Inlägg från: Anonym (Inga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Ess skrev 2020-03-16 08:28:27 följande:

Då kommer man in på det att han kommer få dra ner på särkullarnas aktiviteter och service, för att orka med och va en bra förälder alla dagar.

Som sagt ser jag det som självklart att särkullarna får dela med sig av tiden när de är på umgänge och att de kanske får släppa en aktivitet för att föräldern ska hinna med.

För det är helt självklart att pappan är lika mycket pappa till de små även under umgänget. Jag skulle aldrig nöja mig med mindre!

Bra formulerat! Jag tänker inte heller nöja mig med mindre. Jag förstår inte hur jag har resonerat innan, jag har tänkt att jag och vår lilla inte ska stå i vägen för pappan och hans äldsta barns relation - men se så fel det blev :( Jag har varit rädd för att bli Elaka Styvhäxan om jag börjar sätta gränser och säga ifrån. Men det är som förgjort, säger man inte ifrån så blir det ännu mer fel hemma.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-16 08:29:04 följande:

Jag håller med Sean helt och hållet. Trots att jag inte har en trasig familj. Jag har en lycklig och välfungerande kärnfamilj. Kanske därför som så många i denna tråden misslyckas? Ni förstår inte det sean vill säga. Pappan är pappa till alla sina barn. Alla barn har rätt till en meningsfull fritid och föräldrar som alltid sätter hen först.

Ni lyssnar bara på andra bittra och bortglömda nya flickvänner. Då får man ju inga goda råd utan går i samma spår. I bästa fall så fallerar även ert förhållande och ni får en ny flickvän och ytterligare särkullar att slåss mot. I värsta fall sitter ni som ess om några år.

Lyssna istället på dom som är lyckliga och nöjda. Dom som har lyckats med sina familjer. Deras råd kan ju leda framåt.

Vad du verkar bli provocerad av att vi styvmammor diskuterar våra problem. Varför blir du det? Hur kan du förutspå hur våra styvfamiljer kommer att utvecklas? Har du en spå-kula för ditt eget äktenskap närmsta tjugo åren eller? Om du nu har en lycklig kärnfamilj själv varför hänger du i den här tråden och skriver nedlåtande inlägg? Tråden är till för oss styvmammor som vill ventilera våra problem.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 09:00:11 följande:

Nix, jag skulle heller inte orka med Ingas mans beteende. Det är därför jag hela tiden säger att pappan har ansvar för ALLA sina barn.

Förstår att det sticker dig i ögonen att vi finns som får livet att funka, men det kan finnas ljus i slutet av offerkoftan även för dig.

Jag tror inte heller att Sean eller Smulpaj är lyckliga i sina familjeliv, då skulle de inte skriva här. Gissar att båda är ensamstående med barn. Vilket är en än värre sits än att vara styvmamma i en nyfamilj. Jag har i alla fall mitt barn hela tiden, varje morgon, varje dag.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 08:49:45 följande:

Det är väl en klassiker. Ingen människa orkar högprestera och leverera 100 % hela tiden så det är väl då han försöker passa på och slappa. De jobbar på bra för att köra varannan veckas liv med sin yngsta också om man säger så, ingen kvinna orkar med dessa allt eller inget-pappor.

Förutom Smulpaj och Sean dårå givetvis.

Skulle svara på detta inlägg.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 08:48:55 följande:

Vet du, den kommentaren var mest ironisk.

Självklart är det bra att ärva sådant som finns och funkar, men det är ju inte så att bara dina pengar skall gå till inköp till er gemensamma. Pappan har som sagt ansvar för alla sina barn, och då kan han ju i alla fall dela kostnader med dig för det som faktiskt behöver köpas nytt.

Ok, så du var ironisk. Förstår faktiskt inte riktigt varför du skriver i den här tråden? Vill du bidra med något konstruktivt eller vill du bara munhuggas? Tråden är till för oss styvmammor som upplever problem i våra familjer.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 09:24:14 följande:

Definitivt inte. Har själv haft några fantastiska år med den man jag nu är oerhört besviken på. Hade knappast under denna period gått in och rackat ner på styvmammor som inte mådde bra i sina familjer. Nej det är nåt de döljer, är de ensamstående varannan veckas mammor så kan man ju fråga sig vad det var som gick fel i den här sk lyckliga bonusfamiljen de levde i?

Tröttsamt att vi andra inte kan få ventilera utan dessa poliser som ska in och säga vad vi ska tänka o känna.

Jag tycker ändå att det kommer fram mycket intressant i tråden tack vare att folk ifrågasätter och eventuellt kritiserar. Har läst många inlägg och imponerats av att folk faktiskt tar sig tiden att tänka till, både styvmammor och andra. Men visst, jag har också haft flera lyckliga år med min man före våra problem som styvfamilj började. Och jag hoppas fortfarande på att vi ska fortsätta ihop han och jag. Under dom åren som vi levde ett harmoniskt familjeliv hängde jag knappast på Familjeliv och rackade ner på folk som skrev om sina relationsproblem. Då hade jag bättre saker för mig :) Och jag hoppas verkligen inte att jag hänger här om tio år och skriver beskäftiga inlägg om hur andra mammor borde bete sig.
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-16 09:31:52 följande:
    Jag har bara läst trådstarten och tycker ämnet är viktigt och intressant. 

