• Ac187

Gratis blöjor på förskolan?

Ja detta har ju varit en het fråga sista tiden. vad tycker ni? motivera gärna ert svar.

Det hade varit skönt att slippa konka med blöjor och tänka på om det finns eller inte finns blöjor på förskolan. Men jag tror det finns mer nackdelar än fördelar om det är förskolan som står för blöjorna.
    Vad händer då med övriga planerade inköp?
    Kommer det bli barn som får blöja på sig av bekvämlighetsskäl av pedagogerna om det alltid finns blöjor i alla storlekar till alla barn? kommer ålder på blöjbarn öka i förskolan om föräldrarna inte betalar själva. 
    kan det bli "Caremaskandal" att det skall bara vara X antal blöjor/barn och dag. kanske det inte byts lika ofta för att spara pengar. 
    och till sist är det ju hur eller hur vi som betalar oavsett eller? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Nej) skrev 2020-01-29 08:34:45 följande:

Jag känner att den kostnaden som blöjorna innebär kan användas till bättre saker. Blöjor ska ju barnen ha oavsett om dom går på förskola eller inte. Det är en del av utgiften som föräldrar ska stå för. Förstår verkligen inte varför förskolan ska stå för blöjor. Vad är anledningen?

Håller med! Kanske måste man skära ner på personal för att ha råd med blöjor.
  • Ieiie

Om det finns begränsat med pengar, är det bättre att lägga dessa pengar på mer personal än blöjor. Har man valt att skaffa barn bör man ha en så stabil ekonomi att man kan inhandla blöjor till sitt barn.

• Anonym (ingå)

Jag håller med er som säger att det inte skall ingå blöjor pga. pengar. men säg att du som förälder ändå betalar för dessa blöjor alltså att maxtaxan för blöjbarn ökar med X antal kr som blöjorna kostar då drabbas ju inte förskolans resurser ekonomiskt.  
    om det blir lättare för personalen som några har skrivit här i tråden så är det väl en jätte bra grej eller?

• Ieiie
    Anonym (ingå) skrev 2020-01-29 14:00:25 följande:

Jag håller med er som säger att det inte skall ingå blöjor pga. pengar. men säg att du som förälder ändå betalar för dessa blöjor alltså att maxtaxan för blöjbarn ökar med X antal kr som blöjorna kostar då drabbas ju inte förskolans resurser ekonomiskt.  

om det blir lättare för personalen som några har skrivit här i tråden så är det väl en jätte bra grej eller?

Ja, de som har blöjbarn på förskolan kan ju betala in en extra "blöjtaxa" på förskoleavgiften, så blir det ännu smidigare. För både föräldrar o personal.
  • Anonym (Jm)
    Ieiie skrev 2020-01-29 14:33:37 följande:

Ja, de som har blöjbarn på förskolan kan ju betala in en extra "blöjtaxa" på förskoleavgiften, så blir det ännu smidigare. För både föräldrar o personal.

Det måste ju vara omöjligt för den som fakturerar (inte sällan kommunen) att veta om barnet har blöja eller inte.
  • Anonym (Jm)
    Anonym (ingå) skrev 2020-01-29 12:54:15 följande:

vad många som har eller har haft barn på förskola där blöjor ingår. jag trodde det va ganska ovanligt. 

Men jag tycker det bör ingå inte alls av ekonomiska själ jag hade gärna betalat en högre taxa (blöj tillägg) den tiden mitt barn använder blöjor på förskolan.

jag tänker enbart på personalen dom får varje dag ha koll så alla ungar har kläder för väder att extra kläder finns i vårt fall också blöjor. tänk va skönt för dom om dom iallafall slapp ha koll på om barnet har blöjor i hyllan eller inte.

Men jag leker också med tanken då att detta inte drabbar förskolans redan strama budget utan att dom pengarna som det kostar för förskolan att köpa in dessa blöjor får dom föräldrar som har blöjbarn på ena eller andra viset ändå betala. Säkert omöjligt att uppnå men hade varit bra tycker jag. Ser gärna att dom hade använt tygblöjor som någon skrev både ur miljö och ekonomi synpunkt men också att det kanske gör att barnen slutar lite tidigare med blöjor igen. Och inte som nu vid 4 års ålder.

Det varierar mellan kommuner. Stockholm och kranskommunerna (säkert fler än så) har gratis så det blir ju en stor andel.
  • Anonym (ingå)
    Anonym (Jm) skrev 2020-01-29 14:40:55 följande:
    Det måste ju vara omöjligt för den som fakturerar (inte sällan kommunen) att veta om barnet har blöja eller inte.
    Omöjligt vet jag inte man skall lämna in inkomstuppgifter om inkomsten förändras så det är väl bara att man får lämna in "blöjuppgifter" om blöjsituationen förändras. nej jag föstår att det är säkert mer eller mindre omöjligt men jag tror det hade varit ett bra förslag. 
  • Anonym (ingå)
    Anonym (Jm) skrev 2020-01-29 14:42:30 följande:
    Det varierar mellan kommuner. Stockholm och kranskommunerna (säkert fler än så) har gratis så det blir ju en stor andel.
    fick googla lite enligt Aftonbladet (hur säker källa det nu är) så är det endast 18 kommuner som tillhandahåller "gratis" blöjor i förskolan i nu läget.
    jag bor långt från Stockholm och vet ingen som har haft gratis blöjor på sin förskola. 
  • Ieiie
    Anonym (Jm) skrev 2020-01-29 14:40:55 följande:

Nej, man har en lista där man prickat i vilka barn som behöver blöja på förskolan och därmed betalar den extra avgiften. Listan samkörs mellan fakturering/ekonomiavdelning och förskoleavdelningen där barnen går. Otroligt enkelt i vår digitala värld. På vilket sätt menar du att detta vore "omöjligt"? Liknande system finns ju överallt i massor av sammanhang.
  • viseversa

förskolan står för blöjor. Blir bara problem om föräldrarna ska stå för det. Alltid är det någon/några som helt enkelt skiter i att ta med blöjor till sitt/sina barn så det används av blöjor jag bla köpte till dessa barn. Jag har ingen lust att förse andras barn med blöjor. Det är dyrt och jobbigt att släpa på.

Var faktiskt med om att förskolan använde upp ett helt paket blöjor en vecka vi inte ens var där då vi var bortresta den veckan. Hade lämnat ett helt nytt paket dagen innan vi åkte när vi kom tillbaka 6 dagar senare sa dom personalen att jag måste ta med mera blöjor för dom är slut. Blev riktigt förbannad kan jag säga. 

Nu står förskolan för blöjorna vilket jag anser ska vara en självklarhet. 

Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?