• minna eliasson

Ni som röstar på SD

Tjenixen!

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.

Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.

Tack!

• Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • DanneHade
    Jemp skrev 2020-01-03 12:46:54 följande:
    Miljö- och klimatpolitiken (eller avsaknad av densamma).

Kvinnors rättigheter.

Synen på andra människor.

Normaliseringen av främlingsfientlighet.

För att nämna några. Bemöt gärna.

Hej, du kan möjligen vara politiskt indoktrinerad, och då använder jag inte ordet så som folk vanligen använder det, alltså som någon form av förolämpning. Jag menar det bokstavligt. Är det ett sammanträffande att du häver ur dig fraser vi fått höra i tid och otid ifrån den etablissemangsorienterade pressen? Förmodligen inte. Ska vi ta reda på ifall du kan rättfärdiga dem (dvs själv har tänkt över dem och sedan accepterat dem) eller reflexmässigt häver ur dig dem (vilket tyder på politisk indoktrinering).

"Kvinnors rättigheter."

SD ville sänka abortgränsen så att den låg på samma nivå som runtom resten av Europa ("Ville" innan de sket ner sig och drog tillbaka förslaget).

Är det att inskränka på kvinnors rättigheter? Ja?
    Så då inskränker större delen av Europas stater på kvinnors rättigheter? Ja?
    Så är alltså 21 veckor 6 dagar helt okej (Girlpower!) men 20,19,18 veckor och ja allt under det rent kvinnoförtryck? Hur fungerar det där?

"Normaliseringen av främlingsfientlighet"

Är en fruktansvärt dålig beskrivning av ett nyanserat förhållande (och det är här du visar röd flagg för indoktrinering som mest). Så försök svara dessa frågor.

- Om du inte vill släppa in en främling i ditt hem utav oro för att de i ditt hem kan fara illa om du gör det (och du har vid det här laget tämligen goda anledningar att tro att så skulle kunna bli fallet) är du fientlig mot främlingen då? Ja? Nej? (Om nej, kanske dags att ändra termen då vad sägs om "Främlingsförsiktig").

- Är alla som är emot en massinvandring som redan radikalt förändrat vårt lands demografi och kultur, och till slut kommer att göra etniska Svenskar till en minoritet i landet Sverige, främlingsfientliga? Ja? Förklara varför.

- Om Sveriges nu största parti är ett främlingsfientligt sådant, innebär inte det då i så fall att "främlingsfientlighet" redan är normaliserat per definition?

"Synen på andra människor"

Högerns syn på människan skiljer sig definitivt ifrån vänsterns. Det är en bra mycket mindre romantisk bild av människan.

- Men hur anser du att SDs syn på "andra människor" skiljer sig?

(SD's miljöpolitik är jag också besviken på. Där är jag besviken på samtliga partier).

Tack och lycka till!

• DanneHade
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 17:51:59 följande:
    Jag tror det finns svenska ungar som tvingas på obekväma kläder de inte vill ha. Vi reagerar inte på samma sätt när det ligger i vår kultur.

Jag tror inte tvång är den vanligaste anledningen till att barn har slöja. De allra flesta muslimska barn jag träffar har det inte, men vi har en grannfamilj där barnen har det ibland, fast inte varje dag.

Däremot säger jag inte något annat än att dina exempel ovan är tragiska.

Det är ett annat sätt att se på det, men skulle säga att tvång utan tvekan är den vanligaste anledningen till att barn bär slöja. Socialt tvång snarare än fysiskt tvång (även om det också förekommer).

På samma sätt vi har "klädtvång" i Sverige. Vi är alla tvungna att bära kläder, annars riskerar vi att uteslutas ifrån sociala sammanhang. Vi blir upplärda tidigt att det är det rätta att göra och efter att vi levt i kläder större delen av våra liv får vi svårt att tänka oss att ta av dem. Till sist blir det något självklart, till den gräns att man är obekväm när man är naken i duschen på gymmet och bekväm när man är heltäckt i kläder ensam hemma framför tv'n.

Vad som är frivilligt och inte är inte alltid så lätt att avgöra och det som man gör frivilligt idag, började kanske oftast inte så.

• Anonym (Åke Jimmyson)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 17:24:04 följande:
    Bra fråga.. Jag funderar som sagt på det. Men velar fram å tillbaks. Pga deras historik med partikamrater som gjort bort sig nått så fasansfullt och inte beter sig civiliserat. Som jag skrev tidigare, hade alla inom partiet betett sig som Åkesson så hade jag nog inte velat så mkt.
    Vad för historik tänkte du på?
  • Anonym (tobbe)

Det är lustigt att många som röstar SD tar upp invandrares religiösa fanatism och att dom vill kontrollera människor. Samtidigt röstar dom på ett parti som är lika fanatiska att tvinga på människor deras sätt att leva. Dom vill tvinga på Svenska folket en religion som dom flesta inte tror på dom vill bestämma vilken kultur som är ok. Dom vill bestämma vad som  får rapporteras om i media. SD har rätt lika åsikter som mullorna om man tittar närmre.

• Anonym (tobbe)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 18:20:44 följande:
    Troligen alla som visat sig var öppet nazistiska och rasistiska. Fast han verkar ha missat att även Åkesson har varit med vid hyllande av nazism.
  • Ignoramus

Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger idag. Utan efterfrågan, ingen droghandel. Antalet dödsskjutningar (och gängkriminaliteten i stort) skulle minska rätt radikalt. Detta pratas det dock inte överhuvudtaget om, utan det är bara invandringens fel... nope. Haschtomtarna bär på ett jävligt stort ansvar här.

minna eliasson skrev 2020-01-03 13:41:09 följande:

Om man kollar igenom allas svar i denna tråd, så kommer man att hitta 1 eller flera gemensamma nämnare. Bland annat att det finns ett stort missnöje med hur det svenska samhället ser ut idag (ökad kriminalitet, ökad drogföräljning och därmed fler överdoser som leder till död, dödsskjutningar, misslyckad integration, bidragsfusk) är några att nämna. Den vanliga civiliserade människan vill inte leva i ett sådant samhälle, vill inte att deras (mina barn) ska växa upp bland sådan misär! Finns det då ett parti som väcker liv i frågorna och ifrågasätter detta, så kommer de mest troligtvis att vinna väljare.

• Ignoramus

Skulle iofs säga att anledningen snarare är risken för pedofiler/att varenda jävel har en uppkopplad kamera i fickan idag.

Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 13:51:18 följande:

Det är rent av ovanligt att se nakna barn pä stranden idag, stor skillnad mot för typ 20 år sedan. Troligen är det ett amerikanskt ideal vi kopierat där.

• minna eliasson
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 17:39:37 följande:

Så där du bor finns det inte särskilt många invandrare men du tror att muslimer håller på att ta över resten av Sverige? Hm, okej. Visst medför invandringen en del problem, i synnerhet personer med väldigt bristfällig skolgång är svårintegrerade i samhället. Men att muslimer sitter och grillar så att svenska barn inte törs bada nakna känner jag faktiskt inte igen. Folk som iaf ser svenska ut brukar vara i absolut majoritet på alla stränder jag besöker, antalet nakna ungar har ändå minskat massor på senare år. Det har även toplessolande, nakenbastu och offentlig amning gjort, helt utan muslimers inblandning.

Vet inte vart du bor. Men tvärtom har offentlig amning ökat! Den minskade ett tag Då vissa tydligen "sexualiserade" och stigmatiserade det hela, alltså amning som är en naturlig del i matning av ett spädbarn, offentlig eller ej. Vilket skapade massor av ilskna reaktioner och gjorde att offentlig amning återigen ökade. Detta som en reaktion både de dumheter som folk ägnade sig åt och som en rättighet och fullt naturlig del. Kvinnor "Re-cleamade" sin rätt att få amma sina barn offentligt.

Givetvis finns det människor med invandrarbakgrund där jag bor men inte lika många som exempelvis i Malmö eller Stockholm. Och då särskilt inte vid havet. Då många inte har körkort eller inte kan simma. Eller är bekväma av sig och sig/eller ovilliga att integrera med det svenska samhället och stannat hellre på "sitt omårde". Oavsett så ser jag i allafall lång barn som badar näck och andra barn som badar med sportkläde på då se inte får visa ngn hud alls. Att då komma och jämföra barn som får välja hur de vill bada, näck, bara underdel, baddräkt eller bikini med barn som absolut inte har ett val, det är täckas eller inget bad är bara dumheter!!
  • minna eliasson
    Ignoramus skrev 2020-01-04 04:06:43 följande:

Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger idag. Utan efterfrågan, ingen droghandel. Antalet dödsskjutningar (och gängkriminaliteten i stort) skulle minska rätt radikalt. Detta pratas det dock inte överhuvudtaget om, utan det är bara invandringens fel... nope. Haschtomtarna bär på ett jävligt stort ansvar här.

Ja ok, och vart kommer drogerna ifrån? De flesta droger tillverkas knappast i Sverige! Mkt av de dödsljutningar som sker är kopplade till droger. Och vart sker de flesta dödsljutningar?! Och vilka bor i dessa områden? Knappast Linnea & Jakob & barnen Sara, Daniel och Wilma från Falun!
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 18:20:44 följande:

Jag tänkte på allt från när en partikamrat slogs med järnrör och skrek massa fula grejer mot folk åt höger och vänster. Det är väldigt många som har fått avgå från SD just pga av hur de beter sig. Du kan alltid googla på det. Jag vill rösta på ett parti där man är Civiliserade! Där man fokuserar genuint i vad som är bäst för Sverige och de svenska medborgarna. Och sånt parti finns inte just nu. Men då får man gå på det parti som man anser ligga närmast ens önskemål och värderingar.
Svar på tråden Ni som röstar på SD