FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-26 00:07:55 följande:
Vad menar du? Jag bor inte ens i Sverige, till skillnad från dig. Jag har läst om att det är inte obligatoriskt med munskydd i Sverige på några affärer, och att det är trängsel på stormarknader.
Jag beskriver en verklighet utifrån svensk media och personer jag känner i Sverige.
Alla mina vänner och släktingar, i Sverige och i andra länder, använder munskydd, jobbar hemifrån, håller avstånd och går aldrig på stormarknader nu. Här använder alla munskydd, affärer har begränsningar på antal personer, det finns handsprit överallt etc.
Vad menar du med att vi har olika uppfattningar om verkligheten? Du har väl läst ungefär samma svensk media som jag, som rapporterar om Sverige.
Jag vet inte heller vilka det är som handlar på stormarknad i trängsel nu i Sverige, men menar du att media ljuger, och detta inte händer?
Haha.. allvarligt. "Menar du att media ljuger?" Är det något nytt för dig? Det gör de ju så ofta, men om vi nu tar speciellt corona så har vi ju haft otaliga artiklar från kvällstidningar som har varit till för att folk ska tro att det händer något jättefarligt - och därför köpa tidningen.
Jag kommer nu inte ihåg om det var på TV eller i någon, mer seriös, tidning, men någon sammanfattade det nyligen - just alla dessa rapporter om att folk trängs på nattklubbar, köpcentrum eller caféer. Och de kom fram till att det var undantag, inte regel. Då har nån reporter verkligen gått och fotat dem där det inte var bra och framställt det som att det är så generellt. De har ju inte ens dragit sig för att t.ex. fota i en buss i en sån vinkel - eller kanske har de bearbetat bilden efteråt - att det såg ut som om folk stod tätt i bussen, men då hade man ju "krympt" längden på bussen med minst hälften. Det var ju här på forumet som någon tjafsade om den bilden.
Det är just för att du inte bor i Sverige som du bör vara kritisk. Vi som bor här, vet att det inte stämmer.