• minna eliasson

Ni som röstar på SD

Tjenixen!

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.

Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.

Tack!

• Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • Anonym (Vi röstar SD)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-02 16:14:35 följande:

Vore intressant att veta vilket land dina föräldrar kommer ifrån då du skriver att du är andragenerationsinvandrare.

Båda mina föräldrar är Jugoslavier från kroatien/Serbien.
  • Anonym (Vi röstar SD)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-02 16:14:35 följande:

Vore intressant att veta vilket land dina föräldrar kommer ifrån då du skriver att du är andragenerationsinvandrare.

Båda mina föräldrar är Jugoslavier från kroatien/Serbien.
  • Håkan på Öland

Jag kan besvara dina frågor som följer.

Har tidigare bl a röstat på C och på M men har nu gått över till SD.

Den främsta orsakerna är att jag var väldigt negativ till den massinvandring som startade 2015 av araber och afrikaner som har förorsakat den brottslighet vi har idag som:
    skottlossningar
    mord
    bombattacker
    våldtäkter
    gruppvåldtäkter
    hedersmord
    bilbränder
    personrån
    tafsande på småtjejer
    könsstympning av unga flickor
    ökande drogförsäljningen

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?
    Eftersom det är S + övriga vänstern som har förorsakat vad jag just nämnde så HOPPAS jag att SD kan rätta till lite av det totala kaos som vänstern har förorsakat påhejade av de borgerliga partierna som suttit tysta och inte reagerat för fem öre.

Ja, jag är 100% MOTSTÅNDARE av invandring från arabländerna och Afrika. Främst muslimer från arabländerna och Afrika.
    HBTQ är ett väldigt främmande begrepp för mig eftersom när jag växte upp så växte pojkar upp till män och flickor växte upp till kvinnor så jag passar i den frågan. Har för lite kunskap i ämnet.

• minna eliasson
    Håkan på Öland skrev 2020-01-02 18:28:46 följande:

Den främsta orsakerna är att jag var väldigt negativ till den massinvandring som startade 2015 av araber och afrikaner som har förorsakat den brottslighet vi har idag som:

skottlossningar

mord

bombattacker

våldtäkter

gruppvåldtäkter

hedersmord

bilbränder

personrån

tafsande på småtjejer

ökande drogförsäljningen

Eftersom det är S + övriga vänstern som har förorsakat vad jag just nämnde så HOPPAS jag att SD kan rätta till lite av det totala kaos som vänstern har förorsakat påhejade av de borgerliga partierna som suttit tysta och inte reagerat för fem öre.

Ja, jag är 100% MOTSTÅNDARE av invandring från arabländerna och Afrika. Främst muslimer från arabländerna och Afrika.

HBTQ är ett väldigt främmande begrepp för mig eftersom när jag växte upp så växte pojkar upp till män och flickor växte upp till kvinnor så jag passar i den frågan. Har för lite kunskap i ämnet.

Stämmer ju att det är mkt skit i Sverige just nu! Herre jäklar! Särskilt dessa ghetton där ungar springer runt med "becknar-väska och Gucci keps och tar sig in i vanliga lugna områden. På mina barns skola blev det uppmärksammat att några från en annan skola (som ligger i vår mellanstora stads egna ghetto) kom till våra barns skola och började hota elever och sprang runt och lekte Allan Ballan! Som tur kom polisen och visste vilka dessa var. Det är mkt sånt nu. Var även på stan med min son, och ser att 4 killar från något av länderna i Mellanöstern stod och var hotfulla mot en grabb, han var helt ensam. Varav en av dessa killar slår denna grabb i ansiktet. Jag sprang då dit och bad personal att kalla på vakter och polis.

Jag känner sån ilska när jag ser det här. Och hör om allt som händer i Sverige. Min föräldrar kommer ifrån Ungern, de kom hit i slutet på 70-talet. De har jobbat från dag 1. De är också riktigt less på hur det ser ut nu. De brukar säga att det som händer i Sverige skulle aldrig få hända i Ungern, Ukraina, Ryssland eller Polen. Det är därför som dessa länder inte tar emot invandrare/flyktingar. Då de vet att riskerna är att det just blir som det ser ut i Sverige. Jag tycker att dessa föräldrar som kommit hit undan kriget, verkar inte ha koll på nåt, varken språket eller sina egna barn. Tycker att när ungdomar som hör till de som kommit hit från 2015 och fram tills nu, begår brott så ska hela familjen utvisas. Man måste börja statuera exempel nån gång..
  • minna eliasson
    DanneHade skrev 2020-01-02 15:20:37 följande:

Haha då vet du exakt vad jag talar om. Jag skulle säga upp ett tidningsabonnemang för några dagar sen, dök upp en liten ruta som bad mig motivera varför. Satt nog i 15 minuter innan jag nådde "Va fan håller jag på med" stadiet, gav mig en snärt i ansiktet, raderade allt och gick ut. 

