nattmössa på säga att covid-19 muterat, då skulle jag säga att SARS-CoV-2 - eller bara coronan - muterat.

Tyvärr tycks sjukdomen ha tagit fart igen, men lyckligtvis så finns det en helt annan beredskap och en betydligt större kunskap nu än i våras.

Jag samlat ihop det till en i princip och COVID-19, ett fåtal ggr så skriver jag corona.
    Men visst är det intressant att man låtsas om att man inte vet vad vi pratar om helt plötsligt.
    Sett tow blivit en sådan som droppar en onliner och drar sen, då argumentationen är ofta mycket vek eller inte ens alls ibland.

Folk bör inse de smittar igen, och börja vara bättre på distansera sig.
    Som tur är det enkelt att hålla avstånd och anpassa sig och gå på tider där lite folk är ute.
    Men en del har blivit så vana med COVID-19 att de inte tänker på den längre.

Finner det dock lite fundersamt att en del verkar överraskade att smittan stiger igen och nu när vi tvingas inomhus.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-28 20:12:39 följande:
    Tack och detsamma!

Det är för att han tycker mina inlägg är så träffande och läsvärda att han måste påminna om dem hela tiden smile1.gif
    Inte om COVID-19 som är trådens ämne, och jag påminner om att du är osaklig bara.
  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-10-29 00:14:34 följande:
    Det jag hörde idag var inte medvetna lögner, utan okunniga människor som inte förstod vad de diskuterade. Varken reportern eller den som blev intervjuad.

De flesta lögnerna jag har sett handlar om den dramatiska ökningen av smittan i andra länder jämfört med de låga nivåerna i Sverige.

Dock så har ju det varit dramatiska ökningar i Europa och inte samtidigt med Sverige.
    Så speciellt fel är ju inte ett sådant påstående och om det gavs just vid ökningen i Europa som inte var samtida med den Svenska ökningen.

Men alla vet ju om att smittan kommer andas in och ut och in och ut, hur många ggr är svårt och sia om dock, men närmare 100% att vi kommer få se minst en nedgång och ökning till och mer än denna som är nu.
    Det var detta Tegnell menade på att detta är inget sprinterlopp, utan ett maraton, då de tidigare erfarenheterna man haft vid dessa större virus, det är att det tar ett par år att gå igenom befolkningen.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-29 18:32:22 följande:
    Nej :(
    Och åtgärder låter vänta på sig. Först idag har man delat av packplatsen i änden av rullbandet med en skiva i vår mkt välbesökta mataffär dit folk åker från hela kommunen. Inne i affären, lika tätt som vanligt och "eget ansvar"=obefintligt ansvar och o oförsiktigt beteende.

Jag ser fram emot en pandemilag om den också har några slags strafförelägganden och omfattar enskildas överträdelser. Till exempel ett "strikt föräldraansvar", jfr "strikt hundägaransvar", som innebär kännbara böter om man har snorungen/smitthärden i varukorgen och liknande överträdelser. Eventuellt kombinerat med smittskydds- och föräldrautbildning, beroende på hur gravt eller upprepat det är. Gärna straff liknande onanerande i offentligheten när man gubbsnyter sig på gator och torg. Det är tur man bara ser en bråkdel av allt äckligt folk sysslar med.

Det finns inga poliser till så här omfattande saker och kolla upp.

Och det är dax att folk steppar upp igen ett par nivåer.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-29 18:45:56 följande:
    Tror du poliser letar blottare då? Lagar har väldigt lite med hur många poliser det finns att göra. För övrigt finns inget "igen" där jag bor.

Har vi miljoner potentiella blottare?(Undrar då vi bara har knappa 10k anmälningar)
    Finns ingen möjlighet att med poliser hålla på med detta, de har för lite personal för göra en skillnad.

Och vi har redan bevisat att vi kan sköta smittan genom frivilliga åtgärder, allt som krävs är hålla i och hålla ut.
    COVID-19 är inget sprinterlopp, utan ett maraton som troligtvis inte ens har sitt slut 2021.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-29 20:10:47 följande:
    Du ser. Diskutera Covid-19 med dig är helt utsiktslöst. Du fattar alldeles för lite av det du just läst. Ett stort gapflabb på det korkade och helt missriktade du just skrev. Du får diskutera med någon "mentalt utmanad" som orkar med dig istället.

Varför sa du att polisen ska skjuta måsar som tar glassar ur händerna? Varför tror du de har tid med det? Vi har bevisat att vi klarar att inte gå på vissa strandpromenader och äta glass och korv. En strandpromenad i en genomsnittlig västkuststad är ett sprinterlopp, inget maraton, du klarar att hålla dig och äta glassen sedan. Bara du inte låter någon annan slicka på den, då kan du få viruset också.

Menar du beräkningarna? Solig
    För det är ingen som förstår dom.

Sen vad du har för fantasier om vad jag säger är inget jag bryr mig om.
    Den dagen du har nått om COVID-19 så kan vi ha en vuxen diskussion  om detta.
    Men polisen har inte tid med det du pratar om, då det krävs en enorm polisstyrka som vi inte har.

• klyban
    Padirac skrev 2020-10-29 20:06:57 följande:
    Ajdå.. här delades det av och sattes upp plexiglasskivor framför kassapersonalen redan i mars/april
    Samma här, och en rad till enkla enkla åtgärder, som tex flytta saker och sprida ut det.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-29 21:52:13 följande:
    Har vi bevisat att vi kan sköta smittan genom frivilliga åtgärder? Hur då? Massor har dött, och nu är det rejält med smitta i Sverige. Är det att sköta smittan?

Intressant att du berättar det där med att COVID19 inte är ett sprinterlopp, utan ett maratonlopp ... hade ingen aning om det. Tack!

Det kräver att du är uppläst om hur smittan har fungerat med våra åtgärder.
    Idag är det dax att vi återgår till dessa.

COVID-19 är inte ett sprinterlopp, utan ett maraton!
    Ja, det ska man tänka på var gång man tror det är över, för det kan vara flera år kvar.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-30 10:36:17 följande:
    Nu har flera sagt till dig att polisen inte har tid att skjuta måsar. Håll dig till ämnet och ät din glass under tak. Om du vill diskutera snorungar, föräldrar och pandemilagar kan jag möjligen sträcka mig till en utläggning på särskolenivå, enkom för dig.

Det är fortfarande ingen som förstår dina beräkningar.

Och än mindre dina lägga orden i mun.
    Det finns inte tillräckligt med poliser för det du vill, så varför fantisera om nått som inte ens är möjligt?

Tryck visa endast på pyssel.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin