Inlägg från: Anonym (Inga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Anonym (V) skrev 2020-03-20 08:19:14 följande:

För mitt barn har jag blivit det, jag agerar som en stark mamma iallafall. Men jag ska bli bättre på att bitcha ännu mer mot de allihop för det här är människor som slukar hela armen ifall du ger lillfingret.

Ha ha, nu retar man väl upp flera här.

Ja nu kommer de att skriva att du misshandlar ditt barn och bonusbarnen, att du måste lämna eller anmälas till soc och att du inte vet vad en välfungerande familj är :) Haha!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 08:32:24 följande:

Definitivt! Män som sätter gränser får ta jobbiga konflikter i stundens hetta men sen lägger det sig o alla finner sig till slut o kan få till en viss sorts harmoni. Det här är A och O!

Min man gjorde inte det så därför har han fått ett liv av ständig huvudvärk istället. Jag har inget tålamod med tramset överhuvudtaget längre o det har inte gynnat hans relation till sina stora barn om jag säger så.

Men ärligt talat så är det nog många män i kärnfamiljer som också har svårt att vara den Tråkige föräldern. Som väljer att vara den rolige lek-pappan som hoppar in och tar barnen på något skoj på helgen så att mamma får sovmorgon. Medan mamma sköter i princip allt det övriga runt barnen resten av veckan och är den som tjatar och tjatar och sätter gränser. Det kanske är såna pappor vi har fått med oss in i nästa familj?
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-20 00:01:53 följande:

Haha, fy fan va lågt. Bara för att hon inte har egna barn kan hon inte älska ett annat barn som sitt eget. 

Trådens lågvattenmärke. 

Snacka om att inte kunna unna en annan barnlös kvinna att ha en bra relation med sin bonusdotter. 

Nej hörrni, tillbaks till samtalsterapeuten. Ni har lite kvar att jobba med. 

Nu har det dykt upp en nu tråd på Fl, Anmäld till soc pga förlossningsdepression. Handlar om en förstagångsmamma i en bonusfamilj som har blivit rlossningsdeprimerad och är ledsen och orolig. Du och övriga kanske kan gå och hänga i den tråden istället? Ge styvmamman lite käcka tips och komma med nyfikna frågor om hennes privatliv? Snaska till det ordentligt och sitta med popcornskålen och läsa? Det är ju ändå fredag.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 09:01:05 följande:

Klart det är! Tyvärr har jag det lite dubbelt upp för jag tror att mamman är lika flat hon.

Jo, jag är i samma situation med biomamman, hon curlar och curlar barnen som om livet stod på spel. Då är nog min sambo lite mer avslappnad än henne faktiskt. Även om han också curlar och försöker vinna pris i mest snälla pappan-tävlingen. Jag har också halv-stora styvbarn och det är inte ett dugg synd om dom. Dom har vant sig vid att det serveras oxfilé varje vecka och att helgerna aktiveras till max, att de i princip är färdiguppfostrade i sin unga ålder och att det är en tystnad runt om dom när dom gör fel eller tabbar sig på något sätt. Jag skriver att det inte är synd om dom, men vid det laget som dom fyller 25 och inser att inte hela världen är deras betjänter så är det nog det.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 09:36:14 följande:

Hans ex är värre än honom o då är det illa kan jag säga, jag hör hur trött han blir ibland när han har talat med henne o säger åt henne att de är inga bebisar utan unga vuxna. I det här fallet tror jag att hon har en egen kris o vill inte fatta att deras barn kan ta körkort o gifta sig utan hon vill prata med honom om att han ska packa gympapåsen fortfarande. Hade det inte varit för att jag är så trött på allt det här så hade jag faktiskt satt mig ner o pratat med henne. Jag gjorde det förr o det hjälpte lite men jag orkar inte längre.

Om jag ska ta mig utanför min egen roll i det här o se det från omgivningens synvinkel. Jag är bekymrad över att det här är framtidens vuxna, de vill vara stora bebisar o saknar helt ambition. För det första så kan vi ta det här med hur samhället ser ut idag under dessa coronatider, märker att de är så curlade att empatin sviktar. Mycket kommentarer om att de är upprörda över att de inte kan göra roliga saker hela tiden för spela roll när inte unga är riskgruppen osv. Det här var ett exempel faktiskt o jag skulle kunna skriva en bok om allt. Nu gör jag inte det men jag väntar gärna in alla som kommer gå in i den här tråden o säga hur elak jag är.

Du tar upp känsliga ämnen: barnuppfostran, moderskap, styvmoderskap. Det väcker mycket känslor hos andra. Det är tabu att som kvinna ha negativa åsikter om sin mans barnuppfostran eller om styvbarnen. Om barn över huvud taget, egna och andras. Som Karin skriver så leder det direkt till att omgivningen tror att man HATAR barnen. Varför det blir så svartvitt vet jag inte. Kanske beror det på föreställningen om den Goda modern och den Elaka Styvhäxan. Eller för att vi är primala varelser som mest ser till vår egen flock och gärna positionerar oss när vi upplever flocken som hotad. Jag tror att vissa som skriver härinne känner sig just det: som hotade. Men frågan är varför det är så? Varför känner dom sig hotade av att vi styvmammor diskuterar?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-20 09:52:19 följande:

Det där ställer ju verkligen till det, att man går omkring och är rädd att ifall man säger ifrån så kommer man att ses som den elaka styvmodern. Jag har hållit inne bra mycket mer än vad som är nyttigt för en enda människa bara för att jag har varit rädd för det. Samtidigt som det var tydligt att pappan aldrig sa ifrån till sitt tidigare barn och det gör det än svårare då, då hamnar man i gnällfacket, den som gnäller medan pappa är roliga pappan. Jag har pratat med min man om varför han gjorde så, ibland var det för att barnet snart skulle till sin mamma och då var det lättare att bara sopa det under mattan. 

Med våra gemensamma barn förmanar han och tjatar han, det är en mycket rakare kommunikation med dom. Med hans tidigare barn kändes det som att man gick på äggskal. 

Exakt så är det. Pappan går som på äggskal. Väntar ut tills barnen ska till sin mamma igen. Då får man som styvmamma vara den som kliver in och säger ifrån, tar en aktiv roll. För att det inte ska bli orättvist för ens gemensamma barn. Det är förbannat svårt att axla upp till den rollen. Men man måste, även om omgivningen kommer att placera en i elaka styvmodern-facket.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 09:36:14 följande:

Hans ex är värre än honom o då är det illa kan jag säga, jag hör hur trött han blir ibland när han har talat med henne o säger åt henne att de är inga bebisar utan unga vuxna. I det här fallet tror jag att hon har en egen kris o vill inte fatta att deras barn kan ta körkort o gifta sig utan hon vill prata med honom om att han ska packa gympapåsen fortfarande. Hade det inte varit för att jag är så trött på allt det här så hade jag faktiskt satt mig ner o pratat med henne. Jag gjorde det förr o det hjälpte lite men jag orkar inte längre.

Om jag ska ta mig utanför min egen roll i det här o se det från omgivningens synvinkel. Jag är bekymrad över att det här är framtidens vuxna, de vill vara stora bebisar o saknar helt ambition. För det första så kan vi ta det här med hur samhället ser ut idag under dessa coronatider, märker att de är så curlade att empatin sviktar. Mycket kommentarer om att de är upprörda över att de inte kan göra roliga saker hela tiden för spela roll när inte unga är riskgruppen osv. Det här var ett exempel faktiskt o jag skulle kunna skriva en bok om allt. Nu gör jag inte det men jag väntar gärna in alla som kommer gå in i den här tråden o säga hur elak jag är.

Förresten håller jag helt med dig gällande curlande och vad det ställer till med. Det är helt fruktansvärt för dessa barn när de blir äldre och arbetsgivare ställer krav på dom och avskedar dom, flickvänner eller pojkvänner gör slut eller vänner slutar höra av sig.
  • Anonym (Inga)

Låt oss diskutera vad curlande ger för konsekvenser: Personligen så tror jag att det ger barnet en falsk självbild av att vara självtillräcklig och lite bättre än alla andra. Att barnet kommer undan med sånt som andra barn och vuxna inte kommer undan med. Och barnet tror att det inte får konsekvenser. Detta tar barnet med sig in i vuxen ålder, vilket kan leda till både farliga situationer och kvaddade relationer. Min upplevelse är också att dessa barn själva kan dra till sig eller söka drama, eftersom de lever så friktionsfritt på hemmaplan. Dvs att de kan bete sig ganska naivt och dra till sig konflikt på andra ställen än hemma, som i skolan eller i arbetslivet. Det ger dom helt enkelt inga fördelar långsiktigt, även om det ger dom fördelar kortsiktigt.

• Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 10:11:07 följande:

Jag tror att man ska prata om det. Nu är mitt barn såpass litet o jag kommer ställas inför egna utmaningar o det är inte det att jag är nån gestapo som är sträng. Tvärtom. Men jag kan säga vart jag tycker att min man har gjort så in i bomben fel. Han lever efter mantrat att huvudsaken att de har roligt o skit i allt annat! Jag har varit mer på sambon att han ska hålla reda på sina barn om de vart ute o dragit på stan under nätterna. Nåt kan hända? Här har han släppt för huvudsaken att hans barn har kul o gör det dem vill. Däremot så kan de skrika att de inte orkar ta bussen hem från skolan mitt på ljusa dagen, då åker han från jobbet o kör hem dem.

