Öppna vårat förhållande
Jag tänker att det lätt låter äckligt i monogama människors öron när man gör den jämförelsen, för att för er är kärlek mellan man och kvinna (eller vilken könskombo vi nu talar om) så intimt förknippad med sex. Dvs, den kärleken är en sexuell kärlek, och då blir ju jämförelsen med barn som att man tänker att man skulle ha sex med sina barn, vilket givetvis är minst sagt äckligt. Jag menar nu inte att ni ser det som en ENBART sexuell kärlek - naturligtvis inte! - men att sex är en oskiljaktig del av den kärleken.
Personligen ser jag (och många med mig) kärlek som en sak, och sex som en annan, och man kan ha sex med den man älskar, men man kan även ha sex med nån man inte öht älskar eller har en nära relation till. Omvänt kan man älska människor som det aldrig skulle falla en in att ha sex med (och här är ju då barnen ett typexempel). Men kärleken är liksom i mångt och mycket av samma slag... Sen är kärleken till ens barn naturligtvis annorlunda jämfört med kärleken till en vän eller en partner ändå, för att man har nån slags kroppslig connection med barnen (iaf om man är kvinna, och det är ens biologiska barn), men det är ju lite beside the point.
Min poäng är att om man är poly så har man kanske en annan upplevelse av kärlek än man har när man är monogam; man lägger en lite annan innebörd i det. Det är först på typ senaste året som jag sakta har börjat förstå detta: att vi faktiskt inte menar samma sak när vi pratar om att älska någon. Och det är skitsvårt för båda "läger" att få sin hjärna runt det motsatta sättet att tänka, men det är lite spännande och intressant också :) Och sen finns det naturligtvis en massa poly-människor som har precis samma syn på sex som monogama människor - det finns alla varianter :) Men jag tänker att just den här jämförelsen med att man kan älska flera barn eller flera vänner är född ur det synsätt som jag (och många med mig) har :)
Jag förstår motsatsen, att man kan känns kärlek till någon man redan levt i hop med, även om sexet inte längre fungerar. Det är väl ofta den kärleken som får människor att stanna i sexlösa relationer (Andra kanske stannar mer för barnens skull, för det praktiska, ekonomiska och sociala, samt för att det är så jobbigt att skiljas)