Anonym (V) skrev 2020-03-20 10:11:07 följande:
Jag tror att man ska prata om det. Nu är mitt barn såpass litet o jag kommer ställas inför egna utmaningar o det är inte det att jag är nån gestapo som är sträng. Tvärtom. Men jag kan säga vart jag tycker att min man har gjort så in i bomben fel. Han lever efter mantrat att huvudsaken att de har roligt o skit i allt annat! Jag har varit mer på sambon att han ska hålla reda på sina barn om de vart ute o dragit på stan under nätterna. Nåt kan hända? Här har han släppt för huvudsaken att hans barn har kul o gör det dem vill. Däremot så kan de skrika att de inte orkar ta bussen hem från skolan mitt på ljusa dagen, då åker han från jobbet o kör hem dem.
Samma med dagliga rutiner. Han kan be de tömma diskmaskinen o då har de 9 av 10 gånger skrikit nej o då släpper han det. I nästa mening så frågar de honom om han kan swisha pengar o skjutsa de till affären. Ja absolut säger han då. Det här har varit mantrat, allt handlar om att ge utan att begära nån form av motprestation.
Sen är de otroligt ouppfostrade och tror att de är hela världens barn så att det är pinsamt. Vi var o skulle äta middag hemma hos några vänner till min man. Då är hans stora barn så upprörd o snäser åt vännerna att denne svälter ihjäl o blir middagen aldrig klar snart? Hur löser min man det här? Säger han åt sitt barn på skarpen att vi är gäster o så säger man inte? Nej utan han börjar hetsa på värdparet o hjälper till med bestyren i köket för att skynda på så att maten kommer på bordet fortare än kvickt så att hans stora fågelunge blir nöjd.
Det är katastrofalt uselt och det han inte fattar är att tack vare hans extrema curling så har han nu fört fram några världsmedborgare som kommer att fortsätta göra bort sig ute i stora vida världen.
Ja, detta känner jag igen. Det här med social uppfostran är ingenting som prioriteras av en pappa som vill vinna pris i snällaste föräldratävlingen. Jag har själv suttit tyst och chockad när mina styvbarn inte tackar min egen mamma för fina och dyra presenter som hon ger till dom. Inte ens ett tack! Detta hände år efter år och nu har hon slutar att köpa presenter till dom. Det tar ett tag att reagera, man vill inte vara oartig tillbaka mot barn. Men till slut så blir det den här tystnaden runt dom och folk drar sig undan eller himlar med ögonen åt dom. Styvbarnen har aldrig gratulerat mig på min födelsedag, inte en enda gång. Tidigare så tog jag inte illa vid mig utan ryckte på axlarna åt det men efter några år så tröttnar man ju, barnen blir större och man kan inte längre skylla på att de är små och inte vet bättre. Sen har vi alla tillfällen då vi har umgåtts med övrig släkt och styvbarnen har ignorerat mig och släkten öppet, dvs vägrat hälsa eller svara på tilltal. För att dom inte känner för det. Detta har lett till att jag umgås med min släkt och vårt gemensamma barn och min man utan styvbarnen.