• Såontany

Corona hur göra med förkylda barn

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

• Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • sextiotalist

Sunt förnuft gäller.

Det är skillnad på infektionshosta och astmahosta.

Det är skillnad på infektionssnuva och rinnsnuva efter att varit utomhus.

Den ordinarie personalen vet nog om Kalle har känsliga luftrör och hostar efter utomhusvistelse, eller om Pelle har resthosta efter en tidigare förkylning.

• Anonym (Också vik)

Är också vikarierande förskollärare. Du ska inte ta såna beslut på egen hand. Sånt här ska beslutas av rektor baserat på officiella riktlinjer och sedan förankrat i hela arbetslaget.

• Anonym (I)
    Såontany skrev 2020-03-10 22:41:03 följande:

Stefan Löven uppmanar samhällsmedborgarna att ta ansvar för att minska smittspridningen. Jag lyssnar mer på honom än en egoförälder.

Obehagligt med en Löfven fangirl som pedagog.

Hoppas du inte visar detta på jobbet.
  • Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2020-03-11 09:20:31 följande:

Obehagligt med en Löfven fangirl som pedagog.

Hoppas du inte visar detta på jobbet.

Eller du är ingen pedagog , bara jobbar på förskola.
  • Anonym (I)

Du har nämnt Stefan Löfven 4 gånger . Är du kär i honom?

• Anonym (ja)
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-11 07:13:33 följande:
    Ringde faktiskt vårt dagis nu på morgonen och självklart får man komma fast man är snorig och hostig, som dom sa barnen har ju varit snuviga och hostiga sedan i oktober.
    Alternativet hade annars varit att barnets farförälder som opererade hjärtat för två månader sedan hade fått passa barnet. Jag är nämligen själv på mitt jobb denna veckan och har har dessutom hand om en prao från 7:an så jag måste jobba oavsett.
    Kan faktiskt lova att mitt barn kan ha hosta utan att ha Corona
    Självklart kan inte en ensam dagisfröken stänga av barn från dagis. Beslutet om att tvinga snoriga barn hemma måste komma från kommunen. Det myndigheterna säger handlar om hur privatpersoner ska bete sig för att minska smittspridning i samhället.

Men nu kom det från Stockholm kommun.

"Samtidigt har Stockholms kommun en ny uppmaning till föräldrar: Håll förkylda skol- och förskolebarn hemma."
    https://www.expressen.se/nyheter/sa-planerar-de-att-stoppa-coronaviruset/

Så nu är TS frågeställning på riktigt. I alla fall i Stockholm.

Och den där prao-ungen från 7:an får kanske acceptera ändrade rutiner pga Corona han/hon också?
    Anonym (Nej) skrev 2020-03-11 07:09:20 följande:
    Vem har du tänkt skall ta hand om dig på sjukhuset när alla sköterskor och läkare är hemma med småsnoriga barn? Vem säljer medicin på apoteket? Vem säljer mat, och vem kör bussen? Kanske vi skall be alla far-och morföräldrar vara barnvakt? De, som faktiskt kan få lunginflammation och dö av en vanlig förkylning?
    N-å-g-o-n   a-n-n-a-n

Det får folk lösa. Det är liksom lite grand av grejen nu. Läget är inte som vanligt. Det finns inga detaljstyrande fungerande rutiner i samhället för en allmänt spridd smitta.

Att se till att ungarna är hemma är ett individuellt ansvar för samhällets bästa.
  • Anonym (pakki)

Alltså, myndigheterna har mjäkat från första början och inte tagit rätt beslut när de borde, bara för att svenskarna ska vara så jävla bäst och låtsas vara så duktiga och överlägsna.

Jag litar inte på hur myndigheterna hanterar detta ens nu. Det är liksom bara att inse att när det väl tagit fäste är det redan försent.

Man skulle införa karantän och utegångsförbud, reseförbud, m.m. Det landar ju uppenbarligen flyg på Arlanda, Landvetter, m.m. varje dag, och där har vi ytterligare potentiella smittbärare och personer som åker iväg och kan dra på sig smitta.

Det vittnas om att folk klarar igenom coronasmittan som en svårare eller lättare förkylning, men samtidigt omedvetet smittar ner omgivningen där en del svagare individer finns.

Men ska man se det riktigt hårt så, är detta ett sätt för naturen att rensa ut jordens förstörande överbefolkning.

• Anonym (krister)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-11 06:41:47 följande:
    Men det finns fortfarande gott om folk som tror att det här med Corona, det behöver inte de bry sig om.
    Precis, flera på FL är av den sorten. Det är skrämmande för det är framförallt  såna personer som sen riskerar smitta ner andra, för de bryr sig inte.

De skriver ofta att de själva kommer klara sig så det är lugnt, men har inte fattat att det är de svaga i samhället som drabbas. Eller så bryr de sig inte, brist på medkänsla?
  • Anonym (Skärpning!)

Hej,

Först och främst tycker jag det är fruktansvärda tråkig attityd i denna tråden när ts ber om tankar och funderingar men blir påhoppad och rent ut sagt vuxenmobbad- vad är ni för sorts människor?

Att säga att förskolelärare inte är pedagoger är FEL då även de har en läroplan att följa och är utbildade pedagoger. Sluta med okunniga påhopp! Precis som några skriver så är det självklart inte ts som ska ta dessa beslut utan invänta ordinarie personal som sedan från ledningen får direktiv.

För övrigt alla som gladeligen då dumpar sina barn på förskolan för att man av olika anledningar inte kan vara ledig så bidrar man ju även i vanliga fall till smitta och inget som man direkt ska ge sig själv en klapp på axeln för. Det är ju därför där går magsjuka/löss/ögoninflammation i stort sett hela tiden på avdelningarna för att man som förälder stressar iväg till jobb för tidigt eller inte låter sysko. Osv vara hemma trots magsjuka i familjen. Jag förstår att det kan vara tufft ekonomiskt osv men det rättfärdigar inte beteendet.

Angående kommande veckor kommer vi nog få allt fler riktlinjer att förhålla sig till och jag kan bara prata utifrån vad jag vet just nu. Jag arbetar på en f-6 skola och from imorgon kommer barn som uppvisar något symptom på Corona-viruset (och ja de är väldigt lika förkylningsvirus) tas ur klassrummet och sättas i ett separat rum tills förälder hämtat. Därefter kommer alla ytor som man sett eleven ta på saneras och information går hem till berörda vårdnadshavare i klassen. Skolan kommer inte stängas ner förrän bekräftat fall eventuellt finns men vi har krav på oss att skicka hem barn som visar symptom. Dessa direktiv kommer från politiker och inget som någon pedagog eller annan ansvarig ska ställas till svars för utan här får man som förälder helt enkelt göra sin plikt och ta hem sitt barn tills det är friskt och ta ledigt från jobbet, hur viktigt jobb man nu än har.

Så, andas djupa andetag och lev som vanligt men visa hänsyn till andra i samhället och följ de hygienråd och smittskyddsråd som finns ????

• Anonym (Skärpning!)

Hej,

Först och främst tycker jag det är fruktansvärda tråkig attityd i denna tråden när ts ber om tankar och funderingar men blir påhoppad och rent ut sagt vuxenmobbad- vad är ni för sorts människor?

Att säga att förskolelärare inte är pedagoger är FEL då även de har en läroplan att följa och är utbildade pedagoger. Sluta med okunniga påhopp! Precis som några skriver så är det självklart inte ts som ska ta dessa beslut utan invänta ordinarie personal som sedan från ledningen får direktiv.

För övrigt alla som gladeligen då dumpar sina barn på förskolan för att man av olika anledningar inte kan vara ledig så bidrar man ju även i vanliga fall till smitta och inget som man direkt ska ge sig själv en klapp på axeln för. Det är ju därför där går magsjuka/löss/ögoninflammation i stort sett hela tiden på avdelningarna för att man som förälder stressar iväg till jobb för tidigt eller inte låter sysko. Osv vara hemma trots magsjuka i familjen. Jag förstår att det kan vara tufft ekonomiskt osv men det rättfärdigar inte beteendet.

Angående kommande veckor kommer vi nog få allt fler riktlinjer att förhålla sig till och jag kan bara prata utifrån vad jag vet just nu. Jag arbetar på en f-6 skola och from imorgon kommer barn som uppvisar något symptom på Corona-viruset (och ja de är väldigt lika förkylningsvirus) tas ur klassrummet och sättas i ett separat rum tills förälder hämtat. Därefter kommer alla ytor som man sett eleven ta på saneras och information går hem till berörda vårdnadshavare i klassen. Skolan kommer inte stängas ner förrän bekräftat fall eventuellt finns men vi har krav på oss att skicka hem barn som visar symptom. Dessa direktiv kommer från politiker och inget som någon pedagog eller annan ansvarig ska ställas till svars för utan här får man som förälder helt enkelt göra sin plikt och ta hem sitt barn tills det är friskt och ta ledigt från jobbet, hur viktigt jobb man nu än har.

Så, andas djupa andetag och lev som vanligt men visa hänsyn till andra i samhället och följ de hygienråd och smittskyddsråd som finns ????

Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn