• DanneHade

Ni som röstar på SD

Tjenna tjenna!

"Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?"

Det är det parti som ihärdigast och riktigast förutspått och beskrivit Sveriges problem. De har och har fortfarande rätt inom vår generations absolut viktigaste samhällsfråga, Invandringen och Integrationen (Vill tillägga att jag ser klimatförändringar som ett rejält problem också, men alla insatser vi kan göra inom det området baseras i grund och botten på att vi har 1: en befolkning som bryr sig om miljön, och 2: resurser över att spendera på åtgärder). Utöver det så har jag ifrån mitt första val 2014 avskytt sättet de behandlats på och ja jag gillar en underdog.

"Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?"

Oj var ska man börja. Vi har testat att genomdriva integration med enbart morot hittills. Men moroten fungerar bara ifall piskan vilar i bakgrunden, jag hoppas att SD vågar agera den piskan (metaforiskt menat såklart). Dvs bete dig, anpassa dig, integrera dig, gör rätt för dig. Gör alla dessa saker och du är välkommen, annars är det dags att säga adjö. Jag hoppas också att de står upp för Svensk kultur och Svenska (västerländska) värderingar. Jag hoppas att de vågar stå för nationalstaten Sverige, något som Socialdemokraterna inte gjort på länge.
    Att tillsätta en regering som inte tror på nationalstaten som styrelseform är som att anställa en advokat som inte tror på lagen, och det är något vi gjort i flera år nu. Kort sagt så hoppas jag att de rensar upp ordentligt inom den offentliga sektorn, samt att de bryter ner åsiktskorridorer och vågar diskutera obekväma fakta så att vi äntligen kan börja rätta skutan igen.

"Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?"

Exakt så är det frågan har formulerats i flera år nu. Det är en grovt förenklad fråga. Mitt svar förändras beroende på exakt vilka du menar när du säger invandrare/invandring. Menar du högkvalificerad arbetskraft som kan träffa marken springandes? Absolut inte välkommen in. Menar du flyktingar som gör sitt bästa för att integrera sig och göra rätt för sig? Välkommen in inom rimliga antal. 
    Menar du flyktingar, eller kanske mer ofta än sällan ekonomiska migranter som söker sig hit främst för att sko sig på vår välfärdsstat (vare sig medvetet eller som ett resultat av misslyckad integration), som knappt lyckas integrera sig (om de ens försöker), som tar 10+ år på sig att hitta ett arbete varav en oproportionerligt stor andel begår brott? Då är mitt svar NEJ det räcker nu.

Rent konsekvensetiskt så är det inte rätt att ta in dessa personer. Vi gör inte världen till ett bättre ställe genom att rasera Sverige. Dessa migranter kommer dessutom oftast ifrån länder som genomgår befolkningsexplosioner (Afrikas befolkning kommer t,ex att ha fördubblats till 2050). Det är en aldrig sinande ström och hur hemskt det än må låta, så möjliggör/lindrar vi endast deras dysfunktionella barnafödande genom att ta in deras unga män och avlasta deras egna fallerande system och institutioner (till enorm kostnad för vårt egna samhälle).

När det gäller HBTQ personer så är min ståndpunkt enkel, och ärlig. Jag delar den med de allra flesta människor (även fast få vågar erkänna den öppet). Jag bryr mig inte nämnvärt. Jag hyser inget agg emot dem, jag vill dem inget illa. Jag vill att alla ska ha lika rättigheter enligt lag och där slutar mitt intresse för just den gruppen.

Bra engagemang! Ledsen för uppsatsen. Skyller på att jag varit ledig ifrån studierna lite för länge nu. Ha det fint!

• DanneHade
    minna eliasson skrev 2020-01-02 13:46:25 följande:
    Tack för ditt svar och jag vet, detta med att vara borta ifrån studier :) Pluggade på Umeå universitet i sammanlagt 4 år. Minns då man skulle jobba under somrarna och man skulle skriva (egentligen kortfattade journalanteckningar) som blev romaner (haha). Nog om det!

