Corona hur göra med förkylda barn
Hej,
Först och främst tycker jag det är fruktansvärda tråkig attityd i denna tråden när ts ber om tankar och funderingar men blir påhoppad och rent ut sagt vuxenmobbad- vad är ni för sorts människor?
Att säga att förskolelärare inte är pedagoger är FEL då även de har en läroplan att följa och är utbildade pedagoger. Sluta med okunniga påhopp! Precis som några skriver så är det självklart inte ts som ska ta dessa beslut utan invänta ordinarie personal som sedan från ledningen får direktiv.
För övrigt alla som gladeligen då dumpar sina barn på förskolan för att man av olika anledningar inte kan vara ledig så bidrar man ju även i vanliga fall till smitta och inget som man direkt ska ge sig själv en klapp på axeln för. Det är ju därför där går magsjuka/löss/ögoninflammation i stort sett hela tiden på avdelningarna för att man som förälder stressar iväg till jobb för tidigt eller inte låter sysko. Osv vara hemma trots magsjuka i familjen. Jag förstår att det kan vara tufft ekonomiskt osv men det rättfärdigar inte beteendet.
Angående kommande veckor kommer vi nog få allt fler riktlinjer att förhålla sig till och jag kan bara prata utifrån vad jag vet just nu. Jag arbetar på en f-6 skola och from imorgon kommer barn som uppvisar något symptom på Corona-viruset (och ja de är väldigt lika förkylningsvirus) tas ur klassrummet och sättas i ett separat rum tills förälder hämtat. Därefter kommer alla ytor som man sett eleven ta på saneras och information går hem till berörda vårdnadshavare i klassen. Skolan kommer inte stängas ner förrän bekräftat fall eventuellt finns men vi har krav på oss att skicka hem barn som visar symptom. Dessa direktiv kommer från politiker och inget som någon pedagog eller annan ansvarig ska ställas till svars för utan här får man som förälder helt enkelt göra sin plikt och ta hem sitt barn tills det är friskt och ta ledigt från jobbet, hur viktigt jobb man nu än har.
Så, andas djupa andetag och lev som vanligt men visa hänsyn till andra i samhället och följ de hygienråd och smittskyddsråd som finns ????