Inlägg från: Anonym (Hur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur?)

Corona hur göra med förkylda barn

Anonym (Jisses) skrev 2020-03-10 22:50:00 följande:

Fast skicka hem alla barn med lite hosta och snuva...

Tänker du att hela samhället ska stanna upp, vem ska ta hand om dom ungarna? För småbarn i förskoleåldern kan vara snoriga i tre fyra veckor, tänker du att dom ska vara hemma så länge?

Eller vi med förkylningsastmatiska barn, som hostar i princip konstant mellan september och maj. Har svårt att se att f-kassan godkänner vab så länge för friskt barn.
  • Anonym (Hur?)
    Såontany skrev 2020-03-10 22:58:13 följande:

Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.

Enligt f-kassan själva gäller det inte. Att skolan uppmanar barn att stanna hemma är inte en giltig anledning för tillfällig f-penning. Och då förstår du säkert själv orimligheten i att föräldrar ska vara hemma med friska barn hela höst- och vintersäsongen.
  • Anonym (Hur?)
    Såontany skrev 2020-03-10 23:21:35 följande:

Stefan Löven uppmanar att de vuxna som uppvisar symtom ska hålla sig utan sociala kontakter. Jag tänker ett steg längre och jag uppmanar dig också att ta ansvar för att begränsa smittspridningen. Jag är både samhällsmedborgare och legitimerad förskollärare, och trots att jag ?bara är vikarie? tar jag mitt ansvar.

Fast Stefan Löfven är ingen ansvarsfull samhällsmedborgare, ty hade han varit det, hade han också sett till att skapa möjlighet att vara hemma. Bland annat genom att genast ta bort karensdag för vårdpersonal under den här tiden. Nu blir det extremt tomma slag i luften. Du förstår väl själv att väldigt många inte har marginalen att gå hemma utan ersättning, hur god samhällsmedborgare man än önskar vara.
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn