Inlägg från: Anonym (Inga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Anonym (V) skrev 2020-03-17 14:07:20 följande:
    Klart de har. Nya sambon, flickvän eller fru får ta den bitterheten. Jag jobbar för självständighet o att stå för min egen ekonomi men jag tar inte hur han lagt det ekonomiska ansvaret för vårt barn på mig.
    Jag jobbar också för ekonomisk självständighet. Jag försöker tänka att det är en fördel för mig oavsett hur mitt liv kommer att gestalta sig i framtiden. Jag kommer att behöva lita på att ha en egen karriär och ett eget sparande osv, till skillnad från många kvinnor som bekvämt lutar sig tillbaka i äktenskapet och jobbar deltid i tjugo år utan att ha ett sparkonto. 
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-17 14:13:07 följande:
    Vi hade helt separata ekonomier fram tills särkullarna slutade komma på umgänge. När jag kunde utnyttja de rummen så började ekonomin flyta ihop, men vi har bara delvis gemensam för vi ser inte riktigt fördelen med att ha helt gemensam. 
    Var det annat i familjen som ändrades när de slutade komma på umgänge? Jag har några år kvar om jag stannar i detta.
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 15:42:59 följande:

Typisk skilsmässoekonomi - vi träffades unga för flera decennier sedan. Vi fick bra akademikerjobb. Jag hade en bra slant som mormor & morfar och farmor sparat ihop. För den köpte jag en lägenhet i stan och vi flyttade ihop. Vi fick barn, sålde lägenhet och köpte hus. Tog lån. Renoverade. Jag fick 2-3 arv från äldre släkt. Vi var barnlediga i olika omgångar. Pengar var lagom, vi kunde göra vad vi ville ungefär. Barnen växte, inkomsterna med. Plötsligt hörde vi till de medelålders paren med god ekonomi. Hustrun jobbade över för mycket, mobilsurfade för mycket, blev sluten och rätt sur. Äldsta barnet fick tonårsproblem. Hustrun ville skiljas. Vi delade på allt och skaffade två olika boenden. Vanlig skilsmässoekonomi med bodelning 50/50 och två nya boenden - sämre standard förstås efter skilsmässan.

Mitt jättestora jättestora misstag som ung man var att jag helt naivt trodde på livslång kärlek. Det är inte så vanligt att relationer håller livslångt. Det var superkorkat av mig att inte skydda mina pengar i äktenskapet genom äktenskapsförord vid varje arv. Äktenskapsförordet ska dessutom registreras hos tingsrätten.

Hade jag gjort det hade jag suttit gott ekonomiskt nu istället för att fått ha delat med mig med hälften av min släkts pengar till min expartner. Hade hon varit en bra snäll skild förälder som kunde samverka och stötta barnen då hade det väl gått att uthärda. Nu är hon så sur och onödigt hämndlysten ännu efter många år, trots pengarna.

Tack för ditt svar, förstår bättre nu. Jag skulle nog blivit bitter i den sitsen. Men jag tycker inte att det var korkat av dig att tro på livslång kärlek, det var fint. Det är en styrka att våga tro på relationer och investera allt man har i dom. Så känner jag själv med att jag vågade välja en man med barn sedan tidigare och gå in i det med hull och hår, det var något fint, något jag vågade tro på. Att jag sedan har blivit lite bitter på kuppen försöker jag jobba med :)
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-17 17:17:50 följande:

Man kan säga att vi lever som en kärnfamilj sen de slutade komma. Men egentligen började det redan efter andra barnet, för då gick det inte att lägga upp allt efter deras umgänge längre utan de fick liksom rätta sig efter oss. 

Det var rätt skönt när man kunde bjuda hem dem på middag och sen åkte de hem efteråt, man slapp den känslan av gäster som stannar för länge.

En sak som blev mycket bättre efter andra barnet var hur jag upplevde andras bemötande, att när vi bara hade ett så kallades det för sladdis, rätt irriterande eftersom det var mitt första och ingen sladdis alls. Likadant hette det att det var snällt av maken att skaffa ett barn till.... 

Efter andra barnet så blev vi sedda som en familj, och slapp de i mitt tycke urbota korkade kommentarerna.

Intressant med din reflektion att du och era gemensamma barn blev bemötta med mer respekt och mer som en riktig familj efter att ni fick flera barn. Jag och min man har ju bara ett gemensamt barn hittills. Jag har funderat på om det skulle bli ett bättre läge för mig och mitt lilla barn med fler biologiska helsyskon, men i nuläget vet jag inte om jag vågar försöka skaffa fler.
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-17 21:41:47 följande:

Tror du att de glömde? För dom var det ju en sladdis, de hade barnbarn sen tidigare? Dina föräldrar kallade väl inte barnet sladdis?

Så är det i min släkt och sambons, mitt lilla barn bemöts som ett lillasyskon i min sambos släkt, en liten gullig sladdis typ. I min egen släkt så är mitt barn Barnet, Barnbarnet, med stort fokus och uppmärksamhet så som förstfödda ofta får av släkten. Det är smått schizofrent faktiskt för mig som förstagångsmamma.
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-18 09:03:51 följande:
    Det kan jag förstå. Men ditt barn är ju ett lillasyskon så det måste väl vara fullt naturlig reaktion från hans släkt. Lika naturligt som barnet är barnbarnet din.
    Naturligt och naturligt. Det känns väldigt märkligt när ens första barn har halvsyskon kan jag berätta. För en själv så är det ens första barn med allt vad det innebär. Jag vet inte om du själv har barn men första barnet är verkligen speciellt, man är nervös, allt är nytt, man lär sig långsamt att bli förälder. Att släkten på sambons sida i det läget bara ser ens barn som sist i syskonskaran och ser en själv som flerbarnsmamma är smått bisarrt och det känns inte alls naturligt för en själv. Precis som Karin skriver så fick jag många frågor när jag var nyförlöst om hur halvsyskonen tog att få ett lillasyskon, ingen frågade mig hur jag tog att ha blivit mamma för första gången. Fokuset låg på de äldre halvsyskonen helt och hållet. Då är det betydligt enklare att umgås med  in egen släkt och mina egna vänner som ser mitt barn som mitt första barn och mig själv som enbarns-mamma. Vilket jag är.
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-18 10:06:47 följande:

Ja, det är klart du ska umgås med dom du mår bra av, eller hur?

Och självklart är du förstagångsmamma och dina föräldrar möjligen förstagångsmorföräldrar. Men din man är flerbarnsfar, han har genomgått samma sak som du fast med ett barn sen tidigare.  

Glädjen för alla inblandade är lika stor men känslan är förmodligen inte lika stark för hans släkt.  

Man kan tycka att det är orättvist, såklart men vad ska man göra?

Självklart är det så och varför ska inte vi få diskutera sorgen som kommer med dessa erfarenheter? Jag satt knappast med min gravidmage och föreställde mig de märkliga situationer som kunde och skulle uppstå. Såklart jag förstod att min man hade barn sedan tidigare. Men jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat förutspå att min mans släkt skulle ta upp exets förlossning och ingående beskriva den för mig i samband med min förlossning tex. Eller att exet skulle pressa min sambo till att prioritera sina första barn mitt under min förlossning på ett sådant sätt som hon gjorde. Vilket fick allvarliga konsekvenser för mig och mitt nyfödda barn. Dessa erfarenheter är bland de värsta jag någonsin upplevt i hela mitt vuxna liv. Och jag är som styvmamma långt ifrån ensam i mina upplevelser. Det är det den här tråden är till för, att prata om detta svåra.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 09:52:21 följande:

Det andra kan lära sig är kanske att undvika en partner med barn om man själv inte har några sedan innan.

Man har ju bara ett liv och då är det korkat att sätta sig själv som nummer 3-4 i prioriteringen från början. Man sätter ju sitt barn i en jobbig sits i styvfamiljen och nekar sitt barn chansen att uppleva en välfungerande kärnfamilj.

Jag kan förstå sorgen. När jag var nygift och vi väntade vårt första barn så var allt magiskt. Min make la 110% fokus på mig och vår mage. Han tog till och med ledigt sista månaden för att bara skämma bort mig. Vi var båda lika förväntansfulla. Vi var också lediga samtidigt ett halvår med bebisen och den tiden var vi i en isolerad bubbla. Att få första barnet är en tid som inte kommer tillbaka. Andra barnet är självklar speciellt det också men man kan inte gå in i en bubbla och mkt går på rutin. Om ens partner redan upplevt förstabarnsmagin så står man nog rätt själv och får kanske en sorg och bitterhet. Samtidigt så är det ju omöjligt för partnern att låtsas vara förstagångsförälder. Han har ju redan upplevt det en gång och kan ju inte fejka känslor. I en kärnfamilj som får andra barnet så brukar man turas om att ta bebis eller större barn så ingen blir bortglömd. En ens nya tjej vägrar sköta om en större barn så blir det ju snett. Då blir det ingen tid för pappa och bebisen. Det går helt enkelt inte att låtsas att bebisen är familjen första barn!

