• Anonym (Hm)

Okej att sova i bur under natten?

Är det okej att låta valpen sova i bur första tiden? Det är självklart en rymlig bur och bara under natten.

• Svar på tråden Okej att sova i bur under natten?
  • Anonym (Valter)
    Sasu skrev 2020-02-08 13:43:54 följande:

blir inte samma sak som bur då de har fritt ovanför dom, blir inte samma instängda känsla som en bur, så ett hörn med korgen och 4 kompstgaller runt skulle nog funka bra.

Det är inte heller ett lagligt alternativ. Klipper in från länken som delades i inlägg #1:

Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus ? om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.

Det är förbjudet att hålla hunden i en ?lekhage? av fyra kompostgaller eller liknande ? att det inte finns något tak på ?buren? spelar ingen roll.
  • Anonym

Jag övertog en vuxen hund en gång, och fick en bur med på köpet. Den hunden gick alltid in i buren när det skulle sova. Dörren var kvar men jag band upp den så den inte kunde gå till.
    Visste faktiskt inte att det inte var tillåtet... om dörren faktiskt är fastsatt med buntband och inte kunde gå till.

• Dexter dot com

Att stänga in en valp ensam i ett rum nattetid är helt oacceptabelt!! Valpen behöver närhet och trygghet och hur har ni tänkt att ni ska höra valpen när den blir orolig och behöver ut?
    Bur är som sagt olagligt och oftast är dom för små för att valpen ska ha möjlighet att byta sovplats och att det ska få rum med vattenskål mm.
    Det bästa alternativet om ni inte vill ha valpen i sängen är att bygga en större hage av kompostgaller precis bredvid sängen så ni kan klappa valpen om den blir orolig och så ni hör när den vaknar och behöver ut.

• Bestemor

När min hund var valp gick det inte att ha henne lös i lägenheten ensam överhuvudtaget. Hon hittade på något hela tiden.

Var man ensam hemma och skulle ta en snabbdusch, då var man tvungen att stänga in henne i buren de minuterna det tog.

En hel natt ensam hade hon definitivt inte överlevt. Hon hade tuggat på elsladdar, även om vi köpte saker man kunde stoppa in mycket av sladden, så gick det inte att valpsäkra hela lägenheten.

Så för valpens egen överlevnad blev det buren ett tag på nätterna, mellan tiden hon började hoppa ner från min säng tills hon inte längre hade dödslängtan.

Nu är hon 11 år och buren har inte används på minst 8-9 år, men det första året var den nödvändig. Hon är absolut den jobbigaste och roligaste valp jag haft.

• Bestemor

När min hund var valp gick det inte att ha henne lös i lägenheten ensam överhuvudtaget. Hon hittade på något hela tiden.

Var man ensam hemma och skulle ta en snabbdusch, då var man tvungen att stänga in henne i buren de minuterna det tog.

En hel natt ensam hade hon definitivt inte överlevt. Hon hade tuggat på elsladdar, även om vi köpte saker man kunde stoppa in mycket av sladden, så gick det inte att valpsäkra hela lägenheten.

Så för valpens egen överlevnad blev det buren ett tag på nätterna, mellan tiden hon började hoppa ner från min säng tills hon inte längre hade dödslängtan.

Nu är hon 11 år och buren har inte används på minst 8-9 år, men det första året var den nödvändig. Hon är absolut den jobbigaste och roligaste valp jag haft.

• Anonym (Jadå)

Ja då, det är helt okej (sett ur en hunds synvinkel så länge den känner sig trygg och bekväm) att lösa sovplatsen under nätterna tillsvidare på det viset. Rent lagmässigt så säger lagen nej däremot. Så prata inte om det vitt å brett, för där finns alltid nån hysterisk människa redo att okynnesanmäla så länsstyrelsen tvingas slösa resurs på att fara ut på ett ärende där hunden faktiskt inte far illa, ens i närheten av, på riktigt.

• Plupp73

Vi har under livet uppfostrat ett antal valpar av raskategorierna pincher, Cocker spaniel, terrier och pudel, där samtliga absolut trivts i sin bur i bilen, men aldrig någonsin skulle välja en burframför gemenskapen med människor.

8 timmar i bur låter som djurplågeri för en valp.

Sätt kompostgaller för dörren, och se till att gå upp om barnet skall genom dörren. Handlar det här gelg enkelt om att ni vill sova hela nätter?

Det är extremt grymt att tvinga en valp att kissa/bajsa i sin egen bädd, vilket den lär göra vid natt instängd i bur

• Anonym (Solen20)

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att hålla en hund instängd i bur. Det finns enbart vissa undantag från denna lag så som exempelvis vid transport av hunden. Självklart kan man ha en bur som hunden kan gå in och lägga sig i men då krävs det att man antingen har tagit bort dörren till buren alternativt ordnat en fästanordning så att burdörren inte kan stängas igen när hunden befinner sig i buren. Att hålla en hund i en bur om det inte är vid ett speciellt tillfälle som är undantagen lagen är oacceptabelt ur djurskyddssynpunkt och det skulle vara att bryta mot denna lag. Mer information om vad som gäller finns på Jordbruksverket. Ska valpen stängas in i en hage krävs det även att ytan är tillräckligt stor för hunden och det finns minimått på detta..

Svar på tråden Okej att sova i bur under natten?