Intressant det du skriver. Och jag håller med dig på rätt så många punkter där. Är däremot "rädd/orolig" för att rösta på SD. Är som ngt jag inte riktigt kan släppa, som får mig att känna en viss oro om jag hade röstat på de. Får fundera ett tag till tror jag. Tror mkt grundar sig i vad man läst och deras partikamrater/kollegor. Om hur de betett sig och saker de här sagt. Givetvis har de fått Gå och lämna partiet. Men ibland undrar jag om de bara fått lämna tillfälligt? För medias syns skull? Och att när SD vinner så kommer dessa rikspuckon att få komma tillbaka till partiet. Låter lite konspiratoriskt, jag vet. Hade alla inom partiet varit som Åkesson, alltså ett gott och förnuftigt uppförande och exempel på hög intelligens, så hade jag tänkt annorlunda. Men tiden får utvisa allt.

Haha då vet du exakt vad jag talar om. Jag skulle säga upp ett tidningsabonnemang för några dagar sen, dök upp en liten ruta som bad mig motivera varför. Satt nog i 15 minuter innan jag nådde "Va fan håller jag på med" stadiet, gav mig en snärt i ansiktet, raderade allt och gick ut. Skrattande

Jag är med dig till 100%. Jag litar inte på partiet i dess helhet. Jag är övertygad om att många personer inom partiet tycker som de gör av rasistiska anledningar. Dessutom är de trots allt ett gäng politiker. De får dock min röst eftersom att jag inte ser något annat alternativ. De har rätt i Sveriges enskilt viktigaste fråga, och det är i dagsläget viktigare för mig än människosynen som kanske är anledningen till vissa av deras ståndpunkter mot invandringen.

De är trots allt politiker. Litar inte på någon av dem och litar definitivt inte på dem när de slår ihop sig i grupp och kallar sig själva för partier.

"Politiker är en hel del som blöjor, och måste bytas ut noggrant och regelbundet av exakt samma anledning".

• DanneHade
    Jemp skrev 2020-01-03 12:46:54 följande:
    Miljö- och klimatpolitiken (eller avsaknad av densamma).

Kvinnors rättigheter.

Synen på andra människor.

Normaliseringen av främlingsfientlighet.

För att nämna några. Bemöt gärna.

Hej, du kan möjligen vara politiskt indoktrinerad, och då använder jag inte ordet så som folk vanligen använder det, alltså som någon form av förolämpning. Jag menar det bokstavligt. Är det ett sammanträffande att du häver ur dig fraser vi fått höra i tid och otid ifrån den etablissemangsorienterade pressen? Förmodligen inte. Ska vi ta reda på ifall du kan rättfärdiga dem (dvs själv har tänkt över dem och sedan accepterat dem) eller reflexmässigt häver ur dig dem (vilket tyder på politisk indoktrinering).

"Kvinnors rättigheter."

SD ville sänka abortgränsen så att den låg på samma nivå som runtom resten av Europa ("Ville" innan de sket ner sig och drog tillbaka förslaget).

Är det att inskränka på kvinnors rättigheter? Ja?
    Så då inskränker större delen av Europas stater på kvinnors rättigheter? Ja?
    Så är alltså 21 veckor 6 dagar helt okej (Girlpower!) men 20,19,18 veckor och ja allt under det rent kvinnoförtryck? Hur fungerar det där?

"Normaliseringen av främlingsfientlighet"

Är en fruktansvärt dålig beskrivning av ett nyanserat förhållande (och det är här du visar röd flagg för indoktrinering som mest). Så försök svara dessa frågor.

- Om du inte vill släppa in en främling i ditt hem utav oro för att de i ditt hem kan fara illa om du gör det (och du har vid det här laget tämligen goda anledningar att tro att så skulle kunna bli fallet) är du fientlig mot främlingen då? Ja? Nej? (Om nej, kanske dags att ändra termen då vad sägs om "Främlingsförsiktig").

- Är alla som är emot en massinvandring som redan radikalt förändrat vårt lands demografi och kultur, och till slut kommer att göra etniska Svenskar till en minoritet i landet Sverige, främlingsfientliga? Ja? Förklara varför.

- Om Sveriges nu största parti är ett främlingsfientligt sådant, innebär inte det då i så fall att "främlingsfientlighet" redan är normaliserat per definition?

"Synen på andra människor"

Högerns syn på människan skiljer sig definitivt ifrån vänsterns. Det är en bra mycket mindre romantisk bild av människan.

- Men hur anser du att SDs syn på "andra människor" skiljer sig?

(SD's miljöpolitik är jag också besviken på. Där är jag besviken på samtliga partier).

Tack och lycka till!

• DanneHade
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 17:51:59 följande:
    Jag tror det finns svenska ungar som tvingas på obekväma kläder de inte vill ha. Vi reagerar inte på samma sätt när det ligger i vår kultur.

Jag tror inte tvång är den vanligaste anledningen till att barn har slöja. De allra flesta muslimska barn jag träffar har det inte, men vi har en grannfamilj där barnen har det ibland, fast inte varje dag.

Däremot säger jag inte något annat än att dina exempel ovan är tragiska.

Det är ett annat sätt att se på det, men skulle säga att tvång utan tvekan är den vanligaste anledningen till att barn bär slöja. Socialt tvång snarare än fysiskt tvång (även om det också förekommer).

På samma sätt vi har "klädtvång" i Sverige. Vi är alla tvungna att bära kläder, annars riskerar vi att uteslutas ifrån sociala sammanhang. Vi blir upplärda tidigt att det är det rätta att göra och efter att vi levt i kläder större delen av våra liv får vi svårt att tänka oss att ta av dem. Till sist blir det något självklart, till den gräns att man är obekväm när man är naken i duschen på gymmet och bekväm när man är heltäckt i kläder ensam hemma framför tv'n.

Vad som är frivilligt och inte är inte alltid så lätt att avgöra och det som man gör frivilligt idag, började kanske oftast inte så.

• DanneHade
    Ignoramus skrev 2020-01-04 04:06:43 följande:

Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger idag. Utan efterfrågan, ingen droghandel. Antalet dödsskjutningar (och gängkriminaliteten i stort) skulle minska rätt radikalt. Detta pratas det dock inte överhuvudtaget om, utan det är bara invandringens fel... nope. Haschtomtarna bär på ett jävligt stort ansvar här.

Rent ideologibaserat skitsnack som används i ett försök att ursäkta och marginalisera överrepresentationer bland vissa grupper. Du gör det hellre än att undersöka din egna vänsterideologiska premiss (att alla människor är blanka blad och alla skillnader på gruppnivå är resultat av yttre faktorer).

1. Folk som brukar droger på södermalm bär INTE något ansvar för att Mohammed väljer att skjuta Ahmed i Tensta. Det kallas eget ansvar. Jag är inte ansvarig för att personer dör av hjärtattack bara för att jag väljer att äta på och ge pengar till McDonalds.

2. Invandrare brukar själva (illegala) droger i högre utsträckning än Svenskar.

3. "Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger"

0, nada, inget, zeeero, så mycket bevis och underlag har du för den tesen.
    Snälla länka källan (om du har någon) och låt mig "go to town".

Sveriges skenande kriminalitet är UTAN TVEKAN ett resultat utav invandringen (Läs INVANDRINGEN <--- en förd politik, inte INVANDRARE <--- en massiv och väldigt varierad grupp). SD har haft rätt i detta avseende och har det än idag, därav så många börjat rösta på dem. Så enkelt är det.

• DanneHade
    Ignoramus skrev 2020-01-04 18:07:21 följande:

1) Du är indirekt ansvarig för en massa dåliga saker när du äter på McDonalds. Men inte någon annans hjärtattack. Men din liknelse svajar lite just därför. Knarkköparen är inte ansvarig för någon annans överdos, men bidrar absolut till gängkriminaliteten eftersom hen bokstavligen förser den med pengar.

2) Säkert. Men det här gällde ju dubbelmoralen i att svenskar gnäller på brottsligheten när svenskar även är en stor del av problemet.

3) Den hade säkert tagit sig andra uttryck om svensken inte varit så glad i att samtidigt upprätthålla det brottsliga. Oavsett om man går och klipper sig svart för en hundring eller köper lete knark.

Jag tror dock inte att SD har några bra lösningar öht. Att skicka ut invandrare (och öht dela upp människor efter etnicitet) kommer straffa en enorm mängd ?vanliga? människor, och dessutom är deras städade fasad sjukt skrämmande. Det är ett populistiskt parti av rang, som inte vet var de står i nästan någon annan fråga. I min stad (en av de större i Sverige) sätter de inte ner foten i någon fråga utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder (så att flera miljoner går upp i rök), deras viktigaste lokalfråga inför förra valet var att förbjuda böneutropen. ?Men vi har ju inga böneutrop?? ?Nä, men om de får för sig att börja ska vi allt vara där och förbjuda det direkt!?

Med det sagt tycker jag att det sköts lite för mjäkigt i dagsläget. Vi ska inte ha en massa smågangsters. Sätt föräldrarna med ungen i skolbänken åtta timmar om dagen till dess att han sköter sig. Inför totalt utegångsförbud och mobilförbud. Ta bort honom från den brottsliga kontexten och skicka iväg honom hundra mil. Dessa pojkar ska punktmarkeras och inte ha någon chans att umgås med likasinnade. Likadant han som gick runt och domderade i fängelset häromdagen - isoleringscell på obestämd tid. Fullständigt orimligt att det ska vara acceptabelt att hota anställda.

Och sluta skicka hem folk som plockade ut trehundra kronor för mycket eller för lite i lön en sommar 2007 för att de inte förstod reglerna. Fler länder borde ha ställt upp under invandringsvågen. Tycker fortfarande inte att Sverige gjorde fel, utan de andra länderna. Vi har räddat livet på väldigt många, och det ska vi vara stolta över!

1. Då har jag dåliga nyheter för dig. Med samma logik är du indirekt ansvarig för hundratals våldtäkter och tusentals rån/misshandlar.

Jag köper knark ---> skapar förutsättningar där knarkligor skjuter varandra ---> Jag är indirekt ansvarig.

Du röstar vänster ---> regeringen du röstat på skapar förutsättningar där våldtäktsman och brottslingar kan ta sig till och etablera sig kriminellt i vårt land ---> Du är indirekt ansvarig.

Är det en metodik du vill skriva under?

2. Svenskar av alla slag har all rätt att "gnälla" på den eskalerande kriminaliteten. De tar inte del i den, de drabbas av den. Med exakt samma logik som du använder här så har folk med invandrarbakgrund ingen som helst rätt att klaga på kriminaliteten i deras områden eftersom de flesta brott idag begås av människor med invandrarbakgrund. Logiskt?

3. Så sluts cirkeln. Det är alltså Svenskars och Sveriges fel att många invandrare inte sköter sig. Hade det inte varit invandrare ifrån Afrika/Mellanöstern så hade det varit Svenskar, just därför att alla grupper är lika, finns inga skillnader, alla är blanka blad, allt är omgivningens fel alltid... (För att inte nämna att det finns 0 underlag för det påståendet. Om kriminalitet är något statiskt, där enbart aktörerna byter plats, hur kan då kriminalitet explodera såsom den gjort nu på senare tid?).

Du är mer än villig att skänka Svensken eget ansvar, att hålla den ansvarig för sina handlingar personligen, men när det gäller någon av en litet brunare nyans så är du helt plötsligt villig att kompromissa. "Det är inte hans fel, det är omgivningens" (och det är exakt så knarkande överklass-svenskar helt plötsligt blir ansvariga för att folk skjuter varandra i förorten).

Detta är de låga förväntningarnas rasism. Du ställer invandrare inför lägre förväntningar och krav (moraliskt, etiskt och praktiskt) och du gör det paradoxalt nog i tron om att det är så man beter sig om man inte är rasist. Det är det inte, det är rasism per definition.

"öht dela upp människor efter etnicitet"

Få delar upp människor efter etnicitet så mycket som Sveriges vänster (det ingår i ideologin och tankelivet vänstern växt fram ur).
    Det är något vi måste komma över, individen före gruppen. Men tro inte för en sekund att SD är de enda eller ens är värst i den här frågan. Oavsett håller jag med dig här, det är ett problem. Så fort du förenklar en komplicerad verklighet så grovt, så är det ett problem.

"Det är ett populistiskt parti av rang"

Alla demokratiska partier är populistiska partier nästan per definition.
    När vänstern snackar inkomstklyftor är det ren populism.
    När högern snackar lägre skatter är det ren populism.
    Och när SD snackar invandring, populism.

Termen populism betyder ingenting. Det är en term som numer används av medieetablissemang och partier för att skapa en omedveten negativ anknytning till konkurrerande partier och medier som hotar att uppröra etablissemangets status quo. Detta är propaganda. Att skapa en omedveten, reflexmässig emotionell reaktion på termer utan att de någonsin behövs förklaras i detalj är ett av målen med politisk propaganda, en del av det som gör propaganda så fruktansvärt effektivt men också skrämmande. 

"utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder"

SD är det enda parti som varit något sånär konsistent i sin politik. Den har inte förändrats. Samtidigt har 7 klöver partierna gått ifrån "öppna gränser och fri invandring, allt annat är rasism" till att nu tävla om vem som kan skärpa reglerna och gränserna hårdast. Du kan inte anklaga SD för att vara kappvändare utan att samtidigt erkänna att samtliga partier är värre, objektivt sett.

Så det var där vi skiljer oss. Allt annat du skriver håller jag faktiskt med dig om.

• DanneHade
    Anonym (***) skrev 2020-01-04 19:06:05 följande:
    Så du jämför att äta laglig mat med att använda olagligt sålt knark? 

Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig. 

Nej jag jämför principen bakom exemplet. Eget ansvar vs kollektivt skuldbeläggande. Samt om det rätt att hålla människor ansvariga för allehanda oförutsedda bieffekter oavsett hur långt och avlägset bort i händelseförloppet de ligger.

"Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig."

Du röstar vänster ---> regeringen du röstat på skapar förutsättningar där våldtäktsman och brottslingar kan ta sig till och etablera sig kriminellt i vårt land ---> Du är indirekt ansvarig.

Få saker underlättar knarkhandel som porösa gränser. Är du medskydlig?

• DanneHade
    Ignoramus skrev 2020-01-04 21:53:40 följande:

På vilket sätt är gängkriminalitet kopplat till drogförsäljning en oförutsedd händelse? Du kan sätta ett direkt likamed-tecken att du donerar pengar till brottslig verksamhet när du köper knark, eftersom det är olagligt och försäljaren därmed en brottsling.

Din liknelse haltar alltså ytterligare en gång.

Gängkriminaliteten är inte en oförutsedd händelse. På samma vis som det inte är en oförutsedd händelse att en hög invandring ifrån ganska primitiva kvinnofientliga kulturer leder till att kvinnor blir våldtagna. Det är det specifika som är den oförutsedda händelsen, att Ahmed blir skjuten av just Abdi utanför korvkiosken är den oförutsedda händelsen och det krävs en rad sammanträffanden och sammanstrålande trender för att den händelsen ska ske. 

Du säger att min liknelse haltar, möjligt. Men du kör argumentations-limbo, du undviker frågeställningar du inte kan svara på och går vidare som om inget hänt. 

Så vi testar igen:

"Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig." Sa du.

Den politik du har röstat fram har gjort mer för att främja gängkriminalitet än min hundralapp någonsin gjort. Förklara hur jag är medskyldig medans du inte är det är du snäll.

Svar på tråden Ni som röstar på SD