Men kommer aldrig bli en kärnfamilj och känslorna blir aldrig samma som i en kärnfamilj. När man skaffar en man med barn så får man nog vara beredd på att ens barn blir barn nummer 2-3? Mannen har gjort detta förut och är redan förälder! Han har redan klappat första magen, varit orolig vid första förlossningen och haft bebisbubblan med sitt ex. En bra pappa sätter alltid alla sina barn före en ny flickvän.

I den här tråden diskuterar vi och bearbetar sorgen som många styvmammor bär på. Vi är i vår fulla rätt att lyfta dessa ämnen. Jag vet inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg? Grattis till en bra första bebis-tid. Jag har vänner i kärnfamiljer som också har blivit fruktansvärt svikna av sin man vid första barnets födelse. Män som jobbar över, inte hjälper till med bebisen eller hushållet. Som åker iväg med grabbarna, renoverar huset eller prioriterar en hobby. Många kvinnliga vänner i kärnfamiljer ser första tiden med sin första bebis som ett stålbad. Precis så som jag upplevde det. Kort sagt, det är en universell upplevelse att ens man sviker en när man får barn. Många kvinnor upplever inte dessa problem men det finns oss som gör det. För oss styvmammor har det ofta att göra med den tidigare splittrade familjen. Om vi kan prata om detta öppet tillsammans så kanske vi kan bearbeta det och dessutom varna andra förstagångsföderskor? Det har flera gånger i tråden varit på tal att Mvc och BVC borde ha bättre kunskap i hur dom ska bemöta moderna bonusfamiljer.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-18 10:34:00 följande:

Varför ska man räkna med att ens blir nummer 2-3? Väldigt lustigt resonemang.

Sen kan jag erkänna att i mitt fall så var det långtifrån som så att han o hans familj gick runt o ignorerade min graviditet. Jag väntade det kön på bebisen som inte hade fötts in i hans familj under årtionden så där var det lite fånigt åt andra hållet, jag hade blivit lika glad oavsett vad det än hade blivit men i hans familj och hos honom var det jättestort.

Det här tror jag skapade svartsjuka hos hans barn som började spåra ut o gjorde en hel konstiga dramautspel när födseln närmade sig o ex började hacka på min man. De sög väl lite glädjen ur honom o hans lycka och där lyckades dem. Han blev personlighetsförändrad och när bebisen väl kom så vågade han inte visa lycka över det, för när han glimrade till så var hans barn framme som hökar.

Sen så kan folk tro att jag är ute o cyklar men han har t o m erkänt lite smått att det var lite så det gick till.

Ja, håller med om att det är ett lustigt resonemang. Som om kärleken i en familj inte räcker till för flera. Som sagt så fungerar ju många bonusfamiljer faktiskt, och då känner sig ju alla älskade och inkluderade och prioriterade, även om det inte fungerar som i en kärnfamilj att alla älskar alla villkorslöst. Jag hade för övrigt också en spänd och förväntansfull släkt på mannens sida för dom trodde inte att dom skulle få några fler barnbarn och var besvikna på det, tills jag blev gravid. Så på det sättet så blev jag och mitt barn mycket välkomnade. Allt är inte svart eller vitt. Något som folk som inte lever i denna konstellation verkar ha svårt att förstå :)
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-18 10:34:24 följande:

Det här är min uppfattning också. Jag är pappa till två barn och är klar. Träffade en yngre kvinna som jag blev förälskad i. Hon ville inte ha egna barn utan var nöjd med mina och vi levde som särbo även om vi planerade att flytta ihop. Sen utvecklade hon moderskänslor på ett sådant sätt att hon ville ha egna. Jag förstod och funderade länge på detta. Hon var helt införstådd med att det inte skulle bli någon förstagångskänsla för min del men värderade mitt lugn som flerbarnsförälder och ville satsa. 

Dock insåg jag att vi aldrig skulle bli lyckliga, nån av oss. 

Hon skulle inte få uppleva det fantastiska med mig där båda upptäcker livet som förstagångsföräldrar. Och även om jag inte VET så hade jag en känsla av att hon inte skulle uppskatta mina befintliga barn på samma sätt längre fram. 

Vi avvecklade det hela. Det var en sjukt jobbig period med många funderingar på om man gjort rätt eller inte.

Idag har hon träffat en ny man utan barn och förlovat sig. Hon är lycklig och jag känner i hjärtat att det var rätt för oss båda.  

Då förstår jag bättre varför du hänger i den här tråden. Är du bitter över att du släppte henne? Bara en nyfiken fråga.
Svar på tråden Styvmamma-upproret