• Anonym (Frun)

Öppna vårat förhållande

Ska börja med att säga att vi har ett väldigt bra förhållande och att öppna upp förhållandet bottnar inte i att vi har det dåligt på något sätt. Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

Innan jag och maken blev ett par berättade han att han va poly, han kan älska och leva med fler än en person samtidigt. Men han har aldrig fått leva ut det pga de tjejer han varit tillsammans med inte delat hans uppfattning. Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

Nu skulle jag kunna tänka mig öppna upp för fler relationer, ser ingen nackdel i att vi bägge får möjligheten att leva våra liv fullt ut som vi skulle må bra av. Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner, jag är så trygg i våran relation att han kan få träffa andra.

Ni som har erfarenhet av det här, hur har ni tagit upp diskussionen? Finns det fallgropar och vad kan vara bra att tänka på?

• Svar på tråden Öppna vårat förhållande
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-14 22:48:54 följande:

Ok? Vad är din fråga här?

Du klippte bort själva frågan

Den löd:

*Om du inleder en ny "relation", vad är det för skillnad mellan en relation och en vänskapsrelation förutom sex? Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.*

Alltså. Om du nu redan har en eller flera relationer där du har har både sex och kärlek, på något sätt ( tex bara sex från den ena, och bara kärlek från den andre, eller sex och kärlek från båda). Om du då inleder en ny kärleksrelation utan sex, utöver den/de du har? Hur skiljer sig den relationen mot en vänskapsrelation?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Kråkungen

New Dawn skrev 2020-03-14 23:24:03 följande:

Okej så du kan inte definiera vllka som du är vänner med, vilka som äf kk, fwb, eller du har kärleksrelationer med. 

Ok - inser att jag får göra en liten rättning av mig själv där: de som bara är kk kan jag ganska lätt skilja ut från övriga. Det är ofta svin som jag inte öht är intresserad av att umgås med i nån annan situation än sex :) Men i övrigt så njaä... jag tycker det är svårt att dra gränser där, och, ffa: det är för mig helt ointressant.

Om du inte ens vet vem du har en kärlelsrelation med och vilka som är vänner, och vad som är skillnaden, kan du borse från övriga frågor, för de bygger på att man har skillnader i dessa relationer. 

Ja, ok :) det var lite så jag upplevde det också: att de frågor du ställer liksom är icke-frågor för mig :)

Jag är väldigt övertygad om att kärleksrelationer kan fungera utan sex på olika sätt, men att de flesta innehåller sex. 

Ok, ja - detta är vi helt överens om :)

Du skriver dock att du att dina relationer ändå ÄR definierade med en etikett, men att DU egentligen inte ser gränserna. Hur kan du då HA ettiketter? Hur har ni kommit fram till dem, när DU inte ser skillader. De du har relation med har väl antagligen någon uppfattning om detta eftersom ni ändå HAR OLIKA relationer. Hur upplever DE din inställning, och hur kommer det sig att du(de) valt olika ettiketter? 

Det är alltså inte jag som satt etiketterna, utan den andre, i respektive relation. Jag sätter mig bara inte upp mot dem, för de stör mig liksom inte, så länge de inte påverkar nåt. Fn har jag ett öppet förhållande med en man - vi kan kalla honom Patrik - som ser sig själv som min särbo. Det är han som satt etiketten att han och jag har ett kärleksförhållande, och att vårt förhållande är öppet, snarare än poly. Jag har inga problem med att han ser det så, och det är även så jag för enkelhetens skull presenterar det för folk som undrar. Av de män som Patrik anser är mina fwb är där en som anser att vi är mer än så, och det kan han ju få göra om han vill. Han är i sin tur mer eller mindre monogamt gift, och inte öppen om den roll jag har i hans liv (hans fru vet dock, men hon i sin tur vill inte att "allmänheten" ska veta (ja - det är lite komplicerat)), så det påverkar ju inte min och Patriks relation. Resterande fwb och kk har samma etiketter som Patrik (mindre komplicerat :) ) Bland folk jag inte har sex med är alla (utom jag) rörande överens om att de är mina vänner, inget annat.

