• Såontany

Corona hur göra med förkylda barn

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

• Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • Anonym (Hur?)
    Såontany skrev 2020-03-10 22:58:13 följande:

Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.

Enligt f-kassan själva gäller det inte. Att skolan uppmanar barn att stanna hemma är inte en giltig anledning för tillfällig f-penning. Och då förstår du säkert själv orimligheten i att föräldrar ska vara hemma med friska barn hela höst- och vintersäsongen.
  • Anonym (Jisses)

Smittskydd gäller om man är konstaterad smittad eller sjuk, förkylningsastma är ingen smittsam sjukdom!

Och nej vabb gäller inte heller om inte barnet är sjukt.

Nä, du är ingen läkare, så du kanske inte ska avgöra huruvida ett barn är sjukt eller inte.

Sen var du väl bara inringd vikarie också.. alltså inte förskolelärare heller.

Om du ska vara så nojig kanske du inte ska vikariera på förskola just nu heller!!!!

Hoppas inte du är på mitt barns dagis

Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.

• Såontany
    Anonym (Hur?) skrev 2020-03-10 23:11:32 följande:

Enligt f-kassan själva gäller det inte. Att skolan uppmanar barn att stanna hemma är inte en giltig anledning för tillfällig f-penning. Och då förstår du säkert själv orimligheten i att föräldrar ska vara hemma med friska barn hela höst- och vintersäsongen.

Det finns särskilda dagar man kan plocka ut för smittskydd. 30 miljarder har de satt in inledningsvis som skall täcka upp för olika kostnader för smittskydd, tex sjukvård etc
  • Anonym (fd pedagog)
    Du måste nog invänta svar ifrån ansvariga för förskolan och höra vad för riktlinjer förskolan har, om dom följer kommunens eller egna.

Det är inte det enklaste att få ett intyga för smittskydd, antigen måste förskolan intyga att dom stänger förskolan eller att dom  inte tar emot några barn alls med hosta trots astma hosta, då måste alla föräldrar ta sina barn till läkare för att få intyg på att dom inte är sjuka och ska vabba utan för att det är förskolans krav.
    Regler för att få vabb enligt smittskydd gäller alltså för friska barn om förskolan stänger eller kräver att barnen är hemma.

Tycker att du ska göra som du brukar göra, om ett barn verkar ha feber, var trött och slö och inte orka med och kanske i hop med hosta kan du ringa föräldrar.
    Även om du öppnar i morgon borde väl fler personal komma ganska snart efter dig och att ni då kan kontakta ansvarig chef och höra vad dom anser.

Än så länge har det inte rapporterats något fall i Sverige där ett barn har fått corona smittan så det borde räcka med att du pratar med ansvarig under förmiddagen.
  • Såontany
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-10 23:16:47 följande:

Smittskydd gäller om man är konstaterad smittad eller sjuk, förkylningsastma är ingen smittsam sjukdom!

Och nej vabb gäller inte heller om inte barnet är sjukt.

Nä, du är ingen läkare, så du kanske inte ska avgöra huruvida ett barn är sjukt eller inte.

Sen var du väl bara inringd vikarie också.. alltså inte förskolelärare heller.

Om du ska vara så nojig kanske du inte ska vikariera på förskola just nu heller!!!!

Hoppas inte du är på mitt barns dagis

Stefan Löven uppmanar att de vuxna som uppvisar symtom ska hålla sig utan sociala kontakter. Jag tänker ett steg längre och jag uppmanar dig också att ta ansvar för att begränsa smittspridningen. Jag är både samhällsmedborgare och legitimerad förskollärare, och trots att jag ?bara är vikarie? tar jag mitt ansvar.
  • Såontany
    Anonym (fd pedagog) skrev 2020-03-10 23:17:46 följande:

Du måste nog invänta svar ifrån ansvariga för förskolan och höra vad för riktlinjer förskolan har, om dom följer kommunens eller egna.

Det är inte det enklaste att få ett intyga för smittskydd, antigen måste förskolan intyga att dom stänger förskolan eller att dom  inte tar emot några barn alls med hosta trots astma hosta, då måste alla föräldrar ta sina barn till läkare för att få intyg på att dom inte är sjuka och ska vabba utan för att det är förskolans krav.

