• Ac187

Gratis blöjor på förskolan?

Ja detta har ju varit en het fråga sista tiden. vad tycker ni? motivera gärna ert svar.

Det hade varit skönt att slippa konka med blöjor och tänka på om det finns eller inte finns blöjor på förskolan. Men jag tror det finns mer nackdelar än fördelar om det är förskolan som står för blöjorna.
    Vad händer då med övriga planerade inköp?
    Kommer det bli barn som får blöja på sig av bekvämlighetsskäl av pedagogerna om det alltid finns blöjor i alla storlekar till alla barn? kommer ålder på blöjbarn öka i förskolan om föräldrarna inte betalar själva. 
    kan det bli "Caremaskandal" att det skall bara vara X antal blöjor/barn och dag. kanske det inte byts lika ofta för att spara pengar. 
    och till sist är det ju hur eller hur vi som betalar oavsett eller? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?
  • Anonym (Nix)

Nej, jag vill inte betala för andras blöjor, vilket blir resultatet om förskolan ska stå för blöjor - avgifterna höjs.

De får gärna höja avgifterna om det gagnar verksamheten, till exempel mer personal, men inte för blöjor.

• MsFry

I min kommun står förskolan för blöjorna men jag tycker det är dumt. Speciellt nu när man står inför krav på besparingar som bland annat innebär nedskärningar på personal. Vore då bättre att spara in på blöjor. Kanske att de kan ha ett litet lager blöjor för nödfall men inte mer än så.

• Anonym (Blöjfri)

Användandet av blöjor har redan krupit upp i åldrarna. Detta skulle vara en signal till föräldrarna att det är helt ok att använda blöja hur länge som helst.

Jag har 3 barn som alla varit lite svåra att få torra. Jag vet att det kan krävas lite jobb och det är lätt att bli bekväm.

• Anonym (ingå)
    Anonym (Nix) skrev 2020-01-29 16:58:08 följande:

Nej, jag vill inte betala för andras blöjor, vilket blir resultatet om förskolan ska stå för blöjor - avgifterna höjs.

De får gärna höja avgifterna om det gagnar verksamheten, till exempel mer personal, men inte för blöjor.

Fast det verkar ju som att man även betalar för andras barns blöjor även när det inte ingår tror ju inte att viseversa är den enda som märkt att blöjorna man lämnat tar slut ovanligt fort ibland.
  • Anonym (nej tack)

Nej, för jag är själv allergisk mot typ allt och min son var känslig i huden och behövde en viss typ av blöjor.

Det blir bara så att vissa föräldrar ändå får köpa blöjor för att deras barn mår dåligt med de som förskolan köper, och så får de höjd taxa dessutom.

Dessutom (som några skrivit) så har då föräldrarna inget ekonomiskt incitament att vänja barnen av med blöjor.

• Anonym (Nix)
    Anonym (ingå) skrev 2020-01-29 20:09:27 följande:

Fast det verkar ju som att man även betalar för andras barns blöjor även när det inte ingår tror ju inte att viseversa är den enda som märkt att blöjorna man lämnat tar slut ovanligt fort ibland.

Mitt barn var blöjfritt när hon började förskolan, så jag har inte bidragit med några blöjor. Ett par gummistövlar dock! :)
  • Anonym (X)

Tänker snarare vilka sunkblöjor som kommer köpas in för att spara pengar. Jag använder bara Natys ekologiska blöjor till mitt barn, skulle aldrig i livet dra på dem ica basic eller annat vidrigt plastbaserat.

• Anonym (Stina)

Ingenting är gratis.

Hos oss hade vi blöjbanken under några år, det var väldigt smidigt! Vi betalade 75:- extra på fakturan så bistod förskolan med blöjor.

• Anonym (ingå)
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-30 18:05:11 följande:

Ingenting är gratis.

Hos oss hade vi blöjbanken under några år, det var väldigt smidigt! Vi betalade 75:- extra på fakturan så bistod förskolan med blöjor.

