• Anonym (V)

Styvmamma-upproret

Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 20:16:26 följande:

Ja, ska man spekulera så tror jag att exet kände sig ganska okej med att mannen träffat en ny, ända tills jag blev gravid och hon inte längre skulle vara den enda han hade barn med, samarbetade om ett barn med... jag tror att det kan ha satt henne ur spel. Men sen kan jag också tro att ett ex kan vara rädd att deras barn ska känna sig utanför, att han ska bilda en ny familj där de inte får samma plats som de haft tidigare. Vilket ju också på sätt och vis är sant, de kommer inte att ha samma plats som tidigare, med all rätt kan de inte få samma plats som tidigare. Och eftersom hon bara ser sina egna barn, till skillnad från du som ser både hans barn och ditt barn, så tycker hon nog hemskt synd om sina barn. Hur ditt barn påverkas av att deras barn ska spendera all sin tid hos er, det ser hon ju inte. 

Men det här är bara spekulationer. Det hade varit intressant om nån ville kliva fram och berätta hur de tänkte när de övertalade sin exman att ta deras barn ännu lite mer när hans nya kvinna fick sitt första barn ihop med honom.

Så är det nog! I början låg jag mest och orerade om vilken manipulativ bitch hon var som försökte förstöra lugnet. Idag så ser jag på det på ett annat sätt, hon såg enbart till sina barns bästa och det klandrar jag inte henne för idag. Sen tror jag att hon fick smaka på samma ilska mot mig när hennes barn gick tillbaks till henne och sa att jag var en bitch därhemma som bråkade på pappan angående och tog bort det roliga från dem.

Så kan det gå! Oavsett vad så handlade allt om en enda tönt som inte kunde vara schysst nog att hålla ihop alla parter och det var han.
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 09:45:26 följande:

Träffsäkert! Men varför beter sig vissa ex som dessa fåglar? Obegripligt. Att pappan gör det kan jag till viss del förstå, han försöker få ihop sin flock.

Hon vill väl pinka sitt revir alternativt passa på och prioritera sin egen frihet lite. Det kan låta taskigt att anta det men jag tror att det är så i många fall.

Däremot så tror jag att det är fel taktik ur ett långsiktigt perspektiv. Den nyblivna mamman blir stressad av alla energier runtomkring, pappan blir hispig och struttar lite höger vänster o vet inte hur mycket glädje han vågar visa över nya bebisen för barnen plus dränks i dåligt samvete och i vårt fall så blev hans barn svartsjuka.

Jag tyckte att det blev för hysteriskt och efterspelet blev långdragna konflikter och förlossningsdepression.
  • Anonym (V)
    Ess skrev 2020-03-14 15:39:07 följande:

Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.

I mitt fall så samarbetade han och exet snarare lite väl mycket. När jag säger det så skulle varenda strumpa ungarna hade på sig diskuteras från hennes håll och hon ville ringa honom varannan dag minst för att översätta en massa känslor som barnen kände, tänkte o tyckte.

Det var trams. Orsaken till att jag säger det var för att det var äldre tonåringar det handlade om som själva kunde sköta 95 procent av dialogerna själva som hon gjorde i deras ställe. Det här drev mig till vansinne!
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-14 15:22:31 följande:

Fast med helsyskon är både mamma och pappa flerbarnsföräldrar och delar ansvaret för svartsjuka äldre syskon. När mannen i förhållandet är den som har barn sedan tidigare blir det också hans ansvar att hantera de äldre syskonen, för dem har inte hans partner ansvar för. Inte konstigt då att han hamnar i en lojalitetskonflikt.

Tumme upp här. Precis så är det ju och det är ofta här det skär sig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-14 13:32:01 följande:

Ja, jag är inne på samma linje. Det är inte lite fräckt att gå in och ha åsikter om hur en familj som just fått en bebis ska göra. Gå in och ändra överenskommelser och visa vem som har makten att bestämma. Som att man inte är skör nog ändå. 

Det är absolut fel väg att gå. Jag önskar bara att jag hade insett långt tidigare att inte skydda deras barn från vad hon höll på med. Det var när jag insåg hur mycket mina egna barn fick stå tillbaka som jag slutade att skydda deras barn. Men deras barn vet nog inte än idag hur mycket som hände bakom kulisserna. 

Det lönar sig inte i längden om jag säger så. Och det gynnar inte hennes barn heller ifall bonusmamman går in i en förlossningsdepression. Då läggs bara mer ansvar på pappan vilket inte riktigt gynnar hans äldre barn.
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-14 17:40:15 följande:

Uppenbarligen har du inga egna barn.

Skaffa det och sen fortsätt med ditt upprop. Man kan inte skapa upprop för allt som är lite jobbigt. Välj en man utan barn eller anpassa dig.

Jag tror att du inte har så mycket koll. De argaste styvmammorna finner du bland dem som har gemensamma barn med i ekvationen.

Håller däremot med dig om att har man inga barn ihop så är det väldigt dumt att stöta och blöta ifall det är på tok för kleggigt.
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 06:11:33 följande:

Haha så deppigt, du är 40 år gammal och sitter och kommenterar supersurt 04.43 på människors åsikter... ?nå kom med bevis?. Behöver du att någon bevisar dig fel för att vara säker på din självbild? DEPPIGT.

Om det inte passar dig varför tar du inte ditt egna råd?

Är familjeliv verkligen en plats för förståelse och hjälp för dig? Är det viktigt? Blir du eld och lågor av att vistas här? Andra går till en psykolog, partner eller vän för att tala om känslor.

Hit kommer man väl egentligen bara för att lajva lite. Skriva skit konstiga saker om sitt liv och kanske inte ta åt sig så jäkla mycket om någon skriver nått som inte passar en.

Vad folk har att göra det som skriv i tråden? Är det inte hela syftet med tråden din skata?

Du gör inte bra reklam för någon, vad du u än är, bög, barn, bonusmamma eller labrador. Du är uppenbarligen astråkig.

Oj vad arg du var då. Det kan lätt bli så om man som i ditt fall har suttit uppe hela natten och tutat lite för mycket vino tinto.

Väldigt intressant att du ska bestämma vad folk får och inte får skriva om. Och det ena utesluter inte det andra, vissa skriver lite här och kan gå i parterapi samtidigt. Om du själv har lite svårt för att ha många bollar i luften samtidigt så får det stå för dig.

Sen så säger det en hel del om dig än om oss att du sitter o skriver en massa dynga i en tråd om ett ämne som du tydligen inte är intresserad av. Det är ju faktiskt lite sorgligt och destruktivt.

Så korka igen flaskan nu (du sover nog vid detta lag förhoppningsvis) och gå in och engagera dig i nån tråd som tilltalar dig mer. Du hittar väl nåt i sex o samlevnad eller nån coronatråd istället.
  • Anonym (V)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 01:16:15 följande:

Ni har tjafsat i över 50 sidor i den här tråden utan att komma nån vart. Ingen reder ut något i sådana här trådar, ingen tar åt sig av några argument, ingen lär sig något. Bara en massa tomma inlägg som andra vänder och vrider på för att kunna kontra med något vasst men ingen bryr sig utan fortsätter att hacka tillbaks. Runt, runt i en cirkel, i evighet.

Tråden för så småningom. Nån startar en liknande tråd igen och så går det ytterligare 50 sidor av tomt tjafs mellan medlemmar. Om tråden inte dör så kan jag komma tillbaka om 50 sidor igen och ni sitter och gnäller om exakt samma saker fortfarande.

Vad ska vi reda ut tycker du?

Vill du ha någon jävla upplösning med ett rafflande slut så får du nog gå på bio istället.

Du och signatur 123 (så långt denne kan räkna antagligen) har nog hittat fel och det är inte sunt att sitta och följa trådar om ett ämne som inte intresserar en. Ni har uppenbarligen på tok för mycket fritid.
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 09:53:36 följande:

Jag är uppe och ammar och hade en hand ledig... Så nej dricker inte vino tinto.

VART skriver jag vad en får och inte får skriva?

Bara för att jag tycker att någons åsikt är dum betyder inte det att den ej få finnas...

Ja jätte destruktivt att skriva i en tråd på familjeliv. Läs inte in för mycket i ett inlägg nu rara du.

Men varför får jag inte engagera mig i den här tråden bara för jag misstycker med ett upprop för styvmammor? Fattar inte riktigt logiken.

Jaha, det lät lite misstänksamt med tanke på hur arg du verkar vara. Finns en tråd som heter amning och rökning, kanske passar dig bättre? Ja jag bemöter dig nu på ett lika otrevligt sätt som du har gjort mot användare i denna tråd.

Sen får du väl engagera dig här bäst du vill men du får nog räkna med att bli bemött på det sätt som du själv bemöter folk. Du lade ribban lågt!

Sen om du har viss erfarenhet av bonusfamilj eftersom du som barn reste med pappa, mamma och deras respektive allihop tillsammans är ju trevligt. Du lär iallafall inte ha någon aning om ifall alla verkligen trivdes med det upplägget alternativt hade alla lite trevliga partnerbyten när ni ungar sov. Hehe!
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 10:25:16 följande:

Nej röker inte heller. Mycket hitte på från dig idag.

Men jag har aldrig sagt att någon måste skriva eller bemöta mig på ett visst sätt.

Om det inte passar mig, vet du vad man kan göra då? Stänga ner sidan? Lägga ner telefonen. Tar en sekund. Men jag blir inte lika upprörd tror jag som du blir, du väljer själv i vilken ton du läser mina inlägg med i huvudet. Kanske inte alls är så ilskt som du vill få det att verka som.

Ja alltså nu har vi ju gjort det hela mitt liv, även i vuxen ålder och varför skulle mina föräldrar göra något de inte tyckte va så himla trevligt. Man kan ha en öppen och fin dialog och det har vi alltid haft. Klart att alla inte alltid har varit psykotiskt lyckliga hela tiden men vem är det.

Vi har alla en god relation även till de nya människorna i mina föräldrars liv.

Ingen av dem har känt ett behov för ett upprop.

Och Ne mina föräldrar är inte swingens... jätte konstig humor.

Det är jättekul med såna upplägg om det fungerar för alla fyra vuxna individer. Däremot så tror jag att du har lagt ribban för en totalt lyckad bonusfamilj där och det blir lite verklighetsfrånvänt. Inte för att låta dryg men det där är inte något som alla ska behöva eftersträva.

Sen har du ingen aning om vad som händer i dina föräldrars sovrum. Det hoppas jag verkligen inte att du har iallafall för det är inte vidare sunt.
Svar på tråden Styvmamma-upproret