• Anonym (Ts)

"Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7366942

" Flera terrordåd i USA och Kanada har riktats direkt mot kvinnor, och enligt Säpo finns den så kallade incel-rörelsen också i Sverige.

? Det som är nytt och som vi pratar mer om är den så kallade incel-rörelsen, det handlar om mäns rätt till sex och kvinnans makt att kunna välja, säger Ahn-Za Hagström, senior analytiker på Säpo.

Ahn-Za Hagström talar om våldsbejakande extremism på ett seminarium i Göteborg. Hon pratar om ensamma män som lever i ofrivilligt celibat, och som drivs av hat mot både kvinnor och samhället i stort.

Männen möts i olika forum på nätet och kallar sig själva för incels, involuntary celibacy, ofrivilligt celibat, och är en rörelse som växer enligt säkerhetspolisen.

Det finns ingen som kan säga hur många personer det handlar om men rörelsen har anhängare även i Sverige, konstaterar Säpochefen Klas Friberg.

? Att det finns personer som följer den här rörelsen och delar dess ideologi är solklart, säger Klas Friberg.

Det finns exempel på flera terrordåd i USA och Kanada från de senaste åren, direkt riktade mot kvinnor och där männen haft kopplingar till incel-rörelsen. Det handlar oftast om ensamma gärningsmän och dåd som är svåra att förutse.

Rörelsen kräver ökad uppmärksamhet från Säpo, konstaterar Klas Friberg.

? Vi har sett ett antal tragiska exempel ute i världen där individer utifrån den här rörelsens ideologi har begått grova våldsbrott, och den är sannolikt växande. Därför är den besvärande för oss i Sverige, och i hela västvärlden.

Från scenen förklarar Ahn-Za Hagström hur mäns hat mot kvinnor växer till en frustration mot hela samhället.

? Samhället uppmuntrar till jämställdhet och kvinnans rätt att välja, och därför ska också samhället straffas."

• Svar på tråden "Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    pyssel skrev 2020-01-05 15:23:31 följande:
    Varför tar du för givet att det är en kvinna? Samma tråd startades samtidigt på ett annat forum av en manlig signatur med samma inställning.
    Över 80% av forumets medlemmar är kvinnor så jag anser att det är en rimlig gissning.
  • pyssel
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2020-01-05 15:29:31 följande:

Över 80% av forumets medlemmar är kvinnor så jag anser att det är en rimlig gissning.

Nu var det ju inte det invändningen gällde utan det andra antagandet om varför det måste vara en kvinna.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Anders K)
    Anonym (Anders K) skrev 2020-01-05 15:36:28 följande:
    Det är ju fruktansvärt kränkande att påstå något sådant att jag skulle försvara terrordåd som de utför utan några som helst belägg för det! Hur kan du skriva det?

Om du har läst i ett inlägg något som du tolkat som detta så citera det då och fråga vad jag menar och tänker kring det.
    Förstår du inte att du sårar personer när du skriver och påstår såna allvarliga saker?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anders K) skrev 2020-01-05 15:36:28 följande:

Det är ju fruktansvärt kränkande att påstå något sådant att jag skulle försvara terrordåd som de utför utan några som helst belägg för det! Hur kan du skriva det?

Om du har läst i ett inlägg något som du tolkat som detta så citera det då och fråga vad jag menar och tänker kring det.

Läs dina egna inlägg innan du uttalar dig, du argumenterar för detta och mot de som skriver att detta är hemskt.
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    pyssel skrev 2020-01-05 15:33:28 följande:
    Nu var det ju inte det invändningen gällde utan det andra antagandet om varför det måste vara en kvinna.
    Byt ut incel mot muslim så ser du hur idiotisk er generalisering av en stor grupp män varav ett fåtal utgör en risk för kvinnor är.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anders K) skrev 2020-01-05 15:39:48 följande:

Förstår du inte att du sårar personer när du skriver och påstår såna allvarliga saker?

Det är möjligt, inte min mening att såra men kan du förstå att dina inlägg tolkas som så för andra människor som läser vad du skriver?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2020-01-05 15:44:52 följande:

Byt ut incel mot muslim så ser du hur idiotisk er generalisering av en stor grupp män varav ett fåtal utgör en risk för kvinnor är.

Fast det är ju faktiskt SÄPO som varnar för den här växande gruppen så det får du skylla på dom om du ska beskylla någon.
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2020-01-05 15:09:59 följande: #127
    "Dåd", föregår "terrordåd" som riktar sig mot grupp. Tycker du inte att enskilt motiverade dåd av kvinnohatande incels jämte vad de själva, mfl likasinnade, ger uttryck för på nätet är ett incitament att ligga steget före och bevaka? Skolskjutningar begås ofta av personer som identifierar sig med antifeminism, kvinnohat, male supremacy och högerextremism. Verkligheten när det gäller löst organiserad terror eller "bara" inspiration är sällan så "renlärig" som jihad kan vara.
    För att kunna övervaka måste man också förstå dem så man vet vilka varningstecken man ska leta efter. Anonym (Anonym) håller inte med om att man ska förstå dem och h*n överdriver en hel del. Kritiserar man personen låter det "benhårt försvarar terroristerna"

Resten av ditt inlägg...Läs mina inlägg så kanske du förstår varför jag driver med feminister som gnäller om mansplaining Skrattande
  • pyssel
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2020-01-05 15:44:52 följande:

Invändningen gällde antagandet att det var en kvinna med påstådda fördomar och svepande generaliseringar om incels. Skilj på äpplen och päron.

Jag generaliserar med god grund om vissa grupperingar - INOM vissa grupper. T.ex när det gäller jihad i Europa. Jag generaliserar INTE om hela gruppen som lever i ofrivilligt celibat, så vänligen klistra det på någon annan. Däremot finns det grunder att göra vissa generaliseringar baserat på observationer av det som kallas "incel-rörelsen". Förstår du skillnaden?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Anders K)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 15:45:10 följande:
    Det är möjligt, inte min mening att såra men kan du förstå att dina inlägg tolkas som så för andra människor som läser vad du skriver?
    Nej jag kan inte förstå det, så då kan väl du hjälpa till och citera de inlägg som du tolkade som att jag är för terrobrott som dessa gör. 

Om någon gör fel som personen inte förstår, så kan man hjälpa personen att göra rätt genom att förklara för hen vad som gjorts fel.
Svar på tråden "Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?