Jag är med dig till 100%. Jag litar inte på partiet i dess helhet. Jag är övertygad om att många personer inom partiet tycker som de gör av rasistiska anledningar. Dessutom är de trots allt ett gäng politiker. De får dock min röst eftersom att jag inte ser något annat alternativ. De har rätt i Sveriges enskilt viktigaste fråga, och det är i dagsläget viktigare för mig än människosynen som kanske är anledningen till vissa av deras ståndpunkter mot invandringen.

De är trots allt politiker. Litar inte på någon av dem och litar definitivt inte på dem när de slår ihop sig i grupp och kallar sig själva för partier.

"Politiker är en hel del som blöjor, och måste bytas ut noggrant och regelbundet av exakt samma anledning".

Haha som det kan bli när man har en paus från studierna :D

Nä men jag håller ju med dig i vad du skriver här.
  • minna eliasson
    Anonym (Vi röstar SD) skrev 2020-01-02 14:44:53 följande:

Senaste valet rösta jag och min man SD. Jag är själv andra generationens invandrare så jag röstar inte av "rasism". Det finns inget parti som jag håller av till 100% utan SD var det bästa av de sämsta så att säga. SD har backat vad det gäller HBTQ frågorna, och jag har inget emot samkönade äktenskap.

De frågor som SD fick min röst beror på: Skärpt invandringspolitik, högre straff, positiva till utvisning vid grova våldsbrott, positiva till lägre straffålder, satsa mer pengar på polis, sjukvård och skola. Realistiska vad de gäller miljöaspekt, som att man inte kan slopa kärnkraftverk och alla bensin/dieselbilar till år 2030 utan att ha något att ersätta det med. Att elbilar är bättre mätt ur utsläppssynpunkt är en sak, men dess tillverkning är än värre i utsläpp än de traditionell så miljömässigt är elbilen värre, samt allt barnarbete och hälsofara tillverkning av batteri är i dagsläget. Om alla i Sverige skulle köra elbilar och samtidigt slopa kärnkraftverken skulle vi inte ha el så det räcker. Och elpriset skulle gå upp så pass att vi snart inte har råd att värma upp våra bostäder och då skulle pellets/ved bli ett alternativ igen. Att solenergi och vindkraft samt jord/bergvärme inte subventioneras är ren dumhet, varför satsa än mer pengar på ett miljömedvetet uppvärmnings alternativ om det inte är gynnsamt ekonomiskt? Varför beskatta solens energi när EU uppmuntrar till att subventionera, det räcker väll att betala kabelavgift och hela anläggningen.. 

Nä det är mycket som borde göras uppror emot, som det är idag känns det att samhället går i fördärv och snart blir klyftorna som i USA. Man har ghetto vs grind samhälle, privat sjukvård för den som har råd eller allmänsjukvård för den som kan vänta ett dygn på akuten. Lika så med skola, den som har råd kan köpa en bra skolgång med utbildade lärare och "bättre" sorts barn.

Tack för ditt svar, mycket intressant det du skriver!

Får mig att fundera en del kring just många av de punkter du tog upp.

Kanske får man ge SD en chans??
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Vi röstar SD) skrev 2020-01-02 14:44:53 följande:

Senaste valet rösta jag och min man SD. Jag är själv andra generationens invandrare så jag röstar inte av "rasism". Det finns inget parti som jag håller av till 100% utan SD var det bästa av de sämsta så att säga. SD har backat vad det gäller HBTQ frågorna, och jag har inget emot samkönade äktenskap.

De frågor som SD fick min röst beror på: Skärpt invandringspolitik, högre straff, positiva till utvisning vid grova våldsbrott, positiva till lägre straffålder, satsa mer pengar på polis, sjukvård och skola. Realistiska vad de gäller miljöaspekt, som att man inte kan slopa kärnkraftverk och alla bensin/dieselbilar till år 2030 utan att ha något att ersätta det med. Att elbilar är bättre mätt ur utsläppssynpunkt är en sak, men dess tillverkning är än värre i utsläpp än de traditionell så miljömässigt är elbilen värre, samt allt barnarbete och hälsofara tillverkning av batteri är i dagsläget. Om alla i Sverige skulle köra elbilar och samtidigt slopa kärnkraftverken skulle vi inte ha el så det räcker. Och elpriset skulle gå upp så pass att vi snart inte har råd att värma upp våra bostäder och då skulle pellets/ved bli ett alternativ igen. Att solenergi och vindkraft samt jord/bergvärme inte subventioneras är ren dumhet, varför satsa än mer pengar på ett miljömedvetet uppvärmnings alternativ om det inte är gynnsamt ekonomiskt? Varför beskatta solens energi när EU uppmuntrar till att subventionera, det räcker väll att betala kabelavgift och hela anläggningen.. 

Nä det är mycket som borde göras uppror emot, som det är idag känns det att samhället går i fördärv och snart blir klyftorna som i USA. Man har ghetto vs grind samhälle, privat sjukvård för den som har råd eller allmänsjukvård för den som kan vänta ett dygn på akuten. Lika så med skola, den som har råd kan köpa en bra skolgång med utbildade lärare och "bättre" sorts barn.

Skulle SD satsa på skola och sjukvård? Med vilka pengar då? Skattepengar, de brukar vara för sänkta skatter?

Hur ska de minska klyftorna i skolan och öka likvärdigheten? Svensk skolas stora problem idag.
  • Anonym (Ella)

Jag röstade på SD förra gången.

Förskollärare, 35 år. Har sett mig själv som vänster genom uppväxten, men har nog kommit att definiera mig mer till höger med åren.

Dock - min röst var bara på grund att ett missnöje med integrationspolitiken och det faktum att INGA andra än SD då ens vågade yppa ett ord om att det blir problem när man tar emot fler än vad man har möjlighet att ge en dräglig tillvaro.

Jag skulle ALDRIG rösta på SD lokalt, livets hårda skola verkar ha haft mycket frånvaro i min kommun.

Jag har heller inga som helst problem med hbtq-personer, eller de invandrare jag träffar dagligen i mitt jobb.

Men jag var då sjukt missnöjd över att ingen vågade prata om att invandringen inte bara erbjuder möjligheter.

Såklart det blir problem när man tar emot såna mängder som vi gjorde, klumpar ihop dem alla i samma segregerade områden utan möjlighet till sysselsättning.

Nu inför nästa val kommer jag nog att rösta på nåt annat, nu vågar nästan alla partier även prata om de utmaningar som finns i invandringsfrågan.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ella) skrev 2020-01-02 21:14:05 följande:

Jag röstade på SD förra gången.

Förskollärare, 35 år. Har sett mig själv som vänster genom uppväxten, men har nog kommit att definiera mig mer till höger med åren.

Dock - min röst var bara på grund att ett missnöje med integrationspolitiken och det faktum att INGA andra än SD då ens vågade yppa ett ord om att det blir problem när man tar emot fler än vad man har möjlighet att ge en dräglig tillvaro.

Jag skulle ALDRIG rösta på SD lokalt, livets hårda skola verkar ha haft mycket frånvaro i min kommun.

Jag har heller inga som helst problem med hbtq-personer, eller de invandrare jag träffar dagligen i mitt jobb.

Men jag var då sjukt missnöjd över att ingen vågade prata om att invandringen inte bara erbjuder möjligheter.

Såklart det blir problem när man tar emot såna mängder som vi gjorde, klumpar ihop dem alla i samma segregerade områden utan möjlighet till sysselsättning.

Nu inför nästa val kommer jag nog att rösta på nåt annat, nu vågar nästan alla partier även prata om de utmaningar som finns i invandringsfrågan.

Intressant. Jag skulle inte våga rösta på nåt annat än just SD i nästa val eftersom man inte alls vet vad man får med dom andra kappvändarna vad gäller just integrationspolitiken.
  • minna eliasson
    Håkan på Öland skrev 2020-01-02 18:28:46 följande:

skottlossningar

mord

bombattacker

våldtäkter

gruppvåldtäkter

hedersmord

bilbränder

personrån

tafsande på småtjejer

ökande drogförsäljningen

Får jag fråga vad det är som gör att du känner motstånd mot just muslimska arabländer och Afrikanska länder? Är det deras kultur, trosuppfattningar etc? Jag personligen har svårt för när jag ser små barn med slöja. Jag blir chockad! Vet en man som brukar går runt med sin 3 åring som är slöja. Fattar inte grejen?? Hur kan en person tycka att ett litet barn ska "locka till sig män & åtrå" genom att visa sitt hår?? Helt sjukt!

Sen har jag svårt för deras hederskultur och tysthets-kultur. Men å andra sidan finns det liknande problem hos vissa kristna grupper som man verkligen inte pratar om i Sverige. Som ex. Laestadianer där man blir drillar sin barn in i en kristen tro och parar ihop sina söner och döttrar med andra kristna via ngn slags "HALLELUJA-läger etc. Min son har en vän som hör till en familj där de är väldigt kristna, han har sagt i förtroende att han inte kan vara sig själv hemma, att hans föräldrar tror han mår dåligt pga skolan men att han egentligen mått så dåligt då han inte tror på Gud men tvingas att göra det, följa med till kyrkan, fara på kyrkliga aktiviteter, be vid matbordet etc. Han tänker flytta hemifrån så fort han får chansen och aldrig mer gå i kyrkan. Allt detta vågar han inte berätta för då blir han utesluten. Och nej det är inte Jehovas utan föräldrarna är uppväxta med Laestadianer och går i "vanliga" svenska kyrkan. Så skit finns ju överallt.
Svar på tråden Ni som röstar på SD