• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    Anonym (Kaksi) skrev 2021-05-05 18:57:37 följande:
    Alla har blivit epidemiologer, verkar det som. Hobbyteorierna sprids värre än coronan själv.
    Ja, det går 13 på dussinet - just den här upprepade dock det FoHM och WHO pratar om
  • Anonym (Kaksi)
    Padirac skrev 2021-05-05 20:53:18 följande:
    Ja, det går 13 på dussinet - just den här upprepade dock det FoHM och WHO pratar om
    ...och hur många rätt har de haft? Smittspridningen större än någonsin trots att FHM fått styra vilka åtgärder som ska sätta in och trots att 1/3 av folket är antingen vaccinerade eller haft covid.
  • Padirac
    Anonym (Kaksi) skrev 2021-05-05 20:57:47 följande:
    ...och hur många rätt har de haft? Smittspridningen större än någonsin trots att FHM fått styra vilka åtgärder som ska sätta in och trots att 1/3 av folket är antingen vaccinerade eller haft covid.
    Jag hör att du håller med både mig och FoHM - vaccineringen är ingen garanti för att smittspridningen ska stoppas helt.

Var fick du din hobbyepidemiologs-examen? 
  • Anonym (Kaksi)
    Padirac skrev 2021-05-05 21:04:34 följande:
    Jag hör att du håller med både mig och FoHM - vaccineringen är ingen garanti för att smittspridningen ska stoppas helt.

Var fick du din hobbyepidemiologs-examen? 
    Fel igen. Håller inte med någon av er. FHM är otroligt dåliga. Regeringen är ännu sämre, men värst är nog medlöparna.

Smittspridningen kommer definitivt att stoppas av massvaccineringarna. Ev. kan det dyka upp nån mutation som gör att vaccinet behöver uppdateras.
  • nihka
    Anonym (Kaksi) skrev 2021-05-05 20:57:47 följande:
    Har du funderat på hur stor smittspridningen hade varit om vi inte gjort någonting utan bara fortsatt som vanligt?

Ambitionen har varit att i väntan på vaccinering av befolkningen ska åtgärder göra så att kurvan plattas till så att vården inte överbelastas. Har du hört talas om några svårt sjuka covidpatienter som ligger och dör på trottoaren utanför något sjukhus för att det inte finns någon plats för dem i en respirator eller ens i en sjukhussäng?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Kaksi) skrev 2021-05-05 18:57:37 följande:
    Alla har blivit epidemiologer, verkar det som. Hobbyteorierna sprids värre än coronan själv.
    Det är bara att lyssna på vad epidemiologerna säger. Det är inte alls svårt att förstå. Undvik att bli smittad och smitta andra genom att hålla avstånd och begränsa ditt umgänge samt vaccinera dig för att förhindra svår och dödlig sjukdom.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Kaksi)
    nihka skrev 2021-05-05 22:48:03 följande:
    Har du funderat på hur stor smittspridningen hade varit om vi inte gjort någonting utan bara fortsatt som vanligt?

Ambitionen har varit att i väntan på vaccinering av befolkningen ska åtgärder göra så att kurvan plattas till så att vården inte överbelastas. Har du hört talas om några svårt sjuka covidpatienter som ligger och dör på trottoaren utanför något sjukhus för att det inte finns någon plats för dem i en respirator eller ens i en sjukhussäng?Jag har helt klart 
    Jag har funderat på om vi hade klarat oss bättre helt utan FHM.

FHM har ju dessvärre misslyckats kapitalt med att platta till kurvan. Åtgärder har kommit när smittspridningen redan är ett faktum. Sen har åtgärderna legat kvar i onödan också.

Fotbollspublik samlas nu i köpcentrum istället för på arenor, verkar ju inte så smart.

Jag har bekanta som kvävts till döds på ålderdomshemmen utan att få någon vård.
  • Anonym (Kaksi)
    nihka skrev 2021-05-05 22:57:29 följande:
    Det är bara att lyssna på vad epidemiologerna säger. Det är inte alls svårt att förstå. Undvik att bli smittad och smitta andra genom att hålla avstånd och begränsa ditt umgänge samt vaccinera dig för att förhindra svår och dödlig sjukdom.
    Undvik att bli smittad. Det var ett bra råd. Hurra för FHM, det hade jag aldrig kunnat komma på själv.
  • Padirac
    Anonym (Kaksi) skrev 2021-05-05 23:19:30 följande:

Jag har funderat på om vi hade klarat oss bättre helt utan FHM.

FHM har ju dessvärre misslyckats kapitalt med att platta till kurvan. Åtgärder har kommit när smittspridningen redan är ett faktum. Sen har åtgärderna legat kvar i onödan också.

Fotbollspublik samlas nu i köpcentrum istället för på arenor, verkar ju inte så smart.

Jag har bekanta som kvävts till döds på ålderdomshemmen utan att få någon vård.

Det är inte FoHM som kan hålla det avstånd som varje person i befolkningen rekommenderats att hålla för att platta ut kurvan. FoHM har också tidigare flaggat för den låga nivån av beredskapsmaterial, ngt som regionerna är ansvariga för.
  • Padirac
    Anonym (Kaksi) skrev 2021-05-05 22:44:19 följande:

Fel igen. Håller inte med någon av er. FHM är otroligt dåliga. Regeringen är ännu sämre, men värst är nog medlöparna.

Smittspridningen kommer definitivt att stoppas av massvaccineringarna. Ev. kan det dyka upp nån mutation som gör att vaccinet behöver uppdateras.

Precis, det dyker upp mutationer som kommer att kräva en tredje och kanske en fjärde spruta till. Det är inte klart ännu.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur