• Anonym (Frun)

Öppna vårat förhållande

Ska börja med att säga att vi har ett väldigt bra förhållande och att öppna upp förhållandet bottnar inte i att vi har det dåligt på något sätt. Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

Innan jag och maken blev ett par berättade han att han va poly, han kan älska och leva med fler än en person samtidigt. Men han har aldrig fått leva ut det pga de tjejer han varit tillsammans med inte delat hans uppfattning. Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

Nu skulle jag kunna tänka mig öppna upp för fler relationer, ser ingen nackdel i att vi bägge får möjligheten att leva våra liv fullt ut som vi skulle må bra av. Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner, jag är så trygg i våran relation att han kan få träffa andra.

Ni som har erfarenhet av det här, hur har ni tagit upp diskussionen? Finns det fallgropar och vad kan vara bra att tänka på?

• Svar på tråden Öppna vårat förhållande
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-12 00:33:15 följande:

Öh... och som jag har fattat det är precis just det här en JÄTTESTOR skillnad..? För monogama är det just att kärleken är förbehållen EN enda som är det centrala; dvs man kan bara älska en människa åt gången? Eller hur? Min poäng är att jag älskar väldigt många människor, och den känsla jag har för dem skiljer sig inte annat än i grad. Sen har jag/vill jag ha sex med en del av dem, medan jag inte vill ha det med en del andra (främst kvinnor, eftersom jag är sorgligt straight), men det ena (kärlek) har liksom inte med det andra (sex) att göra. För mig. 

Jag tänker att det nog trots allt är så att monogama gör en väldigt tydlig skillnad mellan å ena sidan det man ibland kallar "romantisk kärlek" och å andra sidan den kärlek man känner för en nära vän eller en familjemedlem (som inte är ens partner), så jag vidhåller nog ändå att vi ser på det på olika sätt

Det finns väldigt många monogama som tycker att själva kärleken i en relation kan jämföras med vänskap och att det är sex som skiljer, medan andra tycker att kärleken till en partner är annorlunda och att det är mycket mer än sex som skiljer. Precis som att polypersoner beskriver kärlek på olika sätt. Man kan dessutom ändra upplevelsen av sex genom livet. Dina monogama relationer var på ett sätt, och du jämför dem antagligen med de du har nu. Jag skulle ha beskrivit kärlek på ett annat sätt tidigare i livet, men har som du, en ny upplevelse av kärlek, en ny syn på kärlek. Trots att jag fortfarande är monogam. Polygama/polyamorösa personer känner olika kärlek, och inte så sällan är viljan till den öppna relationen olika. En del kanske gör det av förälskelse eller rädsla att förlora sin partner. Andra trivs superbra och har samma syn och vilja.

Men vad gör du för skillnad på kärleksrelationer och vänskapsrelationer, bortsett från sex, för dig då? särskilt när det gäller personer du inte bor med?

Om du inleder en ny "relation", vad är det för skillnad mellan en relation och en vänskapsrelation förutom sex? Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.
    Kråkungen skrev 2020-03-12 00:33:15 följande:

Men... alltså - va? Du verkar ju inte öht ta in vad jag säger... De två har inte med varandra att göra! Sex är en sak. Kärlek är en annan. Lever man i en relation med någon så sammanfaller de ofta, men det ena är inte avhängigt av det andra.  På vad vis är det jag säger motsägelsefullt? Jag fattar verkligen inte? Det är ju som att säga att en kärleksrelation inte skulle kunna hålla bara för att partnern i fråga inte var intresserad av att gå på konserter, t ex. Jag lever för musik, och om jag aldrig mer skulle få gå på en konsert i mitt liv skulle jag tycka att livet skulle kännas rätt trist. Men att därifrån dra slutsatsen att ett förhållande med någon som inte tyckte om att gå på konserter inte skulle hålla i längden...? Håller du med om att det vore en ganska absurd slutsats? Om en partner inte tycker om att gå på konserter kan jag ju alltid gå med nån annan, eller hur?

Jag förstår inte din liknelse.

Min fråga gällde om "bara kärlek" skulle räcka, utan sex, men jag tolkar det som att det inte gör det eftersom att du tänker att man alltid kan göra det med någon annan. (sex/ konsert) Frågan var om flera polyrelationer skulle "räcka", men med tanke på att du i frågan om konserter alltid kan gå med någon annan, tolkar jag det som att det inte skulle funka.

Dvs om du hade flera kärleksrelationer utan sex skulle du behöva leta vidare efter sex. Samma otillfredsställelse i grunden, som en monogam, menar jag.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-12 08:36:20 följande:

Oj vilken diskussion det blev :).

Iaf så känner jag så här; sex är inte livsviktigt i en relation. Av olika anledningar kan man ju ha ett förhållande utan att ha sex. Att träffa någon som är asexuell eller av andra anledningar inte kan ha sex är inget hinder i min värld iaf. Monogam eller poly spelar ingen roll här. Jag känner att sex och kärlek är olika saker och har alltid gjort sen jag va tonåring. Jag kan ha en kärleksrelation utan sex lika väl som en sexuellrelation utan kärlek. Jag behöver inte ha kärleken för att ha grymt sex och jag kan ha kärleksrelationer som är underbara även utan sex. Här ingår inte vänskap, jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i.

Jag kan ju tycka det är underligt att dessa två "måste" hänga ihop för att man ska kunna ha en bra och sund relation. Varför då egentligen? Alla är olika men inom kärleken så förväntas vi ha sex för att det ska kunna vara sunt och långvarigt. Tycker det är rätt knäppt..

Under en period tappade jag och maken sexet pga sjukdom hos han och jag skulle säga att dessa månader utan sex var bättre än när vi hade sex. Och då va jag den som "blev utan" pga hans operation. Jag kröp ju inte på väggarna för det och grunden till det var kommunikation.

Du berättar om eran period utan sex, men skulle du kunna se framför dig en långsiktig kärleksrelation utan sex, där det inte berodde på sjukdom, eller liknande. Skulle du inleda en ny relation utan sex?
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-14 20:30:27 följande:
    Det finns väldigt många monogama som tycker att själva kärleken i en relation kan jämföras med vänskap och att det är sex som skiljer, medan andra tycker att kärleken till en partner är annorlunda och att det är mycket mer än sex som skiljer. Precis som att polypersoner beskriver kärlek på olika sätt. Man kan dessutom ändra upplevelsen av sex genom livet. Dina monogama relationer var på ett sätt, och du jämför dem antagligen med de du har nu. Jag skulle ha beskrivit kärlek på ett annat sätt tidigare i livet, men har som du, en ny upplevelse av kärlek, en ny syn på kärlek. Trots att jag fortfarande är monogam. Polygama/polyamorösa personer känner olika kärlek, och inte så sällan är viljan till den öppna relationen olika. En del kanske gör det av förälskelse eller rädsla att förlora sin partner. Andra trivs superbra och har samma syn och vilja. 
    Ja, du har helt rätt. Dels är vi alla olika, och det går egentligen inte att placera folk i vattentäta kategorier och säga att de här tänker så, och de där tänker så, och dels så utvecklas vi under hel livet, och ändrar syn på saker och ting. I stand corrected :)
    Men vad gör du för skillnad på kärleksrelationer och vänskapsrelationer, bortsett från sex, för dig då? särskilt när det gäller personer du inte bor med?
    Alltså, jag bor inte längre ihop med någon; jag har kommit fram till att jag inte funkar att bo ihop med haha. Personligen skulle jag nog trivas bäst med att inte dra några gränser alls mellan vilka jag har en sk kärleksrelation med; vilka som är fwb; vilka som är "bara" vänner; och vilka som enbart är kk. Men de flesta vill ju definiera sina relationer, och eftersom det inte spelar så stor roll för mig, så länge en etikett inte ändrar hur verkligheten ser ut, så blir det ändå så. Att de flesta relationer jag har är definierade med en etikett, alltså. Men, som sagt, för mig personligen finns det inga tydliga gränser. Som jag sa i nåt tidigare inlägg är det väl närmast det rent praktiska som avgör; ju mer ansvar man har för varandra, och ju större del någon är av ens liv, desto tydligare blir det att kategorisera det som en faktisk partner/kärleksrelation. Och, som jag också sagt tidigare: även intensiteten i kärleken. Men, som sagt, helst skulle jag vilja slippa att kategorisera öht, eftersom jag inte upplever några tydliga gränser, och eftersom alla de jag anser står mig nära är speciella för mig på sina egna vis.  
    Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.
    Ok? Vad är din fråga här?
    Min fråga gällde om "bara kärlek" skulle räcka, utan sex, men jag tolkar det som att det inte gör det eftersom att du tänker att man alltid kan göra det med någon annan. (sex/ konsert) Frågan var om flera polyrelationer skulle "räcka", men med tanke på att du i frågan om konserter alltid kan gå med någon annan, tolkar jag det som att det inte skulle funka. 

Dvs om du hade flera kärleksrelationer utan sex skulle du behöva leta vidare efter sex. Samma otillfredsställelse i grunden, som en monogam, menar jag.
    Ja? Det har jag ju sagt hela tiden? Att det skulle vara svårt att leva utan sex alltså. Men återigen: detta påverkar ju inte den eller de kärleksrelationer jag har. Om jag förstår dig rätt så är din poäng att en kärleksrelation utan sex inte funkar, eller? Och mitt svar är att jo, för mig kan en kärleksrelation utan sex fungera alldeles utmärkt. "Bara kärlek" skulle räcka alldeles utmärkt för att relationen skulle funka. Hade det däremot varit så att den relationen även hade ett förbud mot sex med nån annan, så hade den så klart kraschat, eftersom jag inte är beredd att leva utan sex. På samma sätt som en kärleksrelation där jag var förbjuden att gå på konserter skulle krascha, eftersom jag inte är beredd att leva ett liv utan musik. Men i min värld har varken sex eller konserter en tvingande koppling till en kärleksrelation. Det är lika absurt att tänka sig att en kärlekspartner till mig skulle förbjuda sex med andra, som att den skulle förbjuda mig att gå på konserter med nån annan. Det är liksom en icke-fråga, see? Hade jag däremot levt i ett monogamt förhållande hade frågan ju blivit relevant, eftersom det där faktiskt är så att ett sexlöst förhållande innebär ett liv utan sex. Men nu är jag ju inte monogam. Sen fattar jag fortfarande inte riktigt vad den här frågan har med trådstarten att göra... Vad är det du försöker bevisa? Varför är du så besatt av just frågan huruvida en kärleksrelation utan sex skulle funka eller inte? 
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-14 22:48:54 följande:

Ja, du har helt rätt. Dels är vi alla olika, och det går egentligen inte att placera folk i vattentäta kategorier och säga att de här tänker så, och de där tänker så, och dels så utvecklas vi under hel livet, och ändrar syn på saker och ting. I stand corrected :)Alltså, jag bor inte längre ihop med någon; jag har kommit fram till att jag inte funkar att bo ihop med haha. Personligen skulle jag nog trivas bäst med att inte dra några gränser alls mellan vilka jag har en sk kärleksrelation med; vilka som är fwb; vilka som är "bara" vänner; och vilka som enbart är kk. Men de flesta vill ju definiera sina relationer, och eftersom det inte spelar så stor roll för mig, så länge en etikett inte ändrar hur verkligheten ser ut, så blir det ändå så. Att de flesta relationer jag har är definierade med en etikett, alltså. Men, som sagt, för mig personligen finns det inga tydliga gränser. Som jag sa i nåt tidigare inlägg är det väl närmast det rent praktiska som avgör; ju mer ansvar man har för varandra, och ju större del någon är av ens liv, desto tydligare blir det att kategorisera det som en faktisk partner/kärleksrelation. Och, som jag också sagt tidigare: även intensiteten i kärleken. Men, som sagt, helst skulle jag vilja slippa att kategorisera öht, eftersom jag inte upplever några tydliga gränser, och eftersom alla de jag anser står mig nära är speciella för mig på sina egna vis.  Ok? Vad är din fråga här?Ja? Det har jag ju sagt hela tiden? Att det skulle vara svårt att leva utan sex alltså. Men återigen: detta påverkar ju inte den eller de kärleksrelationer jag har. Om jag förstår dig rätt så är din poäng att en kärleksrelation utan sex inte funkar, eller? Och mitt svar är att jo, för mig kan en kärleksrelation utan sex fungera alldeles utmärkt. "Bara kärlek" skulle räcka alldeles utmärkt för att relationen skulle funka. Hade det däremot varit så att den relationen även hade ett förbud mot sex med nån annan, så hade den så klart kraschat, eftersom jag inte är beredd att leva utan sex. På samma sätt som en kärleksrelation där jag var förbjuden att gå på konserter skulle krascha, eftersom jag inte är beredd att leva ett liv utan musik. Men i min värld har varken sex eller konserter en tvingande koppling till en kärleksrelation. Det är lika absurt att tänka sig att en kärlekspartner till mig skulle förbjuda sex med andra, som att den skulle förbjuda mig att gå på konserter med nån annan. Det är liksom en icke-fråga, see? Hade jag däremot levt i ett monogamt förhållande hade frågan ju blivit relevant, eftersom det där faktiskt är så att ett sexlöst förhållande innebär ett liv utan sex. Men nu är jag ju inte monogam. Sen fattar jag fortfarande inte riktigt vad den här frågan har med trådstarten att göra... Vad är det du försöker bevisa? Varför är du så besatt av just frågan huruvida en kärleksrelation utan sex skulle funka eller inte? 

Okej så du kan inte definiera vllka som du är vänner med, vilka som äf kk, fwb, eller du har kärleksrelationer med.

Om du inte ens vet vem du har en kärlelsrelation med och vilka som är vänner, och vad som är skillnaden, kan du borse från övriga frågor, för de bygger på att man har skillnader i dessa relationer.

Jag är väldigt övertygad om att kärleksrelationer kan fungera utan sex på olika sätt, men att de flesta innehåller sex.

Du skriver dock att du att dina relationer ändå ÄR definierade med en etikett, men att DU egentligen inte ser gränserna. Hur kan du då HA ettiketter? Hur har ni kommit fram till dem, när DU inte ser skillader. De du har relation med har väl antagligen någon uppfattning om detta eftersom ni ändå HAR OLIKA relationer. Hur upplever DE din inställning, och hur kommer det sig att du(de) valt olika ettiketter?

Du skrivet att det praktiska är avgörande. Så förvirrande... Vad styr då det "praktiska"? Hur kan det praktiska vara det styrande....?Om jag resonerade så skulle mitt ex vara den som kammade hem storvinsten tidigare, för han stod för "det praktiska".

De senaste dagarna har det, i mitt liv, kommit sig så, att en släkting tytt sig väldigt mycket till mig pga min personlighet. Jag har kommit att betyda mycket för henne både mentalt och praktiskt pga omständigheter, som jag bättre rustad att hantera, än de hon älskar mest. Det betyder inte att våran relation styrs av detta alls. Hon är och förblir min vän och släkting, även om vi kommit varandra väldigt nära på mååååånga sätt.
  • Kråkungen
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-12 08:36:20 följande:

Oj vilken diskussion det blev :).

Ja, det blir ju lätt det... är det ok om vi diskuterar vidare här i tråden, även om det inte alltid har direkt med din trådstart att göra?
  • Anonym (A-K)
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-11 07:03:41 följande:

Vad menar du? Om han tycker det är jobbigt måste ju han ta initiativet att stänga. Jag kan väl inte sitta och ha dåligt samvete för att jag får njuta och inte han? Det var han som ville det här i första hand, jag var öppen för att testa.

Ascendere skrev 2020-03-11 07:59:17 följande:

Skulle du gå med på det då, alltså om han lade fram att han tycker det är jobbigt och vill att ni håller er enbart till varandra i fortsättningen?

Intressant fråga och tips till TS beroende på svar. Om TS öppnar upp. Hur skulle känslan bli om det skapar oro hos en part som gör att den vill stänga? Är man då även öppen för att stänga? Tänk om den ena parten mår så jävla bra att man aldrig mer kan tänka tanken på att gå tillbaka till monogami? Även om man kommer överens om att möjligheten att stänga finns. Hur skulle man då må?
  • Pamma Fu

Okej, så ni saknar inget, säger du.

Jag skulle vilja säga att ni saknar lite drama.

Jag skulle säga att ni har lessnat, att ni har det väldigt tråkigt, troligen inget meningsfullt för er i övrigt. Det är främsta anledningen till att ni vill öppna upp.

Vi ses om 4-6 månader när ni har separerat.

• Pamma Fu

För övrigt- om sexet inte funkar i en relation, ha tillräckligt med ryggrad för att ta itu med problemet eller sök er vidare. Det är egentligen inte svårare än så.

Allt annat är självbedrägeri från uttråkade vuxna som använder varandra som snuttefilt.

• New  Dawn
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-11 08:43:34 följande:

Jo det är inte samma det vet jag, dåligt exempel. Men det handlar likväl inte om bara sexpartners. Kärleken är större än sex och jag ser inget konstigt i att man kan ha känslor och älska flera samtidigt. Det finns ju egentligen inget rätt eller fel i frågan, alla gör som man själv vill men samtidigt förväntas man i största allmänhet vara monogam i dagens samhälle.

Skulle maken träffa någon som han vill ha ett förhållande med så skulle jag va med på det. Varför ska jag hindra han i det när det bara skulle göra han olycklig i våran relation och förmodligen slutar det med att vi skiljer oss för att jag inte tillåter han vara den han är. Tror inte alls våran kärlek skulle bli mindre av att han har möjlighet att ha känslor för någon annan samtidigt. Tvärtom.

Har du klart för dig vad de här nya relationerna skulle innebära?

Skulle det tex kunna innebära att din man bodde hos någon annan, åkte på semestrar med någon annan och åt middag lika ofta hos någon annan, som med dig.

Skulle det fungera att han sov hos andra lika ofta som med dig. Skulle det vara okej att se honom omslingrad med en annan kvinna på Facebook. Hur skulle det fungera om han ängade MER tid och engagemang åt den nya?

Jag får uppfattningen att de flesta som öppnar relationer gör det med en outalad uppfattning att ändå vara nr 1.... Eller tvärtom, att de är nr 2 för någon. Likt en extra älskare/älskarinna, eller sexuell lekkamrat. Kanske något att fundera på.

Skulle för övrigt inte kunna leva i en relation där någon måste "hindras" att träffa någon annan. Det är själva viljan att göra det som skulle vara problemet för mig, inte huruvida han gjorde det.
  • Kråkungen
    Pamma Fu skrev 2020-03-15 12:53:30 följande:

För övrigt- om sexet inte funkar i en relation, ha tillräckligt med ryggrad för att ta itu med problemet eller sök er vidare. Det är egentligen inte svårare än så.

Men... varför skulle de inte få prova att ha ett öppet förhållande om de båda vill det? Vilken konstig sak att säga...
    Pamma Fu skrev 2020-03-15 12:53:30 följande:

Allt annat är självbedrägeri från uttråkade vuxna som använder varandra som snuttefilt.

Och detta baserar du på... vad?
Svar på tråden Öppna vårat förhållande