Anonym (ABC) skrev 2020-10-22 09:58:30 följande:
Det var inte självklart, märker jag. En smittad person som inte har symptom är inte hemma, utan ute i samhället och sprider smitta. Så här resonerar man inom smittspårningen i Finland:
Du och din kompis tränar tillsammans på måndag. På tisdag blir din kompis sjuk och går på test. På onsdag kommer svaret, det är covid-19. Din kompis var smittsam redan på måndag, du har alltså utsatts för smittan. Inkubationstiden är i genomsnitt 5 dagar, det betyder att om du blev smittad, så blir du sjuk på lördag. Du smittar upp till två dagar tidigare, dvs från och med torsdag. Smittspårarna har alltså ett dygn på sig att få tag på dig och försätta dig i karantän, annars riskerar du att föra smittan vidare.
Om FHM tror att smittan fungerar på det här sättet, då kunde de ha lagt till en mening i sin tvätta händer-broschyr:
Om du har haft kontakt med en bekräftat smittad, ska du vara extra försiktig i en vecka efteråt.
Hur idiotsäker ska man behöva säga allt ? Min erfarenhet är att folk stannar hemma i såna fall. De säger till sin arbetsgivare hur det ligger till och man tar då inte risken. Framför allt om man jobbar med människor. Kanske de inte bryr sig om någon verkligen inte jobbar nära andra.
Min chef har faktiskt förbjudit en kollega att komma när hon hade varit i kontakt med någon smittad. Plus praktikanten - samma sak där, hon fick inte komma i en vecka.