New Dawn skrev 2020-03-14 23:24:03 följande:
Okej så du kan inte definiera vllka som du är vänner med, vilka som äf kk, fwb, eller du har kärleksrelationer med.
Ok - inser att jag får göra en liten rättning av mig själv där: de som bara är kk kan jag ganska lätt skilja ut från övriga. Det är ofta svin som jag inte öht är intresserad av att umgås med i nån annan situation än sex :) Men i övrigt så njaä... jag tycker det är svårt att dra gränser där, och, ffa: det är för mig helt ointressant.
Om du inte ens vet vem du har en kärlelsrelation med och vilka som är vänner, och vad som är skillnaden, kan du borse från övriga frågor, för de bygger på att man har skillnader i dessa relationer.
Ja, ok :) det var lite så jag upplevde det också: att de frågor du ställer liksom är icke-frågor för mig :)
Jag är väldigt övertygad om att kärleksrelationer kan fungera utan sex på olika sätt, men att de flesta innehåller sex.
Ok, ja - detta är vi helt överens om :)
Du skriver dock att du att dina relationer ändå ÄR definierade med en etikett, men att DU egentligen inte ser gränserna. Hur kan du då HA ettiketter? Hur har ni kommit fram till dem, när DU inte ser skillader. De du har relation med har väl antagligen någon uppfattning om detta eftersom ni ändå HAR OLIKA relationer. Hur upplever DE din inställning, och hur kommer det sig att du(de) valt olika ettiketter?
Det är alltså inte jag som satt etiketterna, utan den andre, i respektive relation. Jag sätter mig bara inte upp mot dem, för de stör mig liksom inte, så länge de inte påverkar nåt. Fn har jag ett öppet förhållande med en man - vi kan kalla honom Patrik - som ser sig själv som min särbo. Det är han som satt etiketten att han och jag har ett kärleksförhållande, och att vårt förhållande är öppet, snarare än poly. Jag har inga problem med att han ser det så, och det är även så jag för enkelhetens skull presenterar det för folk som undrar. Av de män som Patrik anser är mina fwb är där en som anser att vi är mer än så, och det kan han ju få göra om han vill. Han är i sin tur mer eller mindre monogamt gift, och inte öppen om den roll jag har i hans liv (hans fru vet dock, men hon i sin tur vill inte att "allmänheten" ska veta (ja - det är lite komplicerat)), så det påverkar ju inte min och Patriks relation. Resterande fwb och kk har samma etiketter som Patrik (mindre komplicerat :) ) Bland folk jag inte har sex med är alla (utom jag) rörande överens om att de är mina vänner, inget annat.
Om jag själv skulle beskriva min situation så skulle jag säga att jag har två människor som jag älskar mest i hela världen, och där min kärlek är lika stark för båda två. Den ene (Patrik) är man, och honom har jag dessutom sex med; den andra är kvinna, och henne har jag inte sex med (eftersom jag tyvärr är sinnessjukt straight). Båda två tar upp en stor del av min vardag, och vi delar med- och motgångar i livet fullt ut. Det är detta jag menar med "det praktiska" - när man är så intensivt inter-linked att man har gemensamt ansvar för mycket som händer i ens liv. Så om jag skulle vara tvungen att sätta en faktisk etikett så skulle jag väl säga att dessa två var mina kärlekspartners, och att övriga var mina vänner (om jag inte har sex med dem), mina fwb (om jag har sex med dem och mina kk (om jag enbart har sex med dem). Men, som sagt: helst undviker jag det helt. Att sätta etiketter alltså.
Jag vet ärligt talat inte riktigt hur människorna i mitt liv upplever min inställning till etiketter, eftersom jag inte har pratat speciellt mycket om den... jag ser ärligt talat ingen anledning att tjafsa om det; är de på det klara med vad de vill definiera oss som, och jag är ok med det, så spelar det ju ingen roll att jag själv inte skulle sätta nån etikett, tänker jag. För Patrik är det dessutom viktigt att han får känna att han är min "riktiga" partner; han är i grunden helt monogam, och får jobba en del på att vara ok med att jag inte är det. Och i sista änden är han ju den som betyder allra, allra mest för mig (han och kvinnan jag nämnde, men henne ser han inte öht som ett hot), så det blir ju rätt ändå. Jaah... helt okomplicerat är det ju inte, haha.
Du skrivet att det praktiska är avgörande. Så förvirrande... Vad styr då det "praktiska"? Hur kan det praktiska vara det styrande....?Om jag resonerade så skulle mitt ex vara den som kammade hem storvinsten tidigare, för han stod för "det praktiska".
Som sagt, jag uttryckte detta väldigt otydligt; med "det praktiska" menar jag alltså att ju mer inblandad man är i varandras vardagsproblem, och ju mer gemensamt ansvar man har för dessa, desto lättare blir det väl att se det som att man har en etablerad kärleksrelation. Under förutsättning, förstås, att kärleken finns där också. Jag skulle t ex inte i något universum anse att jag har en kärleksrelation med pappan till mina barn, även om vi fortfarande har en del gemensamt ansvar för vissa vardagssaker. Men säg att min kärlek för Patrik hade varit på samma nivå som min kärlek för han som är gift, då hade det ändå varit lättare att sätta etiketten "kärlekspartner" på Patrik än på den andre (även om jag som sagt har svårt att sätta etiketter öht), helt enkelt för att jag delar mycket mer vardagsproblem med honom. Är du med på hur jag tänker?