Samma med dagliga rutiner. Han kan be de tömma diskmaskinen o då har de 9 av 10 gånger skrikit nej o då släpper han det. I nästa mening så frågar de honom om han kan swisha pengar o skjutsa de till affären. Ja absolut säger han då. Det här har varit mantrat, allt handlar om att ge utan att begära nån form av motprestation.

Sen är de otroligt ouppfostrade och tror att de är hela världens barn så att det är pinsamt. Vi var o skulle äta middag hemma hos några vänner till min man. Då är hans stora barn så upprörd o snäser åt vännerna att denne svälter ihjäl o blir middagen aldrig klar snart? Hur löser min man det här? Säger han åt sitt barn på skarpen att vi är gäster o så säger man inte? Nej utan han börjar hetsa på värdparet o hjälper till med bestyren i köket för att skynda på så att maten kommer på bordet fortare än kvickt så att hans stora fågelunge blir nöjd.

Det är katastrofalt uselt och det han inte fattar är att tack vare hans extrema curling så har han nu fört fram några världsmedborgare som kommer att fortsätta göra bort sig ute i stora vida världen.

Ja, detta känner jag igen. Det här med social uppfostran är ingenting som prioriteras av en pappa som vill vinna pris i snällaste föräldratävlingen. Jag har själv suttit tyst och chockad när mina styvbarn inte tackar min egen mamma för fina och dyra presenter som hon ger till dom. Inte ens ett tack! Detta hände år efter år och nu har hon slutar att köpa presenter till dom. Det tar ett tag att reagera, man vill inte vara oartig tillbaka mot barn. Men till slut så blir det den här tystnaden runt dom och folk drar sig undan eller himlar med ögonen åt dom. Styvbarnen har aldrig gratulerat mig på min födelsedag, inte en enda gång. Tidigare så tog jag inte illa vid mig utan ryckte på axlarna åt det men efter några år så tröttnar man ju, barnen blir större och man kan inte längre skylla på att de är små och inte vet bättre. Sen har vi alla tillfällen då vi har umgåtts med övrig släkt och styvbarnen har ignorerat mig och släkten öppet, dvs vägrat hälsa eller svara på tilltal. För att dom inte känner för det. Detta har lett till att jag umgås med min släkt och vårt gemensamma barn och min man utan styvbarnen.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 10:22:32 följande:

Känner igen det här så väl. Jag har knipit igen mycket mer än vad som är hälsosamt. Sen har jag faktiskt blivit bättre på att säga ifrån när det handlar om helt naturliga saker att säga till om. Jag är faktiskt mamma! Nej ni sliter inte upp mitt barn som ska sova nu efter godnattsagan bara för att ni vill visa upp den lille för kompisarna ute bland vännerna. Här har min man försökt gaslighta mig o skällt ut mig när jag bara agerar fullt normalt, hade jag varit morsa till hans äldre barn så hade han backat mig men så blir det sällan i dessa familjer.

Här har jag blivit bättre o det är inget att be om ursäkt över. Jag har gått på äggskal tidigare men det får man sluta med. Vill de måla upp mig som styvhäxa så spelar det ingen roll längre. Det blir man oavsett vad ändå.

Ja, ens egen man har varit bra på att dra kommentaren om att man är en oengagerad bonusmamma eller i värsta fall elak styvmoder så fort man har velat tycka till om hans barn. Även exet har pressat på detta. Det är ren manipulation enligt mig. När det gäller min egen historia så har jag själv gått in i styvfamiljen med en stor ambition att vara en bra bonusmamma och med ett dåligt samvete över att komma in som pappas nya flickvän. Har man det utgångsläget som jag har haft så är man öppen måltavla för kommentarer om att man är Elaka Styvhäxan. Det gör att man håller tyst och knyter näven i fickan onödigt länge. Så har det varit för mig i alla fall, de första åren i styvfamilj då jag hade en nyfödd och vi började få problem. Om bara myten om den elaka styvmodern skulle moderniseras något för att passa i varannan vecka-familjer (där pappan är lika närvarande som mamman) så skulle många av dessa problem också lösas snabbare. Jag upplever att jag fick det bättre först när jag gjorde upp med myten om den elaka styvmodern och insåg att vissa korkade personer kommer att placera mig i det facket oavsett vad jag gör och hur jag agerar.
Svar på tråden Styvmamma-upproret