• Anonym (V)

Styvmamma-upproret

Ess skrev 2020-03-19 18:38:58 följande:

Maken har stått upp mot exet när hon försökte hacka på mig. Sen säger det sig självt att han inte hellre skulle bråka med mig än exet, vi bodde ihop och jag hade fått varje dag att bli ett helvete om han valt att ta ut ilskan över exets utspel på mig.

Det här är antagligen den magiska formeln till varför du har det lugnt på hemmaplan.

Män som kan gränsa sina ex har mer harmoni hemma.

Sen så tror jag faktiskt att de flesta ex är mer normala än min mans föredetta och de flesta har större bollar än vad min har haft.
  • Anonym (V)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-19 19:02:42 följande:

Inga kommentarer? Är inte det en underlig sak att skriva direkt efter en kommentar? 

Flera styvmammor här i tråden verkar väldigt känsliga, har svårt att tolka saker, ljuger och överdriver och är rätt enspåriga. Det gör att jag får förståelse för att ex-fruarna lägger sig i hur deras barn blir bemötta av er och att era män tar barnens sida och ofta blir irriterade och arga på er. 

Det blev lite fel där! Det är bra att du märker ord och visar din charm.

Är det inte rätt vanligt att folk som har bekymmer ibland i sina relationer kan låta känsliga o uppgivna? Är du lika mycket besserwisser mot vänner som vänder sig till dig med en uppgiven ton eller?

Sen så blir jag bara fulligarv. Tror att du ska starta en tråd som du kallar bittra ex-upproret, tråd där ni som är galna av svartsjuka över att era ex ni har barn med är upp över öronen förälskade i sina nya. Jag tror att det är där din akilleshäl sitter iallafall.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 18:57:56 följande:

Finns det inga glada styvmammor? Jag älskar mitt bonusbarn som om hon var mitt eget, fast jag har inga egna och kan ej heller få. Hon är liksom en del av min make, det var en paketdeal.

Jag har alltid velat bli mamma, och när jag inte kunde det så blev jag helt förstörd. Men så kom jag på det här med att det finns ju singelpappor att ragga upp så det blir nog rätt bra ändå.

Vad tycker flickans mamma om det här upplägget? Inte för att förringa din relation med henne men det är stereotypiskt att tro att det i alla lägen är det bästa att ta över en mammaroll.

Går till den här familjen jag levt i under några år. Vi blev bra vänner jag o barnen men de var tonåringar då o kan tänka mig att deras morsa hade blivit helt galen om jag hade klampat på för hårt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 20:38:26 följande:

Hade du tyckt om att ditt ex nya tjej, om du inte känner henne särskilt väl, sa att hon älskar dina barn som om de vore hennes egna? Jag hade inte gillat det, särskilt inte om hon såg mina barn som att de ska ersätta att hon aldrig fick några egna. Det är inte nåt som man automatiskt önskar sig att en annan kvinna ska säga om dina barn. Det låter lite som nåt som ger kalla kårar.

Nej det tycker jag är helt fel väg att gå och det är gränslöst. Jag antar att det i det här fallet handlar om en änkling alternativt en frånvarande mamma på ett eller annat sätt.

Men annars om det inte är så får jag får mest ont i magen, kan ses som att man vill mota bort mamman och ta över hennes barn. Så skulle jag känna det!
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 20:45:07 följande:

Nej jag driver inte med en stereotyp. Jag är en lycklig styvmamma. Givetvis hade jag velat ha egna barn med, och det svider ibland. Lite växlande beroende på hennes humör tror jag, hon gillar mig för det mesta.  Fast hon har fler barn med sin nya man, och bonussyskon där, så min styvdotter bor mest här för att det är "mer chill". (de har delad vårdnad, men hon vandrar lite som hon vill mellan mamma och pappa)  

Okej! Är hon chill med det så ska inte jag kritisera upplägget men du är medveten om att det här inte behöver vara optimalt heller?
  • Anonym (V)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-19 20:47:34 följande:

Ja, det låter väl som bra utgångsläge. Hade ni mått bättre om ert ex nya tjej hatade barnet? 

Du är så dramatisk och överdriver! Kan inte den andre här i tråden som var på oss styvmammor om att vi överdrev komma hit o ta dig i örat istället?

Sen så skulle jag stötta hans nya tjej om den dagen kommer, sätta upp en stor varningsskylt på honom också bör tilläggas. Speciellt med tanke på att jag på ett medsysterligt plan skulle veta hur hårt ansatt hon skulle bli från honom, första frun o jättebebbarna.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 21:27:53 följande:

Jag tycker det är nära nog optimalt! En man jag älskar och ett bonusbarn jag älskar och kommer bra överens med, vars mor inte är omöjlig att ha att göra med. Det kunde vart värre.

Är alla nöjda så är det jättebra! Men du borde kanske förstå att om mamman hade gått in o saboterat o påverkat sitt barn till att hugga mot dig så kanske du inte hade mått lika bra?
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 21:52:18 följande:

Nej, givetvis inte då hade det nog kunnat bli väldigt jobbigt.  Hon har en bra relation med barnets pappa, det är lite....stelt? Stelt mellan dem på något sätt, men de kommer överens. Det tror jag hjälper.

Hon har faktiskt sagt en gång, (fast då tror jag hon hade druckit vin...) att vi passar bra ihop och att hon är lycklig att han träffat mig.

Låter ungefär lite som mannens ex innan vi fick barn.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-20 00:04:29 följande:

Som alltid när detta diskuteras, här och på andra platser har speciellt kvinnor ingen som helst empati för andra kvinnor med ofrivillig barnlöshet. Nej det är inte egentligen mitt barn, barnet har redan en mamma. Men ända sedan jag själv var ett väldigt litet barn har jag velat bli mamma. Så det här är det närmaste jag kommer, så hon är som mitt barn. Jag är styvmamma. Vet du vilket ord det innehåller? Jo, det innehåller ordet mamma. En mamma har barn, alltså har jag barn. Alltså kan jag relatera till det är att vara mamma.

Jag utplånar inte mig själv alls.

Jag tror mer att dynamiken ändras om man skaffar eller får gemensamma barn. Här var alla innan barn så mycket mer tillmötesgående o jag hade en relation till dem. Barnen tyckte det var mysigt att pappa hade en tjej som de tyckte om samtidigt som hans ex var väldigt tillmötesgående för hon kände sig som den heliga kon eftersom hon var enda mamma till hans barn. Jag konkurrerade liksom inte om nån förstaplats på nåt sätt då o det är väl det som förändras om nya kvinnan blir gravid. Barnen får en ny konkurrent i bebisen o exets roll som ensamt drottningbi förändras helt.

Sen tycker jag att det är fint att ni har den relation ni har du o dottern. Hade vi inte fått några så kan inte jag relatera till det där för den relationen som nån sorts mamma har jag aldrig haft till hans barn ändå.

Tycker du kan tänka lite samma där, även fast du inte kan relatera till våra familjeförhållanden så kan du väl ändå förstå att alla styvfamiljer ser olika ut?
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 07:26:00 följande:

Jag har samma erfarenhet som dig här, före vi fick gemensamma barn så var jag Pappas unga coola flickvän och styvbarnen avgudade mig och jag dom. Jag förstod nog inte hur mycket jag anpassade mig till dom förrän jag blev gravid och mina behov började krocka med deras. Jag tyckte att dom var gulliga och var glad över att mitt barn skulle ha syskon.

Lite så var det.

Nu var hans barn så stora så jag blev lite väl duktig på att foga o anpassa mig. Har inte direkt varit den konflikträdda typen tidigare men i det här kan jag se att jag har varit för mesig. Hade jag visat lite mer framfötter o inte varit så himla rädd för att ses som en styvhäxa så hade jag inte blivit så överkörd som jag blev.

Än idag får jag kämpa med att ta för mig men utan att gå in på detaljer om min man o hans barn så skulle det allra bästa ha varit att ha bemött dem mycket tuffare från början. Nu idag är jag rakare, tydligare o jag är mycket mer lejoninna. Förr skulle de bråka o skälla ut mig för att jag agerade som en normal mamma o det köper jag inte längre. Har stått ut med för mycket skit!
Svar på tråden Styvmamma-upproret