• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-11-03 08:21:06 följande:
    Till vem eller vilka riktar du den uppmaningen? Finns det människor i den här tråden som inte följer rekommendationerna?

Vilka "man" är det som ska gå ut och sätta ner foten? Och om vad? Är det regeringen? Tycker du plötsligt att strategin är för tandlös? Ska den inte bygga på att motivera och informera människor så att de på frivillg väl ska vilja och välja att göra rätt?

Till var man och kvinna som inte följer råden så bra, rätt självförklarande om man nu inte medvetet vill "missförstå".

Det kan vara en kvinna också, då man inte var en man i sak, utan att man får börja trycka på detta.
    Och vad lustigt det blev, idag ska Lövfen prata om detta snart, ja, jag tror det i alla fall.
    kan inte titta, men ca1315 som jag förstår det som, och är det så blir ditt svar rätt komiskt.

Varför ställer du så många frågor och aldrig svara på nått själv?
    Finner sånt intressant att du glömmer av, dock är det MYCKET talande.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-03 08:53:05 följande:
    FGAM, var en ny variant - annars brukar FL:s namnvoodoosektion mest kalla mig för Gagga eller bokstavskombinationenSkrattande

Nåväl, jag har inget behov av att sprätta omkring i min egen inbillade förträfflighet i och med att jag tillhör de ofullkomliga. Visserligen höll jag mig hemma när jag var sjuk, men hade jag smitit ut så skulle jag till skillnad från dig ha kunnat leva vidare med vetskapen om min synd.

Jag syndar förresten mot rekommendationerna alltsomoftast. Det finns inte en chans att jag skulle orka säga till alla som passerar mig att de inte håller tillräckligt avstånd och det förekommer nog också att jag ibland smiter förbi någon i någon hyllgång på Ica på ett avstånd som är mindre än 1,5 meter.

November nu och solen lyser med sin frånvaro. Tack för att du lyser som en starkare sol än den frånvarande och visar oss ofullkomliga den upplysta stigen med rekommenderat avståndSolig

Skämt åsido. Jag tror inte på fanatism, vare sig när det kommer till pockande namnvoodoobehov eller att kräva 100-procentig hängivenhet. Jag hoppas och tror att alla vi som försöker så gott vi kan - men ibland syndar - trots våra felsteg och brister kan vara den faktor som innebär att vi så småningom kan komma att få pandemin under hyfsad kontroll.

Haha, jag skriver FD eller FDF på dig, men bryr mig inte om vad folk kallar mig och det är en jävla massa konstiga saker.

Det var en intressant sak som man gjorde i Slovakien och testa kanske 75% av befolkningen under en helg.(1,1%  testade positivt av de 3,6 miljoner testade man tog, det var test som gav svar på minuter.)

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-04 08:50:55 följande:
    OT - Förresten, en gång när jag var i Wien, blev jag vittne till en otäck olycka som involverade en gammal man och en spårvagn. Ingen filmade. Ett par tog hand om mannen, någon ringde ambulans, någon stoppade trafiken etc. Inte en enda jag såg filmade och la ut på medier, vilket jag förstått att fallet ofta är i tex Sverige.

Polisen i Wien har nu tydligen fått en mängd filmer från allmänheten beträffande terroranslaget, vilket dom är tacksamma för. Det hjälper dom i deras arbete nu. 

En del Svenskar gilla sånt rätt mycket har jag lärt mig.
    Personligen klarar inte min empati av att titta på det ens, då det gör ont i min kropp istället.
    Inte följt det nämnvärt, en gärningsman var det till slut?

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-11-04 13:04:55 följande:

Och detta har med COVID-19 och göra hur?

Intressant och se dig disktuera OT helt plötsligt.

Har detta nått med Covid och göra, eller är det bara för dolt för se?

Inte alls, och det borde vart en hint om när fuckgoogle... berätta detta är OT.
    Kanske du missa den delen?
    Gjorde du?

Normala fall så säger jag, så har detta med COVID-19 och göra?
    Men såklart jag kan vara sån också, skjutningen sker precis före nedstängningen pga COVID-19 och att låter som på nyheterna att detta kanske var den droppen som fick bägaren att rinna över för den fånen.
    Så rent tekniskt, så är det OnT om man ska vara sån, dock hade jag inte det direkta syftet.
    Utan mest kommentera en tragisk hädelse.