Det handlar ju egentligen inte bara om styvmammor, utan om oss styv- och bonuspappor också.

Det är svårt att vara en bra förälder när exet inte samverkar som en klok förälder ska, just när det gäller gränser och lagom utmaningar för barnen som bor varannan vecka.

Vi har problem med:

* Sommarjobb - en föräldern tycker att det är bra för utvecklingen hos tonåring om de sommarjobbar - den andra föräldern tycker att ungdomen ska vila sig hela lovet...

* Läger hemma eller borta på sommaren, språkkurser och hälsa på släkten en vecka - en förälder tycket det är bra om barnent testar nya miljöer och att lära sig nya saker - den andra föräldern tycker att det inte behövs, man kan vara hemma och göra ingenting...

* Fickpengar - en förälder tycker att månadspengen ska räcka till det mesta och hushållas med. Ibland behövs extra pengar för vinterjacka, skidor osv.. - den andra föräldern tycker att man ska ge lite pengar varje dag för mat ute (barnen ska inte svälta osv).

Det är rätt komiskt och väldigt förvirrande. Jag som olika sorters farsa har ändå vunnit i längden tycker jag och bedöms numera med ett leende - jag är både supersnål och slösaktigt tycker familjen fast jag håller samma linje och vill gärna diskutera hushållning av pengar så att man kan få pengar över till roliga nöjen..
    Välkommen till tråden! Här diskuteras högt och lågt :) Vi har en liknande situation hos oss. Min sambos ex ger hela sin del av barnbidraget till sina barn utan krav på motprestation och tycker inte att de ska stressas i onödan med extrajobb eller sommarjobb. Min egen sambo är nog mer inne på det nyttiga i att lära sig att hjälpa till hemma i tidig ålder och tjäna lite egna pengar på sommaren, lära sig självständighet gradvis. Men min sambo jobbar i motvind. Min sambo återfaller i att det är synd om hans äldsta barn hela tiden, pga skilsmässan. Jag som styvförälder står bredvid och tittar på och vet inte vad jag ska tycka eller tro. Ska jag tycka eller tro eller hålla tyst? Mina åsikter tas knappast emot med öppna famnen. Kommer vårt gemensamma barn att curlas på samma sätt? Det finns inga tecken på det hittills.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 12:28:26 följande:

Att skriva inlägg på familjeliv är inte att vara debattör, se inte ditt bidrag här som något så stort eller viktigt.

Ja du får ignorera mig om du vill, det gör mig inget. Det är inte heller något du måste skriva ut, det är bara att göra...

Tänkte att man skulle ha bättre saker för sig i den åldern än att sura på internet.

Hoppas jag att jag kommer ha iallafall.

Men om ni lider så jävla mycket av att vara bonusmammor sluta då?

Tyckte tråden och frågan var löjlig, den är bara till för att gnälla och förändrar ingenting. Inget ansvar läggs på bonusmammor utan ni är bara oskyldiga offer i en situation ni inte över huvudtaget kan förändra eller ha ansvar över.

De flesta väljer väl sina förhållande själva? Om man lider och det är hemskt så kan man låta bli.

Oj, här kommer du och hoppar in efter 600 inlägg och säger att vår diskussion är onödig :) Ironin i det!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 12:36:56 följande:

Inte första gången jag säger det.

Men du inser väl att styvmammor/bonusmammors problem är ett ämne som engagerar med tanke på att tråden lever efter mer än en vecka och snart är uppe i 700 inlägg? Det är knappast ett onödigt tema med tanke på hur många som skriver. Äntligen lyfter vi på locket! Och vi kommer inte att hålla tyst längre om curlade styvbarn eller styvmammors förlossningsdepressioner, oavsett hur onödigt DU tycker att ämnet är. Oavsett hur många gånger de klassiska kontringarna kommer: 1.Du är en styvhäxa! 2. Du visste vad du gav dig in på när du valde en man med barn. 3. Skilj dig då.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 13:00:05 följande:

Flera i den här tråden är först o främst mammor själva så det är därför man kämpar på lite hårdare om man säger så. Du har ju själv en bebis, gör du slut med barnets andra förälder om denne har en fis på tvären eller?

Om du sen har ett stort intresse av att gå in i trådar där du inte gillar innehållet som diskuteras så är det bättre att du söker dig vidare.

Precis, det sista en mamma gör är att bryta upp en familj med små barn...då ska det vara flera år av svåra problem och inget hopp om bättring. Jag vet inte vad som gäller för övriga styvmammor i tråden men jag lever fortfarande på hoppet om att jag och min man ska få det bättre ihop, tack vare parterapi och tack vare att jag numera ventilerar ständigt och jämt med andra styvmammor, både irl och på nätet. Det hjälper!
Svar på tråden Styvmamma-upproret