• Anonym (Ts)

"Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7366942

" Flera terrordåd i USA och Kanada har riktats direkt mot kvinnor, och enligt Säpo finns den så kallade incel-rörelsen också i Sverige.

? Det som är nytt och som vi pratar mer om är den så kallade incel-rörelsen, det handlar om mäns rätt till sex och kvinnans makt att kunna välja, säger Ahn-Za Hagström, senior analytiker på Säpo.

Ahn-Za Hagström talar om våldsbejakande extremism på ett seminarium i Göteborg. Hon pratar om ensamma män som lever i ofrivilligt celibat, och som drivs av hat mot både kvinnor och samhället i stort.

Männen möts i olika forum på nätet och kallar sig själva för incels, involuntary celibacy, ofrivilligt celibat, och är en rörelse som växer enligt säkerhetspolisen.

Det finns ingen som kan säga hur många personer det handlar om men rörelsen har anhängare även i Sverige, konstaterar Säpochefen Klas Friberg.

? Att det finns personer som följer den här rörelsen och delar dess ideologi är solklart, säger Klas Friberg.

Det finns exempel på flera terrordåd i USA och Kanada från de senaste åren, direkt riktade mot kvinnor och där männen haft kopplingar till incel-rörelsen. Det handlar oftast om ensamma gärningsmän och dåd som är svåra att förutse.

Rörelsen kräver ökad uppmärksamhet från Säpo, konstaterar Klas Friberg.

? Vi har sett ett antal tragiska exempel ute i världen där individer utifrån den här rörelsens ideologi har begått grova våldsbrott, och den är sannolikt växande. Därför är den besvärande för oss i Sverige, och i hela västvärlden.

Från scenen förklarar Ahn-Za Hagström hur mäns hat mot kvinnor växer till en frustration mot hela samhället.

? Samhället uppmuntrar till jämställdhet och kvinnans rätt att välja, och därför ska också samhället straffas."

• Svar på tråden "Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-01-05 15:55:06 följande:

För att kunna övervaka måste man också förstå dem så man vet vilka varningstecken man ska leta efter. Anonym (Anonym) håller inte med om att man ska förstå dem och h*n överdriver en hel del. Kritiserar man personen låter det "benhårt försvarar terroristerna"

Resten av ditt inlägg...Läs mina inlägg så kanske du förstår varför jag driver med feminister som gnäller om mansplaining

Nu kommenterade ju jag på frågan om terrordåd i Sverige. Ser inte hur du lyckas driva med feminister för att du hänvisar till "resten av mitt inlägg". Frågan om VBE är högst seriös och verklig för mig, både när det gäller tecken och förekomst, bl.a för att jag deltar i seminarier där också SÄPO är representerade för förebyggande av all VBE. Är där som professionell, inte som "feministisk representant i svepande generaliseringar", som en del i tråden tror att fokus på incel-rörelsen handlar om. Du länkbombar och citerar så mkt så få orkar läsa, så bortse från "resten av mitt inlägg" om det inte gällde dig.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (***)
    Anonym (Anders K) skrev 2020-01-05 15:56:58 följande:
    Nej jag kan inte förstå det, så då kan väl du hjälpa till och citera de inlägg som du tolkade som att jag är för terrobrott som dessa gör. 

Om någon gör fel som personen inte förstår, så kan man hjälpa personen att göra rätt genom att förklara för hen vad som gjorts fel.
    Nej, du skriver inte rakt ut att du gillar  terrordåd, så det  ska du inte beskyllas för. Men om trådstarten handlar om farliga  incels som kan vara kapabla att döda/skada kvinnor och du svarar så här:

De allra flesta incels är nog fredliga snälla killar som är lessna över att ingen vill ha dem.

så uppfattas det som ett stort förminskande av problemet. Och att du själv inte förstår det, visar ju på en stor brist på empati hos dig. 

Är det verkligen så du skulle svara din egen dotter om hon kom hem och var orolig efter att ha träffat en läskig kille? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (***) skrev 2020-01-05 16:11:57 följande:

Nej, du skriver inte rakt ut att du gillar  terrordåd, så det  ska du inte beskyllas för. Men om trådstarten handlar om farliga  incels som kan vara kapabla att döda/skada kvinnor och du svarar så här:

De allra flesta incels är nog fredliga snälla killar som är lessna över att ingen vill ha dem.

så uppfattas det som ett stort förminskande av problemet. Och att du själv inte förstår det, visar ju på en stor brist på empati hos dig. 

Är det verkligen så du skulle svara din egen dotter om hon kom hem och var orolig efter att ha träffat en läskig kille? 

• Anonym (Anonym2)

• Anonym (Förebygga genom att skapa hopp)

Jag tycker förövrigt det är bra att hotet tas på allvar och uppmärksammas samt diskuteras. Med arga muslimer som begår terrordåd är det annars lätt hänt att andra farliga typer glöms bort bara för att de är färre.

• Anonym (Anders K)

Ok jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att förminska problemet och jag erkänner att jag läste inte trådstarten så noga utan hoppade mer in i tråden och skrev ett inlägg som kanske såg ut som det var taget ur ett annat sammanhang.

Jag kan inte så mycket om incels (och har läst lite olika tolkningar kring det) att jag vet om hela rörelsen handlar om främst hat mot kvinnor eller om det är så att det handlar i grunden om män som vill träffa någon (och ha sex) men inte lyckas med det och på så vis blir bittra med tiden, och att det är en liten minoritet som har ett hat mot kvinnor. Det sistnämnda var min uppfattning om hur incels är men den kanske är fel.

Jag har inte bristande empati, men det kan förstås verka så ibland om man inte förstår allt kring ett ämne och som här skrev något i ren hast.
  • Klangen

Jag tycker att själva konflikthärden gör det svårare idag..

Skulle nog säga att eftersom jag ligger relativt nära en incel i beskrivning (ofrivilligt celibat) och börjar stöta på många invandrare som "jag gissar" har lite samma i bakhuvudet. Jag undrar varför sex är så svårt :(.

Det är som att mitt huvud föraktar mig ibland bara för att jag inte är den man jag är. 
    Senast idag kom jag hem ifrån affären och hade huvudet fullt av tankar om "varför gör han så, varför gör jag så" etc..

När man känner sig ensam så känns alla människor per default och det är svårare att våga ta sig över gränsen till hade heja på någon. Att få känna gemenskap!

Kanske bara är vintern som tornar upp sig som en ensam flykting på grönland.

• Anonym (Förebygga genom att skapa hopp)

Varför sex är så svårt för många män idag är för att vi inte behöver ge män sex längre. Vi måste inte gifta oss för att kunna leva drägligt, vi kan vara själva med barn osv. Mestadels är det ju givetvis en bra sak, men det har ju även en baksida. Tex fler incels, fler ensamma män.

Kvinnor behöver inte idag nöja sig med en man som är bra. Vi kan söka efter män vi anser är bäst om vi vill, vilket gör att fler män faller bort. Våra mormorsmödrar valde kanske mellan 3 olika män som fanns tillgängliga för henne. Idag kan vi välja mellan 3000, och väljer vi fel kan vi lätt välja om.

För er blir det ju en stor skillnad. Konkurrera med 2 andra friare förr,men ni behöver konkurrera med 3000 idag.  Tyvärr leder detta ofta till att många kvinnor väljer samma man. Ur ett stort urval kommer en majoritet kvinnor sålla bort ungefär samma personer, och välja ungefär samma.

• klyban
    Anonym (Anders K) skrev 2020-01-05 15:39:48 följande:
    Förstår du inte att du sårar personer när du skriver och påstår såna allvarliga saker?

Varför svarar du dig själv?
    Är du en som sitter på två stolar för retas, eller vad är detta?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Pissarro2
    Anonym (Förebygga genom att skapa hopp) skrev 2020-01-05 18:05:51 följande:

För er blir det ju en stor skillnad. Konkurrera med 2 andra friare förr,men ni behöver konkurrera med 3000 idag.  Tyvärr leder detta ofta till att många kvinnor väljer samma man. Ur ett stort urval kommer en majoritet kvinnor sålla bort ungefär samma personer, och välja ungefär samma.

Det är ungefär så det fungerar på dejtingsidor, en liten mängd män får en majoritet av alla mail.
Svar på tråden "Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?