minna eliasson skrev 2019-12-27 14:40:22 följande:
Tjenixen!
Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?
Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?
Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?
Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?
Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.
Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.
Tack!
Jag röstade på dem en gång (2010, har hittills aldrig röstat på samma parti två gånger kan tilläggas) och främst för att de tog upp frågor som behövde belysas men som alla andra partier stack huvudet i sanden inför. Eftersom de då inte hade så många frågor att komma med var naturligtvis invandring en stor del av det hela, vilken behövs och på sikt främjar utvecklingen men inte okontrollerat och utan tillräckligt socialt skyddsnät. Förhoppningsvis kan vi nu komma någonvart i det hela när de andra partierna börjar engagera sig mer.
Det är inte riktigt frågan om vad SD kan göra jämfört med andra öht, jag tycker de har på tok för lite erfarenhet vid rodret för att kunna styra skutan ordentligt. Vi får se om de blir varmare i kläderna med tiden, nu när de börjar släppas in i den politiska debatten. I övrigt kan man säga att det nog är ganska många partier som skulle göra vissa saker bättre än S, men det beror dels på att S saknar mandat att sätta ner foten själva, dels på att S inte verkar ha den ryggrad som krävs heller för att ge raka besked, till skillnad från vissa andra partiledare som verkar ha stort förtroende hos svenska folket enligt olika undersökningar. Ebba t ex skulle jag aldrig rösta på (ateist, och vänder mig mot vissa av deras inställningar) men hon är mycket trovärdig i mina ögon.
Jag är i grund och botten varken för eller emot invandrare, hbtq etc men om jag skulle välja så ska de naturligtvis bemötas och ha samma rättigheter som andra svenska medborgare, med betoning här på medborgare, annars gäller sådant som FN:s barnkonvention och andra liknande globala humanitära riktlinjer. Jag är för övrigt gift med en invandrare dessutom.
Jag tror liksom många andra att integrationen hittills varit mindre lyckad men upplever absolut ingen försämring för mig personligen. Det som är mer subtilt och som säkert påverkats av invandringen, eftersom ekonomin är en väv som ändå hänger ihop på olika sätt, är nedskärningar av vård och omsorg, skola, sociala skyddsnät osv. Det är sådant som kanske inte drabbar någon enskild individ men som en vacker dag kommer att drabba oss allihop om inget förändras.