Om jag själv skulle beskriva min situation så skulle jag säga att jag har två människor som jag älskar mest i hela världen, och där min kärlek är lika stark för båda två. Den ene (Patrik) är man, och honom har jag dessutom sex med; den andra är kvinna, och henne har jag inte sex med (eftersom jag tyvärr är sinnessjukt straight). Båda två tar upp en stor del av min vardag, och vi delar med- och motgångar i livet fullt ut. Det är detta jag menar med "det praktiska" - när man är så intensivt inter-linked att man har gemensamt ansvar för mycket som händer i ens liv. Så om jag skulle vara tvungen att sätta en faktisk etikett så skulle jag väl säga att dessa två var mina kärlekspartners, och att övriga var mina vänner (om jag inte har sex med dem), mina fwb (om jag har sex med dem och mina kk (om jag enbart har sex med dem). Men, som sagt: helst undviker jag det helt. Att sätta etiketter alltså. 

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur människorna i mitt liv upplever min inställning till etiketter, eftersom jag inte har pratat speciellt mycket om den... jag ser ärligt talat ingen anledning att tjafsa om det; är de på det klara med vad de vill definiera oss som, och jag är ok med det, så spelar det ju ingen roll att jag själv inte skulle sätta nån etikett, tänker jag. För Patrik är det dessutom viktigt att han får känna att han är min "riktiga" partner; han är i grunden helt monogam, och får jobba en del på att vara ok med att jag inte är det. Och i sista änden är han ju den som betyder allra, allra mest för mig (han och kvinnan jag nämnde, men henne ser han inte öht som ett hot), så det blir ju rätt ändå. Jaah... helt okomplicerat är det ju inte, haha.

Du skrivet att det praktiska är avgörande. Så förvirrande... Vad styr då det "praktiska"? Hur kan det praktiska vara det styrande....?Om jag resonerade så skulle mitt ex vara den som kammade hem storvinsten tidigare, för han stod för "det praktiska". 

Som sagt, jag uttryckte detta väldigt otydligt; med "det praktiska" menar jag alltså att ju mer inblandad man är i varandras vardagsproblem, och ju mer gemensamt ansvar man har för dessa, desto lättare blir det väl att se det som att man har en etablerad kärleksrelation. Under förutsättning, förstås, att kärleken finns där också. Jag skulle t ex inte i något universum anse att jag har en kärleksrelation med pappan till mina barn, även om vi fortfarande har en del gemensamt ansvar för vissa vardagssaker. Men säg att min kärlek för Patrik hade varit på samma nivå som min kärlek för han som är gift, då hade det ändå varit lättare att sätta etiketten "kärlekspartner" på Patrik än på den andre (även om jag som sagt har svårt att sätta etiketter öht), helt enkelt för att jag delar mycket mer vardagsproblem med honom. Är du med på hur jag tänker? 

• Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-15 13:41:08 följande:
    Du klippte bort själva frågan

Den löd:

*Om du inleder en ny "relation", vad är det för skillnad mellan en relation och en vänskapsrelation förutom sex? Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.*

Alltså. Om du nu redan har en eller flera relationer där du har har både sex och kärlek, på något sätt ( tex bara sex från den ena, och bara kärlek från den andre, eller sex och kärlek från båda). Om du då inleder en ny kärleksrelation utan sex, utöver den/de du har? Hur skiljer sig den relationen mot en vänskapsrelation?
    Ok :) Ja, detta har jag väl svarat på nu, tror jag: Kärleksrelationer och vänskapsrelationer skiljer sig för mig bara i graden av intensitet, och jag har väldigt svårt att dra gränser mellan det ena och det andra, och att sätta etiketter som "vänskap" på en relation, och "kärlek" på en annan.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-15 13:28:51 följande:
    Har du klart för dig vad de här nya relationerna skulle innebära?

Skulle det tex kunna innebära att din man bodde hos någon annan, åkte på semestrar med någon annan och åt middag lika ofta hos någon annan, som med dig.

Skulle det fungera att han sov hos andra lika ofta som med dig. Skulle det vara okej att se honom omslingrad med en annan kvinna på Facebook. Hur skulle det fungera om han ängade MER tid och engagemang åt den nya?

Jag får uppfattningen att de flesta som öppnar relationer gör det med en outalad uppfattning att ändå vara nr 1.... Eller tvärtom, att de är nr 2 för någon. Likt en extra älskare/älskarinna, eller sexuell lekkamrat. Kanske något att fundera på.

Skulle för övrigt inte kunna leva i en relation där någon måste "hindras" att träffa någon annan. Det är själva viljan att göra det som skulle vara problemet för mig, inte huruvida han gjorde det.
    Riktigt, riktigt bra inlägg!!
  • Pamma Fu
    Kråkungen skrev 2020-03-15 13:31:58 följande:

.Och detta baserar du på... vad?

EMPIRI!!!

Och beprövad erfarenhet.

Fallgropar att tänka på? - könssjukdomar är ju en sådan klassisk fallgrop.
  • Pamma Fu
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-10 09:41:58 följande:

Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

(...) . Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

(...). Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner,

?

1) hur vet du att ett öppet förhållande skulle göra ett förhållande bättre

2) ni har inte pratat om det FÖR ATT ni har det så bra tillsammans?- motsatsvis, skulle ni ha pratat om det om ni hade haft det sämre tillsammans?

3) här verkar det vara som att du inte Riktigt tycker att du räcker till, och inte vill hindra honom från sexuella

Äventyr med andra.

En klassisk fallgrop om föreslår det är att han också börjat tycka att du inte räcker till - och tappat respekten och intresset för dig.
  • Kråkungen
    Pamma Fu skrev 2020-03-15 17:07:40 följande:
    EMPIRI!!!

Och beprövad erfarenhet.
    Öh... du är medveten om att det där bara är två olika uttryck för samma sak va? Sen kan det ju inte riktigt vara det du baserar det på ändå, med tanke på att det finns gott om lyckade öppna och poly-förhållanden, även om just du kanske inte varit med om det... 
    Pamma Fu skrev 2020-03-15 17:07:40 följande:
    Fallgropar att tänka på? - könssjukdomar är ju en sådan klassisk fallgrop.

Ja, för alla vet ju att de som har flera partners alltid får könssjukdomar, medan de som håller sig till en enda aldrig får det... Eller? Sanningen är att risken stiger i förhållande till hur oförsiktig man är, inte i förhållande till hur många partners man har.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-15 13:42:26 följande:

Ok - inser att jag får göra en liten rättning av mig själv där: de som bara är kk kan jag ganska lätt skilja ut från övriga. Det är ofta svin som jag inte öht är intresserad av att umgås med i nån annan situation än sex :) Men i övrigt så njaä... jag tycker det är svårt att dra gränser där, och, ffa: det är för mig helt ointressant.

Okej

Uppenbarligen fungerar människor olika, men jag har så svårt att förstå hur man kan tända på någon som man verkligen tycker är ett svin, och dessutom göra det upprepade gånger.

Även om man nu gör det, känns det inte fel att premiera dessa svin med sexuell uppskattning?
  • New  Dawn

Det är alltså inte jag som satt etiketterna, utan den andre, i respektive relation. Jag sätter mig bara inte upp mot dem, för de stör mig liksom inte, så länge de inte påverkar nåt. Fn har jag ett öppet förhållande med en man - vi kan kalla honom Patrik - som ser sig själv som min särbo. Det är han som satt etiketten att han och jag har ett kärleksförhållande, och att vårt förhållande är öppet, snarare än poly. Jag har inga problem med att han ser det så, och det är även så jag för enkelhetens skull presenterar det för folk som undrar. Av de män som Patrik anser är mina fwb är där en som anser att vi är mer än så, och det kan han ju få göra om han vill. Han är i sin tur mer eller mindre monogamt gift, och inte öppen om den roll jag har i hans liv (hans fru vet dock, men hon i sin tur vill inte att "allmänheten" ska veta (ja - det är lite komplicerat)), så det påverkar ju inte min och Patriks relation. Resterande fwb och kk har samma etiketter som Patrik (mindre komplicerat :) ) Bland folk jag inte har sex med är alla (utom jag) rörande överens om att de är mina vänner, inget annat.

Om jag själv skulle beskriva min situation så skulle jag säga att jag har två människor som jag älskar mest i hela världen, och där min kärlek är lika stark för båda två. Den ene (Patrik) är man, och honom har jag dessutom sex med; den andra är kvinna, och henne har jag inte sex med (eftersom jag tyvärr är sinnessjukt straight). Båda två tar upp en stor del av min vardag, och vi delar med- och motgångar i livet fullt ut. Det är detta jag menar med "det praktiska" - när man är så intensivt inter-linked att man har gemensamt ansvar för mycket som händer i ens liv. Så om jag skulle vara tvungen att sätta en faktisk etikett så skulle jag väl säga att dessa två var mina kärlekspartners, och att övriga var mina vänner (om jag inte har sex med dem), mina fwb (om jag har sex med dem och mina kk (om jag enbart har sex med dem). Men, som sagt: helst undviker jag det helt. Att sätta etiketter alltså. 

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur människorna i mitt liv upplever min inställning till etiketter, eftersom jag inte har pratat speciellt mycket om den... jag ser ärligt talat ingen anledning att tjafsa om det; är de på det klara med vad de vill definiera oss som, och jag är ok med det, så spelar det ju ingen roll att jag själv inte skulle sätta nån etikett, tänker jag. För Patrik är det dessutom viktigt att han får känna att han är min "riktiga" partner; han är i grunden helt monogam, och får jobba en del på att vara ok med att jag inte är det. Och i sista änden är han ju den som betyder allra, allra mest för mig (han och kvinnan jag nämnde, men henne ser han inte öht som ett hot), så det blir ju rätt ändå. Jaah... helt okomplicerat är det ju inte, haha.

Det känns som att det är väldigt mycket på dina vilkor. Dessutom, vilket nästan är värre, är att du tycker det är okej om de har en annan uppfattning om er relation. "Han kan ju få tycka/tro att vi är mer än fwb"

Jag tror inte på relationer där den ena måste anpassa sig och uppoffra sin vilja. (inte heller i monogana relationer) Som tex Patrik som är monogam. Nu antar jag att du inte träffar den gifte mannen så mycket, och kvinnan ser han väl antagligen som en vän, (som de flesta skulle) men det skulle nog falla snabbt om den gifte mannen skilde sig och ni skulle träffas mer, eller om den kvinnan du känner kärleken till, vore en man.(och då gissar jag att det hade blivit sex också)

Jag undrar dessutom hur det vore om du var den som var den som ville ha ut mer i någon av relationerna. Om de människor du kände kärlek för tänkte som du. "Det spelar väl ingen roll om hon tror att vi har en kärleksrelation. Jag känner inte så men det kan ju hon tro"

Jag tror det är viktigt att vara övererrens om hur man vill ha sin relation och det är inte mindre viktigt om den är öppen.
  • New  Dawn

Som sagt, jag uttryckte detta väldigt otydligt; med "det praktiska" menar jag alltså att ju mer inblandad man är i varandras vardagsproblem, och ju mer gemensamt ansvar man har för dessa, desto lättare blir det väl att se det som att man har en etablerad kärleksrelation. Under förutsättning, förstås, att kärleken finns där också. Jag skulle t ex inte i något universum anse att jag har en kärleksrelation med pappan till mina barn, även om vi fortfarande har en del gemensamt ansvar för vissa vardagssaker. Men säg att min kärlek för Patrik hade varit på samma nivå som min kärlek för han som är gift, då hade det ändå varit lättare att sätta etiketten "kärlekspartner" på Patrik än på den andre (även om jag som sagt har svårt att sätta etiketter öht), helt enkelt för att jag delar mycket mer vardagsproblem med honom. Är du med på hur jag tänker? 

Nej. Jag förstår inte hur man kan tänka så. Jag tycker det är känslorna bakom som avgör hur mycket man vill dela med varandra. Dessutom kan man leva i ganska torftiga relationer med mycket praktiskt fokus
Svar på tråden Öppna vårat förhållande