New Dawn skrev 2020-03-14 20:30:27 följande:
Det finns väldigt många monogama som tycker att själva kärleken i en relation kan jämföras med vänskap och att det är sex som skiljer, medan andra tycker att kärleken till en partner är annorlunda och att det är mycket mer än sex som skiljer. Precis som att polypersoner beskriver kärlek på olika sätt. Man kan dessutom ändra upplevelsen av sex genom livet. Dina monogama relationer var på ett sätt, och du jämför dem antagligen med de du har nu. Jag skulle ha beskrivit kärlek på ett annat sätt tidigare i livet, men har som du, en ny upplevelse av kärlek, en ny syn på kärlek. Trots att jag fortfarande är monogam. Polygama/polyamorösa personer känner olika kärlek, och inte så sällan är viljan till den öppna relationen olika. En del kanske gör det av förälskelse eller rädsla att förlora sin partner. Andra trivs superbra och har samma syn och vilja.
Ja, du har helt rätt. Dels är vi alla olika, och det går egentligen inte att placera folk i vattentäta kategorier och säga att
de här tänker så, och
de där tänker så, och dels så utvecklas vi under hel livet, och ändrar syn på saker och ting. I stand corrected :)
Men vad gör du för skillnad på kärleksrelationer och vänskapsrelationer, bortsett från sex, för dig då? särskilt när det gäller personer du inte bor med?
Alltså, jag bor inte längre ihop med
någon; jag har kommit fram till att jag inte funkar att bo ihop med haha. Personligen skulle jag nog trivas bäst med att inte dra några gränser alls mellan vilka jag har en sk kärleksrelation med; vilka som är fwb; vilka som är "bara" vänner; och vilka som enbart är kk. Men de flesta vill ju definiera sina relationer, och eftersom det inte spelar så stor roll för mig, så länge en etikett inte ändrar hur verkligheten ser ut, så blir det ändå så. Att de flesta relationer jag har är definierade med en etikett, alltså. Men, som sagt, för mig personligen finns det inga tydliga gränser. Som jag sa i nåt tidigare inlägg är det väl närmast det rent praktiska som avgör; ju mer ansvar man har för varandra, och ju större del någon är av ens liv, desto tydligare blir det att kategorisera det som en faktisk partner/kärleksrelation. Och, som jag också sagt tidigare: även intensiteten i kärleken. Men, som sagt, helst skulle jag vilja slippa att kategorisera öht, eftersom jag inte upplever några tydliga gränser, och eftersom alla de jag anser står mig nära är speciella för mig på sina egna vis.
Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.
Ok? Vad är din fråga här?
Min fråga gällde om "bara kärlek" skulle räcka, utan sex, men jag tolkar det som att det inte gör det eftersom att du tänker att man alltid kan göra det med någon annan. (sex/ konsert) Frågan var om flera polyrelationer skulle "räcka", men med tanke på att du i frågan om konserter alltid kan gå med någon annan, tolkar jag det som att det inte skulle funka.
Dvs om du hade flera kärleksrelationer utan sex skulle du behöva leta vidare efter sex. Samma otillfredsställelse i grunden, som en monogam, menar jag.
Ja? Det har jag ju sagt hela tiden? Att det skulle vara svårt att leva utan sex alltså. Men återigen: detta påverkar ju inte den eller de kärleksrelationer jag har. Om jag förstår dig rätt så är din poäng att en kärleksrelation utan sex inte funkar, eller? Och mitt svar är att jo, för mig kan en kärleksrelation utan sex fungera alldeles utmärkt. "Bara kärlek" skulle räcka alldeles utmärkt för att relationen skulle funka. Hade det däremot varit så att den relationen även hade ett förbud mot sex med nån annan, så hade den så klart kraschat, eftersom jag inte är beredd att leva utan sex. På samma sätt som en kärleksrelation där jag var förbjuden att gå på konserter skulle krascha, eftersom jag inte är beredd att leva ett liv utan musik. Men i min värld har varken sex eller konserter en tvingande koppling till en kärleksrelation. Det är lika absurt att tänka sig att en kärlekspartner till mig skulle förbjuda sex med andra, som att den skulle förbjuda mig att gå på konserter med nån annan. Det är liksom en icke-fråga, see? Hade jag däremot levt i ett monogamt förhållande hade frågan ju blivit relevant, eftersom det där faktiskt
är så att ett sexlöst förhållande innebär ett liv utan sex. Men nu är jag ju inte monogam. Sen fattar jag
fortfarande inte riktigt vad den här frågan har med trådstarten att göra... Vad är det du försöker bevisa? Varför är du så besatt av just frågan huruvida en kärleksrelation utan sex skulle funka eller inte?