Okej att sova i bur under natten?
Är det okej att låta valpen sova i bur första tiden? Det är självklart en rymlig bur och bara under natten.
Är det okej att låta valpen sova i bur första tiden? Det är självklart en rymlig bur och bara under natten.
Nä stackaren! Inte ensam i bur. Hundar är ju flockdjur. Innan den kom till den sov den ihop med sina syskon och med sin mamma. De vill ha fysisk kontakt precis som människor. Skaffa antingen en till valp så de kan sova gosandes ihop i buren eller låt den sova i sängen på dig i famnen. Närhet är viktigt för en valp, precis som för en bebis.
jag hade kompostgaller de första nätterna till vår hund han låg på sin madrass jämte min säng innanför sitt galler. jag hade min hand nere hos honom och han var helt lugn. när jag visste att han var rumsren tog jag bort gallret även på natten och han har fortsatt sova jämte mig på golvet sen dess.
jag hade kompostgaller de första nätterna till vår hund han låg på sin madrass jämte min säng innanför sitt galler. jag hade min hand nere hos honom och han var helt lugn. när jag visste att han var rumsren tog jag bort gallret även på natten och han har fortsatt sova jämte mig på golvet sen dess.
Alla valpar är individer och således olika. Min fösta sov på golvet nedanför sängen första natten. Andra natten flyttades biabädden ut till hallen. Han sov där hela natten. Inte ett pip.
Min andra fick jag sova med på bröstet i två v på en madrass på golvet. Hon hade alltid sin bur ståendes öppen med sina filtar i. Hon gick självmant och på sig inne i buren när hon ville vara ifred. Min tredje och nuvarande låg på golvet i en komposthage nedanför sängen. Räckte att man sträckte ner handen till honom.
Känn efter vad din hund behöver för närhet i början. Det är så kort period som dom behöver direkt närhet. Tryggheten dom får som valp hänger med dom hela livet sen. Lycka till!
Mina valpar har sovit med mig i sovrummet i egna sängar och det har funkat super. Såklart vandrade dom runt lite i början men sen låg dom bara i sina sängar.
Nu är dom lite äldre och har ett eget utrymme med sina sängar där vi har babygrindar som stänger av , funkar super. Där sover dom på nätterna samt är om dom är hemma ensamma.
Det var en fråga. En FRÅGA. Jag har inte sagt att jag kommer ha den i bur, vi försöker bara hitta en fungerande lösning och tar gärna emot alla råd som finns. Trodde inte det var något som skulle skapa sån hysteri, min hund i barndomen var hur trygg som helst i sin stängda bur.
I bur är inte okej. Ska du begränsa utrymmet med galler runt buren är min uppfattning att det ska vara minst lägsta tillåtna boxstorleken dvs ett par kvadratmeter (det finns tabeller). Är ni i samma rum? När vi hade valp sov en av oss på en madrass på golvet bredvid så att den skulle känna sig tryggare.
Nu har vi väldigt skärpt lag i Sverige gällande inhägnad av hund, där det inte är tillåtet att ha hund inlåst i bur i hemmet. Då jag har mycket kontakt med internationella uppfödningar så ser man markant skillnad, där många har sina djur inlåsta i bur både dag och natt. Men att ha valphage eller begränsa utrymmet är bra nattetid. När vi hade valp så hade jag en hundbädd bredvid min säng, och galler längst ner "gången" mellan säng och vägg. Vi hade också en "kiss matta" för valpar, leksaker och tuggben. När hon blev äldre kunde vi ta bort inhägnaden och istället bara ställa gallret i dörröppningen. Nu när hon är vuxen är det öppet och hon sover fortfarande i sin bädd bredvid min sida av sängen, det är hennes trygga nattplats. Vi hade även en bil/transportbur utan dörr ståendes under trappan där hon brukade gå och lägga sig som valp, det var hennes skyddade frizon när hon ville vara ifred från barnen/oss.
Så hur har hunden sovit nu egentligen sedan tråden startades?
Jag tycker att ts kan stänga in sin unge i buren istället.
Det är ju så myyyysigt i en bur, för inte är det väl så att hon tror att valpen skulle må dåligt?
Det är ju så myyyysigt i en bur, för inte är det väl så att hon tror att valpen skulle må dåligt?
Sov i bur själv!