• Ac187

Gratis blöjor på förskolan?

Ja detta har ju varit en het fråga sista tiden. vad tycker ni? motivera gärna ert svar.

Det hade varit skönt att slippa konka med blöjor och tänka på om det finns eller inte finns blöjor på förskolan. Men jag tror det finns mer nackdelar än fördelar om det är förskolan som står för blöjorna.
    Vad händer då med övriga planerade inköp?
    Kommer det bli barn som får blöja på sig av bekvämlighetsskäl av pedagogerna om det alltid finns blöjor i alla storlekar till alla barn? kommer ålder på blöjbarn öka i förskolan om föräldrarna inte betalar själva. 
    kan det bli "Caremaskandal" att det skall bara vara X antal blöjor/barn och dag. kanske det inte byts lika ofta för att spara pengar. 
    och till sist är det ju hur eller hur vi som betalar oavsett eller? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?
  • brallison

Svårt att säga. När min dotter gick på FK, så ingick blöjor i avgiften (iofs gick hon på en privatägd fk, men jag tror inte att det spelar så stor roll - vi betalade ju ändå samma avgift som alla andra gör). Det var väldigt praktiskt och enkelt, då man behövde aldrig tänka på att ta med sig dessa. Vi märkte inte heller att det skulle bli problem med hur länge barn var med blöjor - snarare tvärtom, vill de använda färre blöjor, så började de med potträning tidigare. Och vi märkte inte heller att blöjtillgång minskade tillgång till andra viktigare saker (så som ekologiska frukt eller luncher).

• Fröken W

Jag tycker att föräldrar ska ordna med blöjor till sina barn. Detta då jag ser flera potentiella farhågor med motsatsen.

Var ska pengar till förskoleblöjor komma från? Jag vill inte betala en högre avgift för att andras barn har blöja (min dotter var blöjfri när hon började fsk) och jag tycker definitivt att det finns bättre saker att lägga skattepengar på, t.ex mer personal i fsk och skola.

Jag tror inte att personalen på fsk skulle slarva med blöjbyten, varken att de blir färre eller att de sätter på blöjor på blöjfria barn av bekvämlighetsskäl. Däremot tror jag att vissa föräldrar skulle komma igång med potträning senare av såväl bekvämlighet då de inte behöver tänka på blöjor till fsk som ekonomi eftersom de ?bara? behöver köpa blöjor till kvällar och helger.

Men mitt svar är ju såklart väldigt generellt och inte särskilt nyanserat, men min åsikt och anledningen bakom den kommer åtminstone fram :)

• fjanten

Våra barn gick förr på en förskola där de använde tygblöjor (som förskolan stod för), och våra barn blev nog delvis tack vare det blöjfria tidigt. De arbetade aktivt med pottning på samtliga barn, och de flesta hade inte blöja dagtid efter 2-2,5 år. Så våra var helt blöjfria och torra dagtid vid 1,5 respektive 2,5 år.

Nu går de på en annan förskola, och här har föräldrar med egna blöjor. Här har de flesta 3-4-åringar blöja fortfarande.

Så min erfarenhet av att förskolan har blöjor är väldigt positiv, men jag antar att 99,9 % av landets förskolor bara hade erbjudit vanliga blöjor av billigare sort, och då kan föräldrar lika bra ha med egna.

• Anonym (ingå)

vad många som har eller har haft barn på förskola där blöjor ingår. jag trodde det va ganska ovanligt. 
    Men jag tycker det bör ingå inte alls av ekonomiska själ jag hade gärna betalat en högre taxa (blöj tillägg) den tiden mitt barn använder blöjor på förskolan.
    jag tänker enbart på personalen dom får varje dag ha koll så alla ungar har kläder för väder att extra kläder finns i vårt fall också blöjor. tänk va skönt för dom om dom iallafall slapp ha koll på om barnet har blöjor i hyllan eller inte.

Men jag leker också med tanken då att detta inte drabbar förskolans redan strama budget utan att dom pengarna som det kostar för förskolan att köpa in dessa blöjor får dom föräldrar som har blöjbarn på ena eller andra viset ändå betala. Säkert omöjligt att uppnå men hade varit bra tycker jag. Ser gärna att dom hade använt tygblöjor som någon skrev både ur miljö och ekonomi synpunkt men också att det kanske gör att barnen slutar lite tidigare med blöjor igen. Och inte som nu vid 4 års ålder.

• Anonym (ingå)

vad många som har eller har haft barn på förskola där blöjor ingår. jag trodde det va ganska ovanligt. 
    Men jag tycker det bör ingå inte alls av ekonomiska själ jag hade gärna betalat en högre taxa (blöj tillägg) den tiden mitt barn använder blöjor på förskolan.
    jag tänker enbart på personalen dom får varje dag ha koll så alla ungar har kläder för väder att extra kläder finns i vårt fall också blöjor. tänk va skönt för dom om dom iallafall slapp ha koll på om barnet har blöjor i hyllan eller inte.

Men jag leker också med tanken då att detta inte drabbar förskolans redan strama budget utan att dom pengarna som det kostar för förskolan att köpa in dessa blöjor får dom föräldrar som har blöjbarn på ena eller andra viset ändå betala. Säkert omöjligt att uppnå men hade varit bra tycker jag. Ser gärna att dom hade använt tygblöjor som någon skrev både ur miljö och ekonomi synpunkt men också att det kanske gör att barnen slutar lite tidigare med blöjor igen. Och inte som nu vid 4 års ålder.

• Anonym (ingå)

• Anonym (Libero)

Vi har tre barn och ingen av dem har haft gratis blöjor på förskolan. Jag har faktiskt aldrig hört talas om det i det länet vi bor i.
    Visst är det jobbigt att släpa på blöjor, komma ihåg att fylla på. Men, jag tänker mer på vad som händer om det nu blir så att alla kommuner måste erbjuda gratis blöjor. Var ska pengarna tas ifrån? Det skärs ju rätt rejält i välfärden redan nu och för en liten kommun kan blöjor komma att kosta några miljoner kronor. Dessutom, efter att följt Slöseriombudsmannen i ett par år, verkar inköpare inte ha mycket innanför pannbenet. Kan tänka mig att inköpen kommer bli minst dubbelt så dyra om det ska gå på upphandling.

• Anonym (Libero)

Vi har tre barn och ingen av dem har haft gratis blöjor på förskolan. Jag har faktiskt aldrig hört talas om det i det länet vi bor i.
    Visst är det jobbigt att släpa på blöjor, komma ihåg att fylla på. Men, jag tänker mer på vad som händer om det nu blir så att alla kommuner måste erbjuda gratis blöjor. Var ska pengarna tas ifrån? Det skärs ju rätt rejält i välfärden redan nu och för en liten kommun kan blöjor komma att kosta några miljoner kronor. Dessutom, efter att följt Slöseriombudsmannen i ett par år, verkar inköpare inte ha mycket innanför pannbenet. Kan tänka mig att inköpen kommer bli minst dubbelt så dyra om det ska gå på upphandling.

• Anonym (Tja)

OK förskolor skulle börja med gratis blöjor kan man räkna med att de köper in den allra billigaste varianten. Sådana måste man väl byta oftare än personalen skulle hinna med tänker jag. Kanske är de inte lika sköna för barnen att ha på heller.

• Anonym (Tja)
    Anonym (Tja) skrev 2020-01-29 13:39:27 följande:

OK förskolor skulle börja med gratis blöjor kan man räkna med att de köper in den allra billigaste varianten. Sådana måste man väl byta oftare än personalen skulle hinna med tänker jag. Kanske är de inte lika sköna för barnen att ha på heller.

Det ska stå OM och inte OK!
Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?