Det va smart då finns det någon som har löst det. Att föräldrar till blöjbarn får en högre avgift och blöjor finns på förskolan. Men 75 kr va lite tycker jag då blir det ju inte ens Ica basic blöjor. Men det kanske va för många år sedan ni hade det så.
  • linnéa001

På min dotters förskola stod kommunen för blöjor när hon började och jag antar att de gör det fortfarande. Vi bor i Stockholms stad. Jag har ingen koll nu eftersom hon är fem år men när hon var liten hade de Pampers, vilket enligt mig är de sämsta blöjorna. Min dotter fick värsta utslagen av dem så vi var ändå tvungna att ta med egna. Hade helt klart föredragit Ica basic. Jag tror absolut inte att billigt är detsamma som dåligt. Det bästa vore förstås om föräldrar och förskola försökte få barnen blöjfria så tidigt som möjligt. Kan tycka att förskolan kan stå för blöjor upp till två års ålder, efter det borde barnet kunna vara tränat att vara utan. Efter det är det kanske dags att börja ta betalt för toapapper.

• Anonym (Bra med blöjor)

Jag tycker det är bra att blöjor ska ingå. Det kommer att spara många arbetstimmar. Kostnaden kommer att kännas av i början men det kommer med tiden att jämna ut sig. Tänker mig att denna administration med blöjor har tagit upp åtskilliga arbetstimmar. Sätta upp lappar, påminna föräldrar, sortera blöjor, påminna föräldrar igen, upplåta plats till lagring av alla blöjpaket och så börjar det om med att påminna vissa föräldrar igen osv. Kan tänka mig att vissa föräldrar aldrig tog dit nya blöjor i tid och att det då måste finnas nåt slags inofficiellt system för att låna blöjor av andra. På detta sätt blir det mer rättvist då ingen kan snylta på andras blöjor. Betalar för blöjorna gör vi alla ändå genom skatt. Tänk på all arbetstid som pedagogerna nu kan ägna åt barnen istället för blöjorna!

• Anonym (E)

Bra. Då slipper mitt barns blöjor bli ?lånade? (stulna) till andra barn.

• Anonym (Stina)
    Anonym (ingå) skrev 2020-01-30 20:34:13 följande:

Det va smart då finns det någon som har löst det. Att föräldrar till blöjbarn får en högre avgift och blöjor finns på förskolan. Men 75 kr va lite tycker jag då blir det ju inte ens Ica basic blöjor. Men det kanske va för många år sedan ni hade det så.

Nej, de slutade för ett par år sedan bara. Och det var Pampers dom köpte in.

Vet inte varför de slutade egentligen men det var som sagt smidigt.
  • Anonym (Johanna)

Vår förskola står för blöjor, oftast Libero touch eller Pampers. Ibland någon billigare variant. Tycker att det är jättebra att slippa ta med blöjor!

• Anonym (.)

Det måste ju vara så mycket enklare att blöjorna finns på förskolan, men visst kan man lägga på en avgift för dem som har blöjbarn. 

• Anonym (Hold my beer)

Hur ska det rent praktiskt gå till då hade ni tänkt...? Just de HÄR blöjorna hör till barn X, men hoppsan barn Ys mamma har glömt fylla på, då får den ingen idag, eller så snor vi en av de andra barnens, det märker ingen ändå.

Eller ska man ha en fast "blöjavgift" ovanpå den vanliga fsk-avgiften? Jodå, då är det minsann bäst att personalen har en lista i blöjrummet över vilka barns föräldrar som betalat blöjorna denna månad, för den som inga blöjor har den får gå med rumpan bar!

• Ac187

Roligt att så många har svara och delat med er om era tankar angående detta.
    att man får en förhöjd avgift om man har blöjbarn på förskolan och att då förskolan står för blöjorna tycker jag verkar vara en kanon idé. Dom som har grattis blöjor idag som skrivit i denna tråden har ju också sagt att det är Libero eller Pampers som förskolan har köpt in vilket jag tycker verkar bra. jag tror inte på dom billigaste blöjorna fast har inte provat några så dom kanske är minst lika bra vem vet. 

om man kan få förskolan att använda tygblöjor på alla blöjbarn så hade jag blivit väldigt glad, vilket miljövinst det skulle vara. och troligen mycket billigare i längden också. frågan är bara hur personalen skulle ta emot ett sådant förslag. 

Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?