LukeStairwalker skrev 2020-03-19 01:05:20 följande:
Däremot har man diskuterat varför mannens släkt behandlar nya barnet som ett i mängden och kallar det sladdis när det är första barnet för styvmamman.
Vilket då är naturligt för mannen har ju barn sen tidigare och svärföräldrarna har alltså barnbarn sen tidigare.
Även att känslan av att få sin tredje eller fjärde kotte gör pappan förmodligen lika glad som över de andra barnen men att förstagångskänslan uteblir för honom.
Förstagångskänslan som ändå är lite speciell infinner sig naturligtvis vid första barnet. Om nu inte pappan skaffat sitt första barn av andra skäl än kärlek och barnaönskan.
Diskussionen har rört allt från att vi styvföräldrar ska hålla tyst, att våra problem är självförvållade och det är bara att skilja sig eller skärpa till sig, till att bonusbarnen far illa, att vi är styvhäxor och att vi borde lämna våra män för alla inblandades skull. Däremellan har orättvisa mellan halvsyskonen diskuterats, män som har dåligt samvete för sin första kull med barn och drivs av det, styvmammor som drabbas av förlossningsdepression och styvmammor som mår dåligt varannan vecka. Olika styvmammor har diskuterat hur man kan lösa detta och få det bättre. Vidare så har ekonomin i bonusfamiljer diskuterats, exen har diskuterats litegrann och mannens släkt d.v.s. svärföräldrar har nämnts helt kort. Ett tag handlade diskussionen om att min sambo psykiskt misshandlar mig och om att jag ger mitt barn en nattsvart barndom genom att stanna kvar i bonusfamiljen och att jag måste lämna för alla inblandades skull. Sedan har tråden handlat lite om att det är vi styvföräldrar som tråden är till för och att om andra vill komma in och skriva så får de respektera de förhållningsregler som står i Ts. Just nu diskuteras serien Bonusfamiljen.