• Ac187

Gratis blöjor på förskolan?

Ja detta har ju varit en het fråga sista tiden. vad tycker ni? motivera gärna ert svar.

Det hade varit skönt att slippa konka med blöjor och tänka på om det finns eller inte finns blöjor på förskolan. Men jag tror det finns mer nackdelar än fördelar om det är förskolan som står för blöjorna.
    Vad händer då med övriga planerade inköp?
    Kommer det bli barn som får blöja på sig av bekvämlighetsskäl av pedagogerna om det alltid finns blöjor i alla storlekar till alla barn? kommer ålder på blöjbarn öka i förskolan om föräldrarna inte betalar själva. 
    kan det bli "Caremaskandal" att det skall bara vara X antal blöjor/barn och dag. kanske det inte byts lika ofta för att spara pengar. 
    och till sist är det ju hur eller hur vi som betalar oavsett eller? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?
  • Ac187

Jag vet att detta inte är en ny fråga men senaste tiden har den fått lite mer media tid. 
    jag är inte så orolig för att personalen skulle dra ut på blöjbyten för att spara på blöjor eller att dom sätter på en blöja på ett barn som brukar kissa ner sig bara för dom skall gå till parken och blöjor ändå finns. Det var bara tankar att det kan finnas EN personal i hela Sverige som skulle kunna göra det men det kanske det finns nu med å andra sidan. i alla yrken finns det ju folk som är mer eller mindre passande för det yrket. 

ni personal som svarat. era synpunkter va intressanta att det blir mindre stress och lättare arbete om alla barn har samma blöjor. bara ta en i rätt storlek och sedan inget gnäll från föräldrar eller till föräldrar att blöjor saknas. ganska stor argument för kan jag tycka. 

vi har aldrig haft gratis blöjor på förskolan och det har för mig aldrig varit några problem eller konstigheter att ta med blöjor dit. kanske det är en bra sak som någon skrev med blöjtillägg på förskoleavgiften om man har ett blöjbarn och att då blöjor finns på förskolan. förskolans personal verkar ju få en bättre arbetsplats föräldrar slipper tänka på om det finns blöjor eller inte samt det är fortfarande föräldrarna som betalar blöjorna via den förhöjda avgiften.   

• Ac187

Roligt att så många har svara och delat med er om era tankar angående detta.
    att man får en förhöjd avgift om man har blöjbarn på förskolan och att då förskolan står för blöjorna tycker jag verkar vara en kanon idé. Dom som har grattis blöjor idag som skrivit i denna tråden har ju också sagt att det är Libero eller Pampers som förskolan har köpt in vilket jag tycker verkar bra. jag tror inte på dom billigaste blöjorna fast har inte provat några så dom kanske är minst lika bra vem vet. 

om man kan få förskolan att använda tygblöjor på alla blöjbarn så hade jag blivit väldigt glad, vilket miljövinst det skulle vara. och troligen mycket billigare i längden också. frågan är bara hur personalen skulle ta emot ett sådant förslag. 

Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?