Regler för att få vabb enligt smittskydd gäller alltså för friska barn om förskolan stänger eller kräver att barnen är hemma.

Tycker att du ska göra som du brukar göra, om ett barn verkar ha feber, var trött och slö och inte orka med och kanske i hop med hosta kan du ringa föräldrar.

Även om du öppnar i morgon borde väl fler personal komma ganska snart efter dig och att ni då kan kontakta ansvarig chef och höra vad dom anser.

Än så länge har det inte rapporterats något fall i Sverige där ett barn har fått corona smittan så det borde räcka med att du pratar med ansvarig under förmiddagen.

Ok! Kollar i morgon.
  • Anonym (Hur?)
    Såontany skrev 2020-03-10 23:21:35 följande:

Stefan Löven uppmanar att de vuxna som uppvisar symtom ska hålla sig utan sociala kontakter. Jag tänker ett steg längre och jag uppmanar dig också att ta ansvar för att begränsa smittspridningen. Jag är både samhällsmedborgare och legitimerad förskollärare, och trots att jag ?bara är vikarie? tar jag mitt ansvar.

Fast Stefan Löfven är ingen ansvarsfull samhällsmedborgare, ty hade han varit det, hade han också sett till att skapa möjlighet att vara hemma. Bland annat genom att genast ta bort karensdag för vårdpersonal under den här tiden. Nu blir det extremt tomma slag i luften. Du förstår väl själv att väldigt många inte har marginalen att gå hemma utan ersättning, hur god samhällsmedborgare man än önskar vara.
  • Anonym (Jisses)

Uppmanar vuxna är inte samma sak som att alla med minsta lilla symtom måste stanna hemma. Och det gäller inte barn!

Så varför go bananas, du är vikarie inte ens ordinarie personal.

Tacka nej till jobb på förskola om du är så överkänslig mot snor och hosta.

Jag tänker trotts hosta iallafall inte vara hemma från mitt jobb och det bestämmer jag och inte Stefan.

Tänker heller inte hämta i övrigt friska barn på dagis om du nu skulle ringa mig.

Såontany skrev 2020-03-10 23:21:35 följande:

• Anonym (Självklart)
    Såontany skrev 2020-03-10 22:26:55 följande:

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

Jag tycker det borde vara fullkpmligt självklart för en vuxen normalbegåvad person hur man ska agera i ett sådant fall.

1 vi har icke kända bärare av coronaviruset i sverige som lyckats sprida viruset vidare. Dvs vi har en början på samhällsspridning vilket betyder att vi nu böt se alla med symptom som potentiella smittkällor oavsett tidigare utlandsvistelse eller inte.

2 Barn specifikt och hur de drabbas är imväldigt lite undersökt ännu så länge men man vet att de troligtvis går viruset i samma utsträckning som andra åldersgrupoer men symptomen är inte säkerställda dvs exempelvis feber som symptom är inte självklart eftersom vi inte vet att barn får feber av Covid19 Troligen får de mindre allvarliga symptom än vuxna. Men de är däremot precis lika troliga bärare av smittan som vuxna.

3 om detta "förkylda" barn i din klass är en bärare av covud 19 riskerar det att smitta sina klasskamrater såklart. (Tror att en vuxen i snitt smittar 2,2 personer enligt who). Så ett barn som sitter tillsammans med i snitt 26 andra barn under ca 7 timmar och liksom många vuxna helt saknar känsla för hygien kommer naturligtvis smitta fler. Skulle tro mellan 5 och 8 pers. Dessa drar sedan med sig smittan hem och smittar syskon och föräldrar. Om vi räknar på att alla eventuella far och morföräldrar är i livet så riskerar som minst(om barnet smittar som en vuxen göra att 12 personer smittas i led ett och två. 8 av dessa kommer vara äldre och därmed ha betydligt högre risk att dö. I värsta fall löper 32 personer risk att dö beroende på ditt beslut.

Jämför det med konsekvenserna av att du skickar hem ett barn med vanlig förskylning. Det enda som kan hönda är att du riskerar en utskällning av en ilsken förälder som inte är begåvad nog att förstå situationen.

För mig är det ett upoenbart val och det borde det vara för alla som har normal slutledningsförmåga.
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn