Inlägg från: minna eliasson |Visa alla inlägg
  • minna eliasson

Ni som röstar på SD

Tjenixen!

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.

Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.

Tack!

• Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • minna eliasson
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-29 20:50:32 följande:

Jag röstade på dem en gång (2010, har hittills aldrig röstat på samma parti två gånger kan tilläggas) och främst för att de tog upp frågor som behövde belysas men som alla andra partier stack huvudet i sanden inför. Eftersom de då inte hade så många frågor att komma med var naturligtvis invandring en stor del av det hela, vilken behövs och på sikt främjar utvecklingen men inte okontrollerat och utan tillräckligt socialt skyddsnät. Förhoppningsvis kan vi nu komma någonvart i det hela när de andra partierna börjar engagera sig mer.

Det är inte riktigt frågan om vad SD kan göra jämfört med andra öht, jag tycker de har på tok för lite erfarenhet vid rodret för att kunna styra skutan ordentligt. Vi får se om de blir varmare i kläderna med tiden, nu när de börjar släppas in i den politiska debatten. I övrigt kan man säga att det nog är ganska många partier som skulle göra vissa saker bättre än S, men det beror dels på att S saknar mandat att sätta ner foten själva, dels på att S inte verkar ha den ryggrad som krävs heller för att ge raka besked, till skillnad från vissa andra partiledare som verkar ha stort förtroende hos svenska folket enligt olika undersökningar. Ebba t ex skulle jag aldrig rösta på (ateist, och vänder mig mot vissa av deras inställningar) men hon är mycket trovärdig i mina ögon.

Jag är i grund och botten varken för eller emot invandrare, hbtq etc men om jag skulle välja så ska de naturligtvis bemötas och ha samma rättigheter som andra svenska medborgare, med betoning här på medborgare, annars gäller sådant som FN:s barnkonvention och andra liknande globala humanitära riktlinjer. Jag är för övrigt gift med en invandrare dessutom.

Jag tror liksom många andra att integrationen hittills varit mindre lyckad men upplever absolut ingen försämring för mig personligen. Det som är mer subtilt och som säkert påverkats av invandringen, eftersom ekonomin är en väv som ändå hänger ihop på olika sätt, är nedskärningar av vård och omsorg, skola, sociala skyddsnät osv. Det är sådant som kanske inte drabbar någon enskild individ men som en vacker dag kommer att drabba oss allihop om inget förändras.

Tack för ditt svar :)

Jag vet personligen inte alls hur jag ska rösta denna gång.. :/ Har alltid röstat på S men just nu skulle jag absolut inte göra det! Sist jag röstade på de, var endast för att hålla borta andra partier. Vilket inte heller kändes rätt. Jag tycker givetvis att SD har många bra punkter, men deras syn på vissa saker som ex. Hur en familj "ska se ut" går helt emot vad jag tror på. Att det måste vara mamma, pappa och barn. Hur många familjer ser ut så idag? Är ju bonusar, mixade etniciteter, två kvinnor och barn, två män och barn, 1 mamma & barn, en pappa & barn, etc. Och det ska absolut få vara ok! Så därför kan jag inte lägga min röst på de. Är en principfast individ vettu :D

Har tänkt nån gång är rösta på KD, just då Ebba är tuff och jag upplever hennes som en person som kan sätta ner foten osv. Men även här finns det åsikter de här som inte funkar med min tro på hur ska bör vara och inte. Så vem fasen ska man rösta på?? S kan jag inte ge mitt förtroende till, M är uteslutet! Minns de åren de de styrde, fy fan! V är för extrema.. MP finns de en kvar?
  • minna eliasson
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-29 21:45:34 följande:

Jag förstår ditt dilemma! Det känns rätt tröstlöst inför nästa val... Om inte Löfvén avgår, då kanske jag röstar S. Det är inget fel på honom som person men jag tror inte han riktigt räcker till i pondus.

Jag var alltid på det klara med att en röst på SD var så gott som bortkastad, jag hade ingen som helst förväntan att de skulle vinna, och jag skulle inte rösta på dem idag iom att de nu får mer inflytande men att det, som du säger, finns en hel del man inte kan skriva under på i det stora hela. Iofs, den gången jag röstade på L var också rätt bortkastad i efterhand, eller då jag strategiröstade på M. Aldrig blir det riktigt rätt. V har tuffat till sig lite men har inte tillräckligt stor röst än, MP är på väg ut liksom L, KD funkar inte för mig och vad har vi då kvar? Centern...? xD Aldrig.

Ja alltså för mig finns det inget annat val än att Löfven avgår. Och det r som du säger, inget fel på honom som person, men jag tycker att han har gjort "sitt".

Känns så bortkastat att rösta blankt. Vore annorlunda om Sveriges medborgare skapade en egen grupp där man enade kommer överens om att rösta blankt i syfte att visa att inget parti är bra nog. Men då måste vi vara över 1 miljon (minst) som väljer det. För att det ska få en protest-effekt. Och det kommer ju inte att hända haha!

Får se vad man gör för röst, när det är dags för det :)
  • minna eliasson
    Anonym (L) skrev 2019-12-30 01:17:36 följande:

Är inte emot hbtq personer, tvärt om så tycker jag det är bra att folk får älska vem de vill och följer en del hbtq personer på sociala medier. Röstar på SD för att de flesta andra partierna beter sig som i en sandlåda, särskilt socialdemokraterna och vänsterpartiet. Tycker att det går utför med vårt land och även om vi nu inte vet hur det skulle bli med SD i makten så är det värt ett försök tycker jag.

Tack för ditt svar. Tror många som röstar på SD har liye den inställningen. Om det skiter sig för de är det ju skönt att de inte har enskild beslutanderätt i allafall. (Puh!!) Vi får se vem som "vinner" och hur man själv kommer att rösta.
  • minna eliasson
    Anonym (E) skrev 2020-01-01 20:14:52 följande:

För att SD är det riksdagsparti som tycker mest likt mig i mina viktigaste frågor.

Får man fråga vilka de viktigaste frågorna är?
  • minna eliasson
    Anonym (Qwerty) skrev 2020-01-02 00:17:05 följande:

Både maken och jag röstar SD. Vi är höginkomsttagare och extremt less på alla skattepengar som slösas på folk som inte borde vara här och kostar såna enorma summor pengar att man i Sverige, som tidigare varit ett fantastiskt land vad gäller statistik, väljer att mörka siffrorna för man vet att visas dom får regeringen avgå direkt.

Efter nästa val hoppas jag att dessa siffror tas fram och offentliggörs och då kommer massor med folk som försvarat mörkningen säga "Att det var såna belopp hade vi ingen aaaaning om" precis som vissa experter nu låtsas vara helt oförstående till varför viss typ av brottslighet fullkomligt exploderat medan gemene man fattat för länge sen..

Men finns det inte annat som också kostar enorma summor pengar? T.ex politiker som åker på lyxkryssningar och frossar och super i sig skattepengar? Åker på massa lyxresor och bor på lyxhotell för våra skattepengar. Kommuner som bygger fula parker och massa kulturellt bull shit som bara hundar går förbi och pissar på. Samtidigt som äldre går och letar efter pantflaskor i papperskorgar och barn/vuxna som har funktionshinder inte får personlig assistans.

Ja jag håller med om att kriminaliteten ökat i Sverige de senaste åren. Jag kan även se att folk med invandrarbakgrund är överrepresenterade inom kriminalitet. Och ja den svenska integrationen är ett totalt misslyckande, absolut. Det måste finnas en ansvarsfull invandring och integration. Tycker 70-90-talet var ett gott exempel på en lyckad sådan. Sen spårade det ur under 2000-talet, då Sverige tog emot för många och dessutom, utan att veta vad man skulle göra med dessa människor, och då särskilt år 2015! Sedan finns det absolut de som kom 2015 som gjort något vettigt av sitt liv, tagit möjligheterna och är nu själva skattebetalare som bidrar till samhället på olika vis.

Men det finns massor med "fel" i detta land som också behöver uppmärksammas. Att bara fokusera på "folk som inte borde vara här" är att naivt. Finns massor som döljer sig bakom varför Sverige (ursäkta det fula språket) fuckat ur!
  • minna eliasson
    DanneHade skrev 2020-01-02 03:47:54 följande:

Tjenna tjenna!

"Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?"

Det är det parti som ihärdigast och riktigast förutspått och beskrivit Sveriges problem. De har och har fortfarande rätt inom vår generations absolut viktigaste samhällsfråga, Invandringen och Integrationen (Vill tillägga att jag ser klimatförändringar som ett rejält problem också, men alla insatser vi kan göra inom det området baseras i grund och botten på att vi har 1: en befolkning som bryr sig om miljön, och 2: resurser över att spendera på åtgärder). Utöver det så har jag ifrån mitt första val 2014 avskytt sättet de behandlats på och ja jag gillar en underdog.

"Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?"

Oj var ska man börja. Vi har testat att genomdriva integration med enbart morot hittills. Men moroten fungerar bara ifall piskan vilar i bakgrunden, jag hoppas att SD vågar agera den piskan (metaforiskt menat såklart). Dvs bete dig, anpassa dig, integrera dig, gör rätt för dig. Gör alla dessa saker och du är välkommen, annars är det dags att säga adjö. Jag hoppas också att de står upp för Svensk kultur och Svenska (västerländska) värderingar. Jag hoppas att de vågar stå för nationalstaten Sverige, något som Socialdemokraterna inte gjort på länge.

Att tillsätta en regering som inte tror på nationalstaten som styrelseform är som att anställa en advokat som inte tror på lagen, och det är något vi gjort i flera år nu. Kort sagt så hoppas jag att de rensar upp ordentligt inom den offentliga sektorn, samt att de bryter ner åsiktskorridorer och vågar diskutera obekväma fakta så att vi äntligen kan börja rätta skutan igen.

"Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?"

Exakt så är det frågan har formulerats i flera år nu. Det är en grovt förenklad fråga. Mitt svar förändras beroende på exakt vilka du menar när du säger invandrare/invandring. Menar du högkvalificerad arbetskraft som kan träffa marken springandes? Absolut inte välkommen in. Menar du flyktingar som gör sitt bästa för att integrera sig och göra rätt för sig? Välkommen in inom rimliga antal. 

Menar du flyktingar, eller kanske mer ofta än sällan ekonomiska migranter som söker sig hit främst för att sko sig på vår välfärdsstat (vare sig medvetet eller som ett resultat av misslyckad integration), som knappt lyckas integrera sig (om de ens försöker), som tar 10+ år på sig att hitta ett arbete varav en oproportionerligt stor andel begår brott? Då är mitt svar NEJ det räcker nu.

Rent konsekvensetiskt så är det inte rätt att ta in dessa personer. Vi gör inte världen till ett bättre ställe genom att rasera Sverige. Dessa migranter kommer dessutom oftast ifrån länder som genomgår befolkningsexplosioner (Afrikas befolkning kommer t,ex att ha fördubblats till 2050). Det är en aldrig sinande ström och hur hemskt det än må låta, så möjliggör/lindrar vi endast deras dysfunktionella barnafödande genom att ta in deras unga män och avlasta deras egna fallerande system och institutioner (till enorm kostnad för vårt egna samhälle).

När det gäller HBTQ personer så är min ståndpunkt enkel, och ärlig. Jag delar den med de allra flesta människor (även fast få vågar erkänna den öppet). Jag bryr mig inte nämnvärt. Jag hyser inget agg emot dem, jag vill dem inget illa. Jag vill att alla ska ha lika rättigheter enligt lag och där slutar mitt intresse för just den gruppen.

Bra engagemang! Ledsen för uppsatsen. Skyller på att jag varit ledig ifrån studierna lite för länge nu. Ha det fint!

Tack för ditt svar och jag vet, detta med att vara borta ifrån studier :) Pluggade på Umeå universitet i sammanlagt 4 år. Minns då man skulle jobba under somrarna och man skulle skriva (egentligen kortfattade journalanteckningar) som blev romaner (haha). Nog om det!

Intressant det du skriver. Och jag håller med dig på rätt så många punkter där. Är däremot "rädd/orolig" för att rösta på SD. Är som ngt jag inte riktigt kan släppa, som får mig att känna en viss oro om jag hade röstat på de. Får fundera ett tag till tror jag. Tror mkt grundar sig i vad man läst och deras partikamrater/kollegor. Om hur de betett sig och saker de här sagt. Givetvis har de fått Gå och lämna partiet. Men ibland undrar jag om de bara fått lämna tillfälligt? För medias syns skull? Och att när SD vinner så kommer dessa rikspuckon att få komma tillbaka till partiet. Låter lite konspiratoriskt, jag vet. Hade alla inom partiet varit som Åkesson, alltså ett gott och förnuftigt uppförande och exempel på hög intelligens, så hade jag tänkt annorlunda. Men tiden får utvisa allt.
  • minna eliasson
    Anonym (Invandring) skrev 2020-01-02 05:34:09 följande:

Har en svåger som är gay och en sambo som är invandrare. Har inget emot vare sig homosexuella eller människor från andra kulturer generellt. Men invandringen måste stramas åt. Här i Uppsala där jag bor har det ändrat sig mycket de senasten tjugo åren och jag har blivit mer rädd atr vistas själv ute på stan. För mig får alla andra frågor stå tillbaka för detta. Nuvarande regering och även den innan den har inte fått något att gå i rätt riktning. Nu tror jag inte Sd kan få igenom allt för stora förändringar men det kan omöjligen bli sämre. Jag är livrädd att min dotter ska bli våldtagen eller att min son ska bli rånad eller misshandlad.

Hej, förstår din oro. Jag känner lite likadant ibland. Jag bor i Västerbotten, här har vi både ungdomar med svensk bakgrund och med invandrarbakgrund. Men jag måste säga att jag ser att båda grupper beter sig illa till och från. Har t.ex en svensk granne som.inte är mer än 20-22 som röker på och säljer droger. Är denna persons fel att det börjat röra sig "dåligt" folk i vårat område. Som tidigare var ett lugnt och fint område. Trodde ett tag att det skulle var den invandrar familj som skulle dra dit massa skumma människor men ack så fel jag hade. Sen finns det självklart områden i Sverige där det är mkt kriminalitet och där det bör nästan bara invandrare eller de med sådan bakgrund. Hade jag bott i ett sånt område, med mina barn, så hade jag flyttat rakt av. Skiter i om jag hamnat i ngn liten by mitt ute i den norrländska skogen! Allt för att skydda barnen från att bli indragna eller påverkade av sådan miljö. Sen kan en sådan miljön finnas i Åmål också. Men jag tror det är värre för barn att bo i t.ex Rosengård och Rinkeby än i ngn lite by.
  • minna eliasson
    Jordfelsbrytaren skrev 2020-01-02 07:27:26 följande:

Jag är född och uppvuxen i Uppsala.

Men tyvärr är Uppsala en stad i totalt jäkla förfall.

Det säljs droger helt öppet runt stationen.

Det är skjutningar i Stenhagen,Gränby och Gottsunda främst. Rejält med skadegörelse runt om i stan.

Mängden knark som cirkulerar runt stan är helt bortom polisens kontroll. Visst har det alltid varit mycket i och med alla studenter m.m men nu har det tyvärr eskalerat fullständigt.

Håller med om att droger och drogförsäljning ökat lavinartat i Sverige. Jag är uppvuxen i slutet på 80-talet och under hela 90-talet. Går knappast att jämföra. Och ja, jag tror att drogerna kommer in via post (farligast) och via andra länder. Sverige borde importera USA:s gränskontroller och lära sig nåt av de!!
Svar på tråden Ni som röstar på SD