DanneHade skrev 2020-01-05 18:30:17 följande:
Korrekt! Det du beskriver kallas hypergami, och kvinnor (och även män fast kanske inte lika extremt) är naturligt hypergama. Inte kritik ifrån min sida det är en viktig del av vår evolution. Men som du säger så har det en baksida och inte bara för män.
De fåtal män kvinnor konkurrerar om räcker inte åt alla, vilket innebär att en betydande del kvinnor ställs mellan valet att nöja sig med en man av lägre kvalité, eller med ett liv som ensamstående. Problemet för kvinnan i det här fallet är att hennes attraktionskraft är störst emellan 20-30 och därefter faller ganska snabbt (detta eftersom kvinnors "attraktionsarsenal" bygger nästan enbart på utseende, till skillnad ifrån männens som är mer varierat). Många kvinnor som väntar för länge får inte ens valet att nöja sig med en man av lägre kvalité, de får inget val alls och vi börjar se det statistiskt redan nu.
Det finns ett större problem här på samhällsnivå och det är vår befolkningsutveckling. Detta fenomen är förmodligen en av, eller kanske rentav den drivande faktorn bakom våra alltmer fallande födelseantal. I slutändan kan paradoxalt nog kvinnans totala frigörelse här i väst komma att leda till att konservativa kulturer med högre födelseantal ersätter oss och slutligen vår kultur med sin egen, och därigenom raderar våra/kvinnans framsteg.
Det är ett scenario som måste tas på allvar då det om rådande trender fortsätter, är dit vi är på väg.
Jag visste faktiskt att det kallas för hypergami. Det är ganska lätt för oss att lura det "systemet" eller vad man skall kalla det. Alla tjejer går efter de "bästa" killarna. jag skriver bästa inom "" för att de inte är det alltid, bara ser ut att vara det. Om en då bara sänker sina krav litegrann och väljer bort de snubbarna mot de en gillar bäst av de vanliga snubbarna så blir det en del rajtan tajtan med roliga, hyfsat snygga män även för en överviktig kärring som en själv :D haha, nu skriver jag väldigt rått och lite väl ärligt... Ursäkta.