Rudbeckius skrev 2020-03-19 16:55:06 följande:
Bra skrivet, och det är en generell iakttagelse inte bara här på FL.
När problem drabbar oss i livet finns det förvånansvärt många i omgivningen som lyssnar mer eller mindre förfärat och kanske t o m belåtet yttrar sig:
- det hade minsann aldrig kunnat hända mig/oss för vi är sådana bra personer
- det måste ha hänt dig för du har gjort något hemskt och därför blir det så
- hade du bara agerat så och så i förväg och vetat framtiden som jag hade gjort så hade det hemska aldrig hänt.
- berätta mer, låt mig gotta mig i detaljer som om det var en deckare på TV...
Min sambo blev änka olyckligt som ung mamma och kan berätta ruskiga historier om folks okänslighet och självtillräcklighet...
Jag fick familjeproblem (tonåring och kriminalitet) och skilsmässa med ett ex som hatade mig hett och vägrade samverka vuxet under många år. Barnen for så illa. Vissa i omgivningen vände barnen och mig ryggen, vi var nån sorts sämre människor som tydligtn förtjänade all olycka. Särskilt gladde de sig åt vår ekonomiska klassresa neråt. Nu fjäskar de som bara den när barnen och jag jobbat oss tillbaka till nån sorts bräcklig harmoni igen...
Du tar upp en väldigt intressant aspekt här. Jag önskar verkligen att ni i tråden som inte har erfarenhet av att leva ihop med andras barn tänker till lite före ni kommer med goda råd och hätska anklagelser till styvföräldrar. Det gör bara tråden trist och tråkig för ni kommer inte att få några trevliga och artiga svar på den sortens kommentarer. Jag själv går inte in i trådar där folk beskriver att dom har svåra sjukdomar som dom tampas med och svarar att dom ska äta nyttigare och röra på sig mer så blir det nog bättre. Berättar min historia om att jag minsann är frisk och det är för att jag äter nyttigt. Det blir bara så fånigt och det är en sorts sensationslystnad och skvallerkänsla i det som får mig att reagera. Självklart får alla vara med och diskutera men ni som inte är styvföräldrar bör inte förvänta er en bra dialog när ni bidrar med en snaskig och nedlåtande attityd.