• Anonym (Hm)

Okej att sova i bur under natten?

Är det okej att låta valpen sova i bur första tiden? Det är självklart en rymlig bur och bara under natten.

• Svar på tråden Okej att sova i bur under natten?
  • Anonym (Valphage)
    Aurora Borrealis skrev 2020-02-09 13:45:51 följande:

Nä stackaren! Inte ensam i bur. Hundar är ju flockdjur. Innan den kom till den sov den ihop med sina syskon och med sin mamma. De vill ha fysisk kontakt precis som människor. Skaffa antingen en till valp så de kan sova gosandes ihop i buren eller låt den sova i sängen på dig i famnen. Närhet är viktigt för en valp, precis som för en bebis.

Du får det att låta som om det är djurplågeri att inte ha hunden i sängen. Det är fullt tillräckligt för valpen att sova i en hundsäng bredvid människosängen. Förmänskligandet av hundar får inte gå till överdrift.
  • Hararochkaniner
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-08 12:30:58 följande:
    Då kan inte barnet komma in till oss. Isf får vi sätta galler runt korgen, men tycker det borde vara samma sak som bur.
    Du kanske kan köpa eller göra en egen barnhage som du kan bädda till den i på natten bredvid er säng? Då kan yngsta ändå komma in till er på natten och hunden riskerar inte att bryta nacken i trappan.
  • MalinLqvist

jag hade kompostgaller de första nätterna till vår hund han låg på sin madrass jämte min säng innanför sitt galler. jag hade min hand nere hos honom och han var helt lugn. när jag visste att han var rumsren tog jag bort gallret även på natten och han har fortsatt sova jämte mig på golvet sen dess.

• MalinLqvist

jag hade kompostgaller de första nätterna till vår hund han låg på sin madrass jämte min säng innanför sitt galler. jag hade min hand nere hos honom och han var helt lugn. när jag visste att han var rumsren tog jag bort gallret även på natten och han har fortsatt sova jämte mig på golvet sen dess.

• Skogsr8an

Alla valpar är individer och således olika. Min fösta sov på golvet nedanför sängen första natten. Andra natten flyttades biabädden ut till hallen. Han sov där hela natten. Inte ett pip.

Min andra fick jag sova med på bröstet i två v på en madrass på golvet. Hon hade alltid sin bur ståendes öppen med sina filtar i. Hon gick självmant och på sig inne i buren när hon ville vara ifred. Min tredje och nuvarande låg på golvet i en komposthage nedanför sängen. Räckte att man sträckte ner handen till honom.

Känn efter vad din hund behöver för närhet i början. Det är så kort period som dom behöver direkt närhet. Tryggheten dom får som valp hänger med dom hela livet sen. Lycka till!

• Ela90

Mina valpar har sovit med mig i sovrummet i egna sängar och det har funkat super. Såklart vandrade dom runt lite i början men sen låg dom bara i sina sängar.

Nu är dom lite äldre och har ett eget utrymme med sina sängar där vi har babygrindar som stänger av , funkar super. Där sover dom på nätterna samt är om dom är hemma ensamma.

• Bestemor
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-09 10:30:12 följande:

Det var en fråga. En FRÅGA. Jag har inte sagt att jag kommer ha den i bur, vi försöker bara hitta en fungerande lösning och tar gärna emot alla råd som finns. Trodde inte det var något som skulle skapa sån hysteri, min hund i barndomen var hur trygg som helst i sin stängda bur.

Det går inte att ställa en sådan fråga här på familjeliv, det kommer alltid att finnas folk som häver ut sig otrevligheter.

Min hund är nästan 11 år. Min hund hade inte överlevt valptiden om jag inte hade kunnat stänga in henne vi de tillfällen hon var obevakad eller på natten.

Tänk vad folk hade spytt galla om jag skrivit här då, att min hund dött när den tuggat på en elkabel under natten. Då hade säkert folk haft åsikter att man inte har rätt att sova om man skaffar valp.

Nu för tiden är det visserligen olagligt att stänga in en hund i buren, men man kan stänga in hunden i en bur när man åker bil eller flyg.

Så det är ju för att folk inte ska ha sina hundar instängda i burarna hela tiden det är förbjudet.

Sen kan man undra om alla som skriver om totalförbud följer varenda svensk lag som finns helt fanatiskt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-08 11:24:12 följande:

Är det okej att låta valpen sova i bur första tiden? Det är självklart en rymlig bur och bara under natten.

Du har fått många svar och du vet nu att det är olagligt med bur så det alternativet går ju bort. Ser att du skrivit nej till grind för trappen och nej till grind vid er sovrumsdörr. Jag undrar hur ert sovrum ser ut, alltså är det stort, såpass stort att ni kan göra en rejäl hage åt hunden där bädden får plats och det samtidigt blir golvyta inhägnat? För fyra kompostgaller runt bara bädden räcker inte. Hunden behöver kunna byta plats att ligga på om den tex blir varm. Den är ju antagligen inte rumsren heller och vill såklart inte kissa i sin bädd så även pga det behöver den golvyta.

En annan tanke som slog mig, varför stänger ni inte bara er sovrumsdörr? Du skriver att barnen kommer till er på natten, om dörren är stängd kan väl barnet knacka så någon av er kan gå upp och öppna, på så sätt har ni koll så hunden inte går ur sovrummet. Alternativt så kommer inte hunden springa ut ur sovrummet om ett barn kommer och öppnar dörren eftersom hunden antagligen blir glad av att se ytterligare en av sina flockmedlemmar.

Du skrev om att stänga in hunden i ett rum ensam. Det skulle jag avråda starkt ifrån då hundar som du vet är flockdjur och när det gäller valpar ska dom som du vet ensamtränas innan dom lämnar ensamma. Valpen ser sig som ensam även om ni är i huset. Den är ensam så fort den inte ser någon ur sin flock. Så en hel natt ensam är uteslutet. Att någon av er sover med den i det rummet går ju däremot bra såklart.
  • Anonym (Va?)

Varför ens överväga att skaffa valp med de förutsättningarna? Stackars hund
  • Limeblad

I bur är inte okej. Ska du begränsa utrymmet med galler runt buren är min uppfattning att det ska vara minst lägsta tillåtna boxstorleken dvs ett par kvadratmeter (det finns tabeller). Är ni i samma rum? När vi hade valp sov en av oss på en madrass på golvet bredvid så att den skulle känna sig tryggare.

• beccagranen

Nu har vi väldigt skärpt lag i Sverige gällande inhägnad av hund, där det inte är tillåtet att ha hund inlåst i bur i hemmet. Då jag har mycket kontakt med internationella uppfödningar så ser man markant skillnad, där många har sina djur inlåsta i bur både dag och natt. Men att ha valphage eller begränsa utrymmet är bra nattetid. När vi hade valp så hade jag en hundbädd bredvid min säng, och galler längst ner "gången" mellan säng och vägg. Vi hade också en "kiss matta" för valpar, leksaker och tuggben. När hon blev äldre kunde vi ta bort inhägnaden och istället bara ställa gallret i dörröppningen. Nu när hon är vuxen är det öppet och hon sover fortfarande i sin bädd bredvid min sida av sängen, det är hennes trygga nattplats. Vi hade även en bil/transportbur utan dörr ståendes under trappan där hon brukade gå och lägga sig som valp, det var hennes skyddade frizon när hon ville vara ifred från barnen/oss. 

• Anonym (Grabben bredvid)

Ju mindre område en hund ska "ansvara" för desto bättre. Tänk på att det inte är en människa, utan just en hund.
  • Anonym (k)
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-08 12:43:07 följande:
    Valpen är inte orolig och det är för hundens säkerhet vi ens funderar på det.
    Om du inte klarar av att sörja för hundens säkerhet utan att begå brott och plåga den får du nöja dig med en sådan här, eller liknande, hund.

">

• Anonym

Jag tycker att ts kan stänga in sin unge i buren istället.
    Det är ju så myyyysigt i en bur, för inte är det väl så att hon tror att valpen skulle må dåligt?

• Anonym (Valphage)
    Anonym skrev 2020-02-10 14:23:39 följande:

Det är ju så myyyysigt i en bur, för inte är det väl så att hon tror att valpen skulle må dåligt?

Jag förespråkar inte bur men det är skrämmande många här på familjeliv som inte verkar förstå skillnaden mellan en hund och ett barn. Jag låter min hund äta på golvet och han måste kissa utomhus. Barnen får sitta vid bordet och använda toaletten. Är det också orättvist och djurplågeri?
  • Anonym
    Anonym (Valphage) skrev 2020-02-10 14:38:50 följande:
    Jag förespråkar inte bur men det är skrämmande många här på familjeliv som inte verkar förstå skillnaden mellan en hund och ett barn. Jag låter min hund äta på golvet och han måste kissa utomhus. Barnen får sitta vid bordet och använda toaletten. Är det också orättvist och djurplågeri?
    Du menar att du inte förstod ironin?!?!?!?!?! Förvånad OJ! 
  • Anonym (Valphage)
    Anonym skrev 2020-02-10 14:45:44 följande:
    Du menar att du inte förstod ironin?!?!?!?!?! Förvånad OJ! 
    OJ på dig själv. Jag besvarade ditt försök till att ironiskt jämföra hund i bur med barn i bur genom att konstatera att ni är många som inte verkar förstå skillnaden mellan en bebis och en valp. 
  • Anonym (Omg)
    Anonym skrev 2020-02-10 14:23:39 följande:

Du jämför alltså en hund med ett barn?

• Anonym (Ronny Ronnysson)

Sov i bur själv!

Svar på tråden Okej att sova i bur under natten?