Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-12 20:47:03 följande:
Jag är inte villig att förändra mig, jag har inte gjort fel. Felet är hans otrohet. Att han körde kuken i en kvinna han blev förälskad i. Det är så sårande och förnedrande att jag finner inte ord för det. Att mannen jag älskar svek mig.
Jag tror faktiskt också att väldigt många förlåter en otrohet. Jag försöker hitta siffror på hur många som förlåter men hittar inget. vet du något? Kanske tar jag för stort på min mans otrohet..
Som jag nyss skrev betyder inte statistik ett dugg. För statistik tar inte hänsyn till vad folk känner och hur de mår.
Vad hjälper det dig om x människor stannar om de ändå inte är lyckliga?
Att förlåta betyder inte att du är lycklig. Att stanna betyder inte att du är lycklig. Tio månader borde ha fått dig att förstå att det inte är så enkelt som att det är samma sak som att vara förlåtande och lycklig. Desperation är inte kärlek. Desperation är inte lycka. Att säga att du förlåter betyder inte att du känner så eller tycker så. Det kan snarare vara ett desperat uttryck för att slippa gå..
Den du är, vad du är, hur du mår och hur du känner formar de beslut du tar och har ingenting att göra med statistik.
Vill du ha siffror så år 2018 gifte sig 51000 människor och samma år skilde sig 25000 par. I snitt slutar vartannat äktenskap med skilsmässa inom 3 år och majoriteten av de har barn och skilsmässan inträffar oftast innan barnet fyller 3. Hur många av dessa som handlar om otrohet vet vi inte men vi vet att det är en vanlig orsak till skilsmässa. Och hur mår de som inte skiljer sig? Det vet vi inte heller..
Ska vi fortsätta leka med siffror så är det ganska lätt att räkna ut att de som stannar kvar efter otrohet statistiskt sett kommer skilja sig ändå men av andra skäl. Har en partner visat upp dåliga och mindre smickrande sidor och synnerligen dåligt omdöme är det redan sprickor i fasaden och därmed lättare att upptäcka fler negativa sidor hos sin partner och hos sig själv och som troligen ändå leder fram till vägs ände och skilsmässa.