Anonym (ABC) skrev 2021-12-30 20:25:53 följande:
Läs vad du själv har skrivit, och tänk efter:
?detta är grunden för det fortsatta arbetet med pandemin.?
Hur tror du att det går med det fortsatta arbetet, om grunden är fel?
?Jag misstänker en som abc tror att man ställer prognoser, och sen gör man inget mer.?
Det skulle ha blivit mera rätt med ?klyban? i den här meningen. Till skillnad från dig förstår jag att det får konsekvenser, om antalet svårt sjuka patienter blir mycket större än det man har förberett sig på.
Citat ur artikeln jag länkade till:
?Och beräkningarna som skulle ge vården möjlighet att förbereda sig visade för få patienter.
Regeringen gav myndigheterna i uppdrag att förbereda sig efter dessa scenarier.
Bland annat Läkemedelsverket som skrev att ett ökat behov av läkemedel därmed kommer att vara regionalt och troligen inte drabba hela riket samtidigt.?
Det jag inte har klart för mig är varför det blev så fel.Inkompetens? Hybris?
Här gör de förstås också modeller och beräkningar på trolig utveckling, naturligtvis har de ingen spåkula, men lika fel blir det inte.
Dessutom fastställer de värden som leder till vissa åtgärder. X antal smittade inom x dagar, x antal inläggningar på sjukhus etc, innebär en i förväg fastställd beredskapsnivå inom sjukvården, som alltså justeras efter vad som händer och strävan är där att ligga ett steg före, och i tveksamma situationer är man benägna att hellre ha för hög beredskap än för låg. Men så kanske FoHM också jobbar? Jag vet inte.
Dessa värden ligger också till grund för när skolor och affärer stänger, stora folksamlingar förbjuds, munskydd används och liknande restriktioner, även om hur just skolorna sköts även påverkas av hur höga smittosiffrorna är i viss ålderskategori.