Inlägg från: Anonym (Jm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jm)

Gratis blöjor på förskolan?

Vi har tidigare bott i en kommun där blöjor ingick. Senaste tiden (efter flytt) har vi fått ta med själva men de ändrar nu till att det ingår.

Jag har ingen stor åsikt i frågan. Skönt att slippa ta med/hålla koll så det finns, men större kostnad såklart som måste finansieras genom att dra ner på annat.

Har tillräckligt med förtroende för fsk för att de varken ska låta bli att byta eller sätta blöja på barn som slutat. Vad skulle de tjäna på det sistnämnda?

• Anonym (Jm)
    Ieiie skrev 2020-01-29 14:33:37 följande:

Ja, de som har blöjbarn på förskolan kan ju betala in en extra "blöjtaxa" på förskoleavgiften, så blir det ännu smidigare. För både föräldrar o personal.

Det måste ju vara omöjligt för den som fakturerar (inte sällan kommunen) att veta om barnet har blöja eller inte.
  • Anonym (Jm)
    Anonym (ingå) skrev 2020-01-29 12:54:15 följande:

vad många som har eller har haft barn på förskola där blöjor ingår. jag trodde det va ganska ovanligt. 

Men jag tycker det bör ingå inte alls av ekonomiska själ jag hade gärna betalat en högre taxa (blöj tillägg) den tiden mitt barn använder blöjor på förskolan.

jag tänker enbart på personalen dom får varje dag ha koll så alla ungar har kläder för väder att extra kläder finns i vårt fall också blöjor. tänk va skönt för dom om dom iallafall slapp ha koll på om barnet har blöjor i hyllan eller inte.

Men jag leker också med tanken då att detta inte drabbar förskolans redan strama budget utan att dom pengarna som det kostar för förskolan att köpa in dessa blöjor får dom föräldrar som har blöjbarn på ena eller andra viset ändå betala. Säkert omöjligt att uppnå men hade varit bra tycker jag. Ser gärna att dom hade använt tygblöjor som någon skrev både ur miljö och ekonomi synpunkt men också att det kanske gör att barnen slutar lite tidigare med blöjor igen. Och inte som nu vid 4 års ålder.

Det varierar mellan kommuner. Stockholm och kranskommunerna (säkert fler än så) har gratis så det blir ju en stor andel.
Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?