• Såontany

Corona hur göra med förkylda barn

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

• Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • Anonym (Hur?)
    Såontany skrev 2020-03-10 22:58:13 följande:

Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.

Enligt f-kassan själva gäller det inte. Att skolan uppmanar barn att stanna hemma är inte en giltig anledning för tillfällig f-penning. Och då förstår du säkert själv orimligheten i att föräldrar ska vara hemma med friska barn hela höst- och vintersäsongen.
  • Anonym (Jisses)

Smittskydd gäller om man är konstaterad smittad eller sjuk, förkylningsastma är ingen smittsam sjukdom!

Och nej vabb gäller inte heller om inte barnet är sjukt.

Nä, du är ingen läkare, så du kanske inte ska avgöra huruvida ett barn är sjukt eller inte.

Sen var du väl bara inringd vikarie också.. alltså inte förskolelärare heller.

Om du ska vara så nojig kanske du inte ska vikariera på förskola just nu heller!!!!

Hoppas inte du är på mitt barns dagis

Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.

• Såontany
    Anonym (Hur?) skrev 2020-03-10 23:11:32 följande:

Enligt f-kassan själva gäller det inte. Att skolan uppmanar barn att stanna hemma är inte en giltig anledning för tillfällig f-penning. Och då förstår du säkert själv orimligheten i att föräldrar ska vara hemma med friska barn hela höst- och vintersäsongen.