Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-20 00:04:29 följande:
Som alltid när detta diskuteras, här och på andra platser har speciellt kvinnor ingen som helst empati för andra kvinnor med ofrivillig barnlöshet. Nej det är inte egentligen mitt barn, barnet har redan en mamma. Men ända sedan jag själv var ett väldigt litet barn har jag velat bli mamma. Så det här är det närmaste jag kommer, så hon är som mitt barn. Jag är styvmamma. Vet du vilket ord det innehåller? Jo, det innehåller ordet mamma. En mamma har barn, alltså har jag barn. Alltså kan jag relatera till det är att vara mamma.
Jag utplånar inte mig själv alls.
Jag tror mer att dynamiken ändras om man skaffar eller får gemensamma barn. Här var alla innan barn så mycket mer tillmötesgående o jag hade en relation till dem. Barnen tyckte det var mysigt att pappa hade en tjej som de tyckte om samtidigt som hans ex var väldigt tillmötesgående för hon kände sig som den heliga kon eftersom hon var enda mamma till hans barn. Jag konkurrerade liksom inte om nån förstaplats på nåt sätt då o det är väl det som förändras om nya kvinnan blir gravid. Barnen får en ny konkurrent i bebisen o exets roll som ensamt drottningbi förändras helt.
Sen tycker jag att det är fint att ni har den relation ni har du o dottern. Hade vi inte fått några så kan inte jag relatera till det där för den relationen som nån sorts mamma har jag aldrig haft till hans barn ändå.
Tycker du kan tänka lite samma där, även fast du inte kan relatera till våra familjeförhållanden så kan du väl ändå förstå att alla styvfamiljer ser olika ut?