Så glöm allt ovanför, detta handlar om att en invånare blev stressad över COVID-18 nedstängningen och gick bezerk.
    Där har du vad detta har med COIVD-19 göra

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 14:03:28 följande:
    Vad skönt när någon med tyngd bakom sina uttalanden nickar lite jakande. smile2.gifsmile2.gifsmile2.gif

Det här är verkligen anmärkningsvärt:

"Veckorna innan presskonferensen hade FHM i samarbete med Novus undersökt svenskars efterlevnad av råden. Underlaget som samlades in klassades som internt arbetsmaterial och lämnades till en början inte ut. Men efter tålmodig mejlväxling och en varning om att pröva ärendet i rätten fick jag slutligen ut underlaget.

Av underlaget framgick inte alls att en väldigt stor majoritet () verkligen följde råden. Underlaget angav att endast 35 procent hade uppgett att de följde råden helt."

Tragiskt låg procent, jag och du har gott samvete på den punkten som jag förstår det.
    Kände mig lite halvnervös på VC idag och med den senaste utveckling, även om den inte är lika illa här.

Man måste hamra in budskapet mer nu och medier får ta sitt ansvar även om COVID-19 börjar bli tråkigt.(undrar hur det är om ett år, och kanske en ny topp, blir det en notis om socialdistansering och andra åtgärd på ett undanskymt ställe i median tro)

Detta med arbetsmaterial är det många som inte ens förstår sig på, då det är en förutsättningslös diskussion där man ställer frågor, frågor som en del kommer reagera på.
    Men sure, de ska vara tillgängliga för alla, men frågan är om en del klarar av att förstå vad de läser.
    Då jag tror risken för konfirmationsbias är ENORM, och sen skiter man i helheten och slutsatsen och de råd som faktiskt blev till.

Dock har vi bevisat en gång att det går att lösa, men då måste folk börjar engagera sig igen, jag gör, du gör och en hel del andra gör, dock ej tillräckligt om det är så uselt som 35%, vilket låter långt men troligt på vissa ställen.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-04 15:34:24 följande:

Och i Sverige är det väl 50? Och det är mer än 10. Eller har jag missat något?

Du menar inte det där med att man bara får sitta högst 8 vid samma bord? 

Hur kom man fram till ljust 8 vid ett bord tro.
    Kanske man bara tänkte att max två vanliga bord för 4.

Men alkohol verkar vara en stor spridare, då vi hör om alla dess fester och annat som sprider.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 16:29:24 följande:
    Generaldirektörens svar:

"Det är en praktisk fråga, för att restaurangerna ska få en tydlighet i hur de ska hantera det. Vi rekommenderar fortfarande inte att man går ut åtta personer, är man åtta i familjen gör man det, men är man tre i sin familj så ska man gå på restaurang med tre personer, säger Carlson."
    Känns som att det svaret summerar upp dom 8.
  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 17:47:45 följande:
    Min fråga var följande:
    Du menar att motiveringar är bättre än böter, är det för att du tror att det fungerar bättre på det sättet, eller understöder du individernas rätt att ostraffat bryta mot rekommendationerna?
    Han berättar det inte finns ett lagligt stöd.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-04 18:50:35 följande:
    Hen verkar inte förstå vad det betyder. Det är därför jag skrev att det "inte går".  Kanske är det tydligare, jag vet inte..... 

Det är svårt och förstå den jämförelsen, då det ändå inte är ett alternativ.

Pope Joan II skrev 2020-11-04 18:58:00 följande:
    Ja, det är ju tur för dig, din man och din mans kompis det. 

Så kan det vara, med för ABC diskussion funkar det inte.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-04 19:06:39 följande:
    Läste nyligen om Holland. Där har dom tydligen delat ut många hundratals böter under sept-okt till folk som inte respekterat coronalagarna. Och en hel del människor har varit på allmänna platser med symptom etc enligt någon undersökning, så jag tror ju inte att lagar helt avskräcker folk från att bryta mot reglerna, men nog hjälper dom. Tydligen kontrollerar dom mer nu i Holland och är mer benägna att ge böter än tidigare. Detta budskap hade tydligen gått hem, och nu sjunker antalet syndare. 
    Så pga det och annat, tror jag verkligen att lagar och böter hjälper. Kommer inte ihåg några siffror nu, men tydligen har tex spansk polis drivit in många tusen på böter, och folk skärper sig mer och mer. 
    Och då är det ju mycket striktare regler än i Sverige ... 

Men det har vi pratat om hela året nästan.

Det ser ut som NL har en alarmerande utveckling nu och många på sjukhusen i kritiskt tillstånd.
    Betvivlar inte Sverige kommer öka mer på det området heller.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin