• Såontany

Corona hur göra med förkylda barn

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

• Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • cosinus

Jag tänker att ordinarie personal har koll på hur det brukar vara.

Kalle kanske alltid har rinnande näsa ute, Anna hostar så fort hon springer p g a astma och Olle hade influensa för 4 veckor sen men har fortfarande lite rethosta.

Då behöver man ju inte skicka hem dessa om inget förändras. Däremot bör man i mitt tycke och med nya hårdare regler skicka hem de som börjar uppvisa symtom de inte haft sen oktober.

• Anonym (Sur)

Litar inte på varken skolpersonal, myndigheter eller politiker.

Mina barn går på skolano förskola denna vecka sen får vi se hur det utvecklar sig. Ser onekligen mörkt ut.

Eftersom ingen av oss är i riskzon är jag inte hypernervös men det är obehagligt.

Var hos vc idag. Läkaren ryckte på axlarna när jag ställde ungefär samma fråga som ts.

Kontrollerar feber och extremt noggrann handhygienen.

Undviker butiker och ber bestämt om mitt space när folk är ohyfsade och ska stå o flåsa en i nacken. Vägrar åka kollektivt.

Mitt barn har haft hosta och snorig i en vecka sålänge ingen feber o är pigg som en lärka. Sålänge jag själv känner mig säker att inget är lurt går hon men jag tempar som sagt varje dag morgon middag kväll och är observant på allt och förberedd på att ta beslut som gagnar både oss själva o folk omkring oss.

Ganska säker på att samtliga skolorna förskolor snart stänger det är bara tidsfråga.

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2020-03-11 21:47:08 följande:

Hej,

Först och främst tycker jag det är fruktansvärda tråkig attityd i denna tråden när ts ber om tankar och funderingar men blir påhoppad och rent ut sagt vuxenmobbad- vad är ni för sorts människor?

Att säga att förskolelärare inte är pedagoger är FEL då även de har en läroplan att följa och är utbildade pedagoger. Sluta med okunniga påhopp! Precis som några skriver så är det självklart inte ts som ska ta dessa beslut utan invänta ordinarie personal som sedan från ledningen får direktiv.

För övrigt alla som gladeligen då dumpar sina barn på förskolan för att man av olika anledningar inte kan vara ledig så bidrar man ju även i vanliga fall till smitta och inget som man direkt ska ge sig själv en klapp på axeln för. Det är ju därför där går magsjuka/löss/ögoninflammation i stort sett hela tiden på avdelningarna för att man som förälder stressar iväg till jobb för tidigt eller inte låter sysko. Osv vara hemma trots magsjuka i familjen. Jag förstår att det kan vara tufft ekonomiskt osv men det rättfärdigar inte beteendet.

Angående kommande veckor kommer vi nog få allt fler riktlinjer att förhålla sig till och jag kan bara prata utifrån vad jag vet just nu. Jag arbetar på en f-6 skola och from imorgon kommer barn som uppvisar något symptom på Corona-viruset (och ja de är väldigt lika förkylningsvirus) tas ur klassrummet och sättas i ett separat rum tills förälder hämtat. Därefter kommer alla ytor som man sett eleven ta på saneras och information går hem till berörda vårdnadshavare i klassen. Skolan kommer inte stängas ner förrän bekräftat fall eventuellt finns men vi har krav på oss att skicka hem barn som visar symptom. Dessa direktiv kommer från politiker och inget som någon pedagog eller annan ansvarig ska ställas till svars för utan här får man som förälder helt enkelt göra sin plikt och ta hem sitt barn tills det är friskt och ta ledigt från jobbet, hur viktigt jobb man nu än har.

Så, andas djupa andetag och lev som vanligt men visa hänsyn till andra i samhället och följ de hygienråd och smittskyddsråd som finns ????

Äntligen ett vettigt inlägg!
  • Anonym (Symtom)

Symtomen är ju rejäl hosta och feber, inte förskylningssnuva, snor etc. man är ju ändå hemma med sina barn med sina barn och vabbar annars??

• Anonym (hemma)

Vi fick mail att barnen ska vara hemma vid mycket milda symtom som lite snuva. Så mina barn fick vara hemma idag då de nyser i bland och är lite rinniga i nästan. Mår bra i övrigt men vi följer rekommendationerna och vill försöka stoppa denna spridning så den inte når ut till våra äldre och svaga i samhället.

Vi måste agera nu. Hemkarantän är det som gäller för alla som nu har minsta symtom. Oavsett om man varit i Italien eller inte.

• Anonym (krister)
    Anonym (hemma) skrev 2020-03-12 00:55:24 följande:

Vi fick mail att barnen ska vara hemma vid mycket milda symtom som lite snuva. Så mina barn fick vara hemma idag då de nyser i bland och är lite rinniga i nästan. Mår bra i övrigt men vi följer rekommendationerna och vill försöka stoppa denna spridning så den inte når ut till våra äldre och svaga i samhället.

Vi måste agera nu. Hemkarantän är det som gäller för alla som nu har minsta symtom. Oavsett om man varit i Italien eller inte.

Bra! Hoppas bara all vill och förstår att vi måste hjälpas åt! 
  • Anonym (Jisses)

Personligen kommer min hjärtopererad far att få passa mitt barn om det blir liknade på mitt dagis. Jag kan omöjligt vara hemma, det skulle innebära konkurs på riktigt

Anonym (hemma) skrev 2020-03-12 00:55:24 följande:

• sextiotalist
    Anonym (Symtom) skrev 2020-03-11 23:40:14 följande:

Symtomen är ju rejäl hosta och feber, inte förskylningssnuva, snor etc. man är ju ändå hemma med sina barn med sina barn och vabbar annars??

Tyvärr inte. En läkare konstaterat smitta, trots lättare förkylningssymptom
  • Anonym (Snöfall)
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-12 01:27:38 följande:

Personligen kommer min hjärtopererad far att få passa mitt barn om det blir liknade på mitt dagis. Jag kan omöjligt vara hemma, det skulle innebära konkurs på riktigt

Ja, vad är farsan värd viktad mot företaget. Men ja, inte alltid lätt.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-12 01:27:38 följande:

Vad är väl en förälder hit eller dit.....
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn