• Hängselbyxa

Inseminera mig?

Jag är 26 år gammal och har under en lång tid haft barnlängtan. För snart ett år sedan lämnade jag min sambo just för att jag ville ha barn men inte han. Under det senaste året har jag dejtat lite men jag har inte inlett någon seriös relation, lite för att jag är rädd för att förhasta mig in i en relation och bilda familj med någon som jag i efterhand kommer ångra att jag gjort det med.

Min barnlängtan är så stark att den nästan tar kål på mig och jag funderar på om jag ska skaffa barn ensam och inseminera mig. Jag har fast jobb och bor i en bostadsrätt där jag lätt kan göra om kontoret till ett barnrum. Jag har vänner och familj som jag vet kommer stötta mig på alla sätt.

Allt med det känns för min del så rätt. Men det är just det, att det för MIN del känns hundra. Är det egoistiskt att skaffa barn utan att ge barnet en pappa? Hjälp mig, vad tycker ni, vad tycker andra, vad tycker samhället generellt? Det är lätt att säga att jag inte ska bry mig om vad andra tycker men det kommer påverka mig och mitt barn om andra ser väldigt negativt på detta.

• Svar på tråden Inseminera mig?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (rävhatt) skrev 2020-02-18 19:56:13 följande:
    Artikel om 65 kvinnor som inseminerat i USA, lite om 12 kvinnor i Danmark i samma läge samt på detta en dansk sociolog som kommenterar om läget:

Frivilligt ensamstående mammor är en grupp som generellt har bättre utbildning, ekonomi och social status än andra ensamstående mammor. De är också noga med att betona att de är just ?frivilligt? ensamstående. Det är ett sätt att distansera sig från övriga ensamstående mammor och höja sin egen status, säger Rikke Plauborg. 

https://www.svd.se/darfor-skaffar-kvinnor-barn-utan-man--fem-skal

Donatorbarn är skilt från krogragg och kräver att kvinnan har de pengarna på egen hand för att få gjort inseminationen. Bara där är det många som faller bort.
    Så är det inte, det är gratis på landstingssjukhusen i Sverige. (Vet inte om man måste börja betala efter några försök som inte lyckats, som med IVF?) Tidigare kanske, när man var tvungen att åka utomlands och göra det på en kommersiell klinik, bo på hotell o.s.v.. Men jag råkar veta att det även då fanns kvinnor som tog banklån för det ändamålet...

Pengar är dessutom långt ifrån det viktigaste, när det kommer till föräldraskap... Man kan inte kompensera avsaknaden av en normal familj, med prylar. 
  • Anonym (rävhatt)
    Anonym (XXX) skrev 2020-02-18 21:47:42 följande:
    Pengar är dessutom långt ifrån det viktigaste, när det kommer till föräldraskap... Man kan inte kompensera avsaknaden av en normal familj, med prylar. 
    Det har väl ingen påstått, men när vissa börjar yla om att det minsann är många fler donatormammor som har det dåligt socioekonomiskt bla bla och vi nu har uppgett ett tiotal källor i tråden som visar på att det inte är något socialt problem att bli mamma själv, så får man kanske hacka i sig det eller komma med bevis för sina egna påståenden?
  • Majja92
    Anonym (XXX) skrev 2020-02-18 21:27:06 följande:

Japp. och en flicka som växer upp utan far, letar ofta efter en fadersgestalt hela sitt liv. När hon är ung, ibland alltför gamla män - som kan utnyttja situationen. De kan också ha svårt att få kontakt med män och få till några relationer alls, för att de inte fått lära sig att umgås normalt med en man under uppväxtåren. (Och NEJ någon manlig dagisfröken, lärare eller tränare, som finns där ett par år, men även då måste delas med alla andra barn, och sedan försvinner igen - ersätter INTE en far.)

Som sagt, uppvuxen utan en närvarande pappa. Hade dock en fantastisk morfar som var min stora idol när jag var liten och som alltid var mån om att vara närvarande i mitt liv. En verklig händelse är en ganska säker källa om jag får säga det själv.

Kan också bekräfta att jag absolut inte sökte någon manlig bekräftelse som ung, snarare tvärtom så tyckte jag dom va konstiga och det var i sena tonåren som det började intressera mig. Det är farligt att göra sånna extrema generaliseringar, har hon en trygg familj som stöttar och kan fylla i dom tomrum som eventuellt skulle uppstå så är jag övertygad om att det ej är någon fara. En barn utan en pappa är absolut ingen ovanlighet och det är verkligen ingen fara för barnets välmående eller värderingar. Hur tror du barn i samkönade äktenskap växer upp? Med en alldeles vriden bild av det motsatta könet? Tveksamt.
  • Anonym (Ensam)

Avstår att uttala mig om det är ego eller inte. Jag har också haft, och har, en stark barnlängtan. Men halva grejen för mig är att skapa en familj med den jag älskar. Att vi tillsammans skapar ett underverk och kan gemensamt följa barnet och glädjas över det.

Är ensamstående med ett barn just nu och kan säga att det inte är en dans på rosor! Man blir SÅ låst i jämförelse med om man är två som kan backa upp varandra. Att skaffa barn själv skulle verkligen vara det absolut sista jag skulle överväga innan det faktisk var för sent. Det är bitvis rätt tufft att vara förälder, på flera plan. Att själv ta på sig allt ansvar skulle jag aldrig någonsin välja.

Du kommer få ta allt VAB själv, kan bli jättemycket i vissa perioder och du kommer ju verkligen få fixa och sköta allt själv. Har du verkligen tänkt igenom detta?

Sen den aspekten om du träffar den rätta sen kommer ni aldrig vara en kärnfamilj utan en bonusfamilj, om du inte har tänkt att leva själv tills barnen är stora. Det ÄR så mycket mer komplicerat! Inget man skulle välja helt ärligt om man fick chans att börja om från ruta ett.

• MRAKas
    Hängselbyxa skrev 2020-02-16 21:38:53 följande:

Jag är 26 år gammal och har under en lång tid haft barnlängtan. För snart ett år sedan lämnade jag min sambo just för att jag ville ha barn men inte han. Under det senaste året har jag dejtat lite men jag har inte inlett någon seriös relation, lite för att jag är rädd för att förhasta mig in i en relation och bilda familj med någon som jag i efterhand kommer ångra att jag gjort det med.

Herregud, du är ju fortfarande ung.
    Du har minst 15 fertila år på dig, du snackar om att du dejtat lite senaste året...

Personligen är jag fullständigt övertygad att barn som växer upp utan pappa blir djup präglade av det, alla är olika o det visar sig på lite olika sätt. Men aldrig på ett positivt sätt.

All heder till de kvinnor som blir lämnade av omogna ynkryggar till män som inte klarar att axla sitt föräldraskap o det ansvar det drar med sig. Som mer eller mindre får dra hela lasset själva o göra det bästa av situationen. 

Men det blir nått helt annat om nån går frivilligt in i detta, att medvetet sätta ett barn till världen som kommer tvingas växa upp utan far, det känns spontant som väldigt olämpligt.

Satsa helhjärtat på att söka en partner istället, o kom till freds med tanken att det kanske kommer ta tid. 5år? 7år? Vem vet? Men ge för tusan inte upp efter att "ha dejtat lite senaste året" 1år är ingenting, 1år är som en blinkning.
    Tänk att detta är starten på ett livslångt projekt, ett projekt som kommer dominera hela din existens många många år framöver.
    Varför så stressad att komma igång? Detta är förmodligen det viktigaste och största du kommer göra i livet, är det inte viktigare att du gör det så bra du bara kan?
  • Anonym (Rob.)

Min barnlängtan är så stark att den nästan tar kål på mig och jag funderar på om jag ska skaffa barn ensam och inseminera mig. Jag har fast jobb och bor i en bostadsrätt där jag lätt kan göra om kontoret till ett barnrum. Jag har vänner och familj som jag vet kommer stötta mig på alla sätt.

Allt med det känns för min del så rätt. Men det är just det, att det för MIN del känns hundra. Är det egoistiskt att skaffa barn utan att ge barnet en pappa? Hjälp mig, vad tycker ni, vad tycker andra, vad tycker samhället generellt? Det är lätt att säga att jag inte ska bry mig om vad andra tycker men det kommer påverka mig och mitt barn om andra ser väldigt negativt på detta.

En hypotetisk fråga. Om en man du har förtroende för erbjuder sig att göra dig med barn, men som själv önskar att inte ha något med barnet att göra skulle du se det som ett alternativ?
  • Anonym (?)
    Anonym (Rob.) skrev 2020-02-28 10:23:16 följande:

En hypotetisk fråga. Om en man du har förtroende för erbjuder sig att göra dig med barn, men som själv önskar att inte ha något med barnet att göra skulle du se det som ett alternativ?

Det är väl ett bättre alternativ att någon hon känner erbjuder sig att hjälpa henne bli gravid men som VILL ta ansvar och att de antingen delar på vårdnaden eller att ts får enskild vårdnad men att barnet har möjlighet till umgänge med sin pappa ibland?

Det är ett betydligt bättre alternativ ur ett barnperspektiv. Dessutom är det sjukt jobbigt att vara ensamstående med barn och man blir väldigt låst. Det är skönt att ha avlastning ibland.

Och nu när barnkonventionen blivit lag rimmar det dåligt att kvinnans önskan om barn går före barnets rätt till två föräldrar. Spelar ingen roll om det är två mammor, två pappor eller en mamma och en pappa, huvudsaken är att barnet har två ansvarstagande föräldrar.

Det är rent av skamligt att inte lagen om insemination av ensamstående ses över nu när det kommer en ny lag som är till för att stärka barnens rättigheter.
  • KKarate
    Anonym (XXX) skrev 2020-02-18 21:27:06 följande:
    Japp. och en flicka som växer upp utan far, letar ofta efter en fadersgestalt hela sitt liv. När hon är ung, ibland alltför gamla män - som kan utnyttja situationen. De kan också ha svårt att få kontakt med män och få till några relationer alls, för att de inte fått lära sig att umgås normalt med en man under uppväxtåren. (Och NEJ någon manlig dagisfröken, lärare eller tränare, som finns där ett par år, men även då måste delas med alla andra barn, och sedan försvinner igen - ersätter INTE en far.)
    Du menar att kvinnorna utnyttjar de äldre männen till en fadersgestalt istället för en relation?
  • Anonym (Erika)

Har en vän som är 37 som nu väntar donatorbarn. Det tar tid om man gör det genom landstinget! Hon började processen vid 35, vilket var hennes deadline om hon inte träffat någon innan dess. Hur som helst - det tog tid! Det var besök för äggspolning, blodprover och massa sådant. Sedan psykosocial utredning om hennes boende (bostadsrätt, 3 rum), arbete (tillsvidare), utbildning (kandidatnivå), socialt (systrar som gärna hjälper, unga friska morföräldrar som finns där, vi vänner som finns där o.s.v.), psykiskt mående (hon blev gruppvåldtagen när hon arbetade på ett barnhem i Afrika för 15 år sedan och drabbades av en depression därpå). Allt som allt tog hela den processen att bli godkänd typ ett halvår. Sedan kötid på ca ett år. Sedan några försök innan det tog sig - och nu är hon som sagt gravid 2 år senare.

Jag tycker inte hon är mer egoistisk än personer i par som skaffar barn. Tänker väl mer att det kommer kännas lite trist för henne att inte få dela alla de där ögonblicken med någon annan som älskar barnet precis lika mycket som henne. Jag är så glad att ha haft min make där, med lika beundrande ögon som jag, när barnen sagt de första orden, tagit de första stegen, deltagit i luciatågen o.s.v. Jag älskar mina syskonbarn och har varit där vid många av deras framsteg, men det är något annat när det är ens eget barn och att dela det med min make.

Samtidigt ska jag vara där för henne och hennes barn, och med entusiasm dela ögonblicken, för jag vill att hennes son (det är en liten pojke) ska ha många kärleksfulla ögon på sig under sin uppväxt

• Elle N
    Anonym (?) skrev 2020-02-28 10:32:00 följande:

Det är väl ett bättre alternativ att någon hon känner erbjuder sig att hjälpa henne bli gravid men som VILL ta ansvar och att de antingen delar på vårdnaden eller att ts får enskild vårdnad men att barnet har möjlighet till umgänge med sin pappa ibland?

Det är ett betydligt bättre alternativ ur ett barnperspektiv. Dessutom är det sjukt jobbigt att vara ensamstående med barn och man blir väldigt låst. Det är skönt att ha avlastning ibland.

Och nu när barnkonventionen blivit lag rimmar det dåligt att kvinnans önskan om barn går före barnets rätt till två föräldrar. Spelar ingen roll om det är två mammor, två pappor eller en mamma och en pappa, huvudsaken är att barnet har två ansvarstagande föräldrar.

Det är rent av skamligt att inte lagen om insemination av ensamstående ses över nu när det kommer en ny lag som är till för att stärka barnens rättigheter.

Jag tror jag förstår hur du tänker, och i min drömvärld skulle det fungera så. Men som det ser ut just nu så ställs inga som helst krav på de som vill skaffa barn biologiskt, på naturlig väg. Det finns inga som helst garantier för att ett barn kommer ha två stabila, fungerande föräldrar i sina liv. Även om allt är "rätt" från början kan en förälder bli sjuk eller dö. Den kan få hjärnskador eller psykiska sjukdomar eller en depression eller vad som helst som gör att den inte längre är en lämplig vårdnadshavare och förälder.

Sen har vi alla relationer som förändras, personer som av andra anledningar förändras där barnen hamnar i kläm, barn från olika förhållanden som ställs mot varandra och så vidare. Barn som visar sig vara mer svårhanterade än förväntat kan leda till att föräldrarna delar på sig och plötsligt kan den ena inte stödja på samma sätt... Det finns otaliga exempel.

Det finns barn som är oönskade av en förälder, och det enda vi då lagligen kräver av den är ekonomisk support.

Om vi inte kan kräva att alla barn ska ha två aktiva föräldrar, och det enda vi kräver av kända föräldrar är ekonomiska bidrag (för icke-vårdnadshavare), hur kan vi då kräva något annat av de som önskar inseminering?

Dessutom säger pessimisten i mig att folk skulle hitta vägar runt det ändå... registrera falska medsökanden osv. Det finns inga garantier
  • Anonym (?)
    Elle N skrev 2020-02-28 12:16:56 följande:

Jag tror jag förstår hur du tänker, och i min drömvärld skulle det fungera så. Men som det ser ut just nu så ställs inga som helst krav på de som vill skaffa barn biologiskt, på naturlig väg. Det finns inga som helst garantier för att ett barn kommer ha två stabila, fungerande föräldrar i sina liv. Även om allt är "rätt" från början kan en förälder bli sjuk eller dö. Den kan få hjärnskador eller psykiska sjukdomar eller en depression eller vad som helst som gör att den inte längre är en lämplig vårdnadshavare och förälder.

Sen har vi alla relationer som förändras, personer som av andra anledningar förändras där barnen hamnar i kläm, barn från olika förhållanden som ställs mot varandra och så vidare. Barn som visar sig vara mer svårhanterade än förväntat kan leda till att föräldrarna delar på sig och plötsligt kan den ena inte stödja på samma sätt... Det finns otaliga exempel.

Det finns barn som är oönskade av en förälder, och det enda vi då lagligen kräver av den är ekonomisk support.

Om vi inte kan kräva att alla barn ska ha två aktiva föräldrar, och det enda vi kräver av kända föräldrar är ekonomiska bidrag (för icke-vårdnadshavare), hur kan vi då kräva något annat av de som önskar inseminering?

Dessutom säger pessimisten i mig att folk skulle hitta vägar runt det ändå... registrera falska medsökanden osv. Det finns inga garantier

Givetvis finns det inga garantier för något här i världen, men insemination är i regel en sista utväg som äldre kvinnor utnyttjar innan det är för sent att skaffa biologiska barn. Jag tycker inte att det är rätt väg att gå för en ung kvinna på 26 år när det dessutom finns mängder med fakta på att barn till ensamstående löper dubbelt så stor risk att hamna i kriminalitet, missbruk etc.

Denna risk gäller både barn som kommit till via insemination och barn till ensamstående (oftast väldigt unga mammor) där pappan inte finns med i bilden.

Jag vet att det finns lite svensk feministisk "forskning" på att barn till ensamstående som kommit till via insemination inte löper högre risk för detta, men opartisk forskning visar på motsatsen.

Man får inte glömma att feminism och pseudovetenskap genomsyrar mycket av den forskning som görs i Sverige, man får ta viss forskning med en stor skopa salt då allt inte är opartiskt som det ibland säga vara.
  • Elle N
    Anonym (?) skrev 2020-02-28 12:29:37 följande:

Givetvis finns det inga garantier för något här i världen, men insemination är i regel en sista utväg som äldre kvinnor utnyttjar innan det är för sent att skaffa biologiska barn. Jag tycker inte att det är rätt väg att gå för en ung kvinna på 26 år när det dessutom finns mängder med fakta på att barn till ensamstående löper dubbelt så stor risk att hamna i kriminalitet, missbruk etc.

Denna risk gäller både barn som kommit till via insemination och barn till ensamstående (oftast väldigt unga mammor) där pappan inte finns med i bilden.

Jag vet att det finns lite svensk feministisk "forskning" på att barn till ensamstående som kommit till via insemination inte löper högre risk för detta, men opartisk forskning visar på motsatsen.

Man får inte glömma att feminism och pseudovetenskap genomsyrar mycket av den forskning som görs i Sverige, man får ta viss forskning med en stor skopa salt då allt inte är opartiskt som det ibland säga vara.

Men frågan kvarstår: om vi inte kan garantera att de som bli fäder på naturlig väg (eller mödrar) kommer att sköta sig, stanna och ta hand om barnet... Hur kan vi kräva det av dessa mödrar? Det finns väldigt många olika roskfaktorer att referera till. Även om forskningen skulle tala om ökade risker med ensamstående föräldrar generellt (jag har inte läst någon sådan), finns det betydligt fler, andra riskfaktorer att ta hänsyn till.

Någonstans måste vi lägga oss på en rimlig nivå där riskerna är balanserade. Kanske har personen/personerna en ekonomi som är lite på gränsen, kanske har de jobb som tar mycket tid och energi, kanske saknar de stöd i form av familj och vänner. Men det måste vara den sammanvägda bilden som avgör om man ska få hjälp att bli förälder. Det blir snett att döma ut folk på en enda punkt, när den punkten vara innebär en höjd risk, och där lika många har en lika bra barndom och får ett lika bra liv som de med två föräldrar.
  • Anonym (-)

Du är bara 26, ta det lugnt du hinner.

Har du normala ägg så har du åtminstone 14 år på dig att skaffa barn.

Beröva inte ett litet oskyldigt barn en pappa.

• Anonym (Rob.)

Jag inseminerar dig gärna den naturliga vägen om du så önskar. God kvalitet på mina pojkar...Och jag kommer inte att ställa några krav på dig när du är konstaterad gravid. Enbart önska dig och barnet ett gott liv.
Svar på tråden Inseminera mig?