• Anonym (Hm)

Okej att sova i bur under natten?

Är det okej att låta valpen sova i bur första tiden? Det är självklart en rymlig bur och bara under natten.

• Svar på tråden Okej att sova i bur under natten?
  • Anonym (Solen20)

Absolut, att sätta upp kompostgaller kan vara en idé MEN om ytan inte uppfyller minimimåtten för box i djurskyddslagstiftningen räknas det ändå som en bur och får då inte heller användas! Så till er som säger att det inte är samma sak som en bur... jo det är det om dessa mått inte är uppfyllda!

• Nollvision

Varför skaffa valp om man inte kan tillgodose dess behov och skyller på sina barn? Är väl inte valpens fel att ni har ungar. Lagen är en lägsta nivå och jag skulle inte påstå att man automatiskt är en bra hundägare även om man följer den. Hemmet ska valpsäkras, det är inte hunden som ska hållas instängd för att inte skada hem eller sig själv (lika lite som man stänger in ett barn hellre än att barnsäkra hemmet).

En valp behöver närhet och trygghet från er. En hund behöver också kunna röra på sig och byta liggplats, för att kunna reglera sin kroppstemperatur till exempel. Att överhuvudtaget nämna att stänga in valpen i nåt rum är ju helt sjukt och tyder på att du inte ska ha djur överhuvudtaget. Och bur är ett stort nej det också.

När jag skaffat valp har jag sovit med denne på madrass i köket första tiden. Den har velat sova nära och jag har märkt direkt om den behövt ut. Ja det har varit några jobbiga veckor men så är det att ha hundvalp. Är man inte beredd att ta det ska man inte skaffa djur. Skärp dig!

• Pierott
    Nollvision skrev 2020-02-08 22:01:07 följande:

Varför skaffa valp om man inte kan tillgodose dess behov och skyller på sina barn? Är väl inte valpens fel att ni har ungar. Lagen är en lägsta nivå och jag skulle inte påstå att man automatiskt är en bra hundägare även om man följer den. Hemmet ska valpsäkras, det är inte hunden som ska hållas instängd för att inte skada hem eller sig själv (lika lite som man stänger in ett barn hellre än att barnsäkra hemmet).

En valp behöver närhet och trygghet från er. En hund behöver också kunna röra på sig och byta liggplats, för att kunna reglera sin kroppstemperatur till exempel. Att överhuvudtaget nämna att stänga in valpen i nåt rum är ju helt sjukt och tyder på att du inte ska ha djur överhuvudtaget. Och bur är ett stort nej det också.

När jag skaffat valp har jag sovit med denne på madrass i köket första tiden. Den har velat sova nära och jag har märkt direkt om den behövt ut. Ja det har varit några jobbiga veckor men så är det att ha hundvalp. Är man inte beredd att ta det ska man inte skaffa djur. Skärp dig!

Amen to that!
  • Anonym (,)

Det är olagligt
    Vet folk som skaffar hund ingenting?

• klyban
    Anonym (,) skrev 2020-02-08 22:22:09 följande:
    Det är olagligt
    Vet folk som skaffar hund ingenting?

Ville inte heller läsa länkarna som gavs.
    Värt att nämnas.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (,)
    klyban skrev 2020-02-08 22:53:10 följande:

Värt att nämnas.

Ja, det är obegripligt
    Varför inte skaffa hund när man har tid för den?
  • klyban
    Anonym (,) skrev 2020-02-08 23:18:03 följande:
    Ja, det är obegripligt
    Varför inte skaffa hund när man har tid för den?
    Jag tror ingen hund existerar ens.
  • Anonym (Hm)
    klyban skrev 2020-02-08 22:53:10 följande:

Värt att nämnas.

Ville inte? Nu hittar du på själv. Jag läste inte där och då, men jag har läst efteråt.
  • klyban
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-09 02:48:49 följande:
    Ville inte? Nu hittar du på själv. Jag läste inte där och då, men jag har läst efteråt.
    Du agerar aldrig som du gjort, så känner en stor tveksamhet till ditt påstående.
  • Anonym (Hm)
    klyban skrev 2020-02-09 08:30:15 följande:

Du agerar aldrig som du gjort, så känner en stor tveksamhet till ditt påstående.

Jag behöver inte bevisa något för dig, så du får vara hur tveksam du vill.

Jag förtjänar inte all skit jag fått ta emot i tråden.
Svar på tråden Okej att sova i bur under natten?