Anonym (Jisses) skrev 2020-03-11 07:13:33 följande:
Ringde faktiskt vårt dagis nu på morgonen och självklart får man komma fast man är snorig och hostig, som dom sa barnen har ju varit snuviga och hostiga sedan i oktober.
Alternativet hade annars varit att barnets farförälder som opererade hjärtat för två månader sedan hade fått passa barnet. Jag är nämligen själv på mitt jobb denna veckan och har har dessutom hand om en prao från 7:an så jag måste jobba oavsett.
Kan faktiskt lova att mitt barn kan ha hosta utan att ha Corona
Självklart kan inte en ensam dagisfröken stänga av barn från dagis. Beslutet om att tvinga snoriga barn hemma måste komma från kommunen. Det myndigheterna säger handlar om hur privatpersoner ska bete sig för att minska smittspridning i samhället.
Men nu kom det från Stockholm kommun.
"Samtidigt har Stockholms kommun en ny uppmaning till föräldrar: Håll förkylda skol- och förskolebarn hemma."
https://www.expressen.se/nyheter/sa-planerar-de-att-stoppa-coronaviruset/
Så nu är TS frågeställning på riktigt. I alla fall i Stockholm.
Och den där prao-ungen från 7:an får kanske acceptera ändrade rutiner pga Corona han/hon också?
Anonym (Nej) skrev 2020-03-11 07:09:20 följande:
Vem har du tänkt skall ta hand om dig på sjukhuset när alla sköterskor och läkare är hemma med småsnoriga barn? Vem säljer medicin på apoteket? Vem säljer mat, och vem kör bussen? Kanske vi skall be alla far-och morföräldrar vara barnvakt? De, som faktiskt kan få lunginflammation och dö av en vanlig förkylning?
N-å-g-o-n a-n-n-a-n
Det får folk lösa. Det är liksom lite grand av grejen nu. Läget är inte som vanligt. Det finns inga detaljstyrande fungerande rutiner i samhället för en allmänt spridd smitta.
Att se till att ungarna är hemma är ett individuellt ansvar för samhällets bästa.