• minna eliasson

Ni som röstar på SD

Tjenixen!

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.

Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.

Tack!

• Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • Anonym (Backa)
    minna eliasson skrev 2020-01-02 14:01:10 följande:
    Sverige borde importera USA:s gränskontroller och lära sig nåt av de!!
    Fast nu har vi ju gått med i EU och Schengenavtalet, så det går inte för sig.

Tjuvligor hämtar vad de vill ha hem till sina länder, och vapen och droger flödar in till de kriminella som numera bor här.
  • Jemp
    minna eliasson skrev 2019-12-29 21:30:48 följande:

Tack för ditt svar :)

Jag vet personligen inte alls hur jag ska rösta denna gång.. :/ Har alltid röstat på S men just nu skulle jag absolut inte göra det! Sist jag röstade på de, var endast för att hålla borta andra partier. Vilket inte heller kändes rätt. Jag tycker givetvis att SD har många bra punkter, men deras syn på vissa saker som ex. Hur en familj "ska se ut" går helt emot vad jag tror på. Att det måste vara mamma, pappa och barn. Hur många familjer ser ut så idag? Är ju bonusar, mixade etniciteter, två kvinnor och barn, två män och barn, 1 mamma & barn, en pappa & barn, etc. Och det ska absolut få vara ok! Så därför kan jag inte lägga min röst på de. Är en principfast individ vettu :D

Har tänkt nån gång är rösta på KD, just då Ebba är tuff och jag upplever hennes som en person som kan sätta ner foten osv. Men även här finns det åsikter de här som inte funkar med min tro på hur ska bör vara och inte. Så vem fasen ska man rösta på?? S kan jag inte ge mitt förtroende till, M är uteslutet! Minns de åren de de styrde, fy fan! V är för extrema.. MP finns de en kvar?

MP finns kvar. Viktigt att de får fortsätta göra det ocksåb i mina ögon.
  • Jemp
    Anonym (F.B) skrev 2019-12-29 22:19:56 följande:

Varför skulle jag inte göra det?Ge några bra skäl .

Miljö- och klimatpolitiken (eller avsaknad av densamma).

Kvinnors rättigheter.

Synen på andra människor.

Normaliseringen av främlingsfientlighet.

För att nämna några. Bemöt gärna.
  • Jemp
    Anonym (L) skrev 2019-12-30 01:17:36 följande:

Är inte emot hbtq personer, tvärt om så tycker jag det är bra att folk får älska vem de vill och följer en del hbtq personer på sociala medier. Röstar på SD för att de flesta andra partierna beter sig som i en sandlåda, särskilt socialdemokraterna och vänsterpartiet. Tycker att det går utför med vårt land och även om vi nu inte vet hur det skulle bli med SD i makten så är det värt ett försök tycker jag.

Vad tyder på att de skulle göra det bättre, istället för att få en upprepning av nazisthistorien? Och förstöra andra viktiga delar.
  • Jemp
    Anonym (Ella) skrev 2020-01-02 21:14:05 följande:

Jag röstade på SD förra gången.

Förskollärare, 35 år. Har sett mig själv som vänster genom uppväxten, men har nog kommit att definiera mig mer till höger med åren.

Dock - min röst var bara på grund att ett missnöje med integrationspolitiken och det faktum att INGA andra än SD då ens vågade yppa ett ord om att det blir problem när man tar emot fler än vad man har möjlighet att ge en dräglig tillvaro.

Jag skulle ALDRIG rösta på SD lokalt, livets hårda skola verkar ha haft mycket frånvaro i min kommun.

Jag har heller inga som helst problem med hbtq-personer, eller de invandrare jag träffar dagligen i mitt jobb.

Men jag var då sjukt missnöjd över att ingen vågade prata om att invandringen inte bara erbjuder möjligheter.

Såklart det blir problem när man tar emot såna mängder som vi gjorde, klumpar ihop dem alla i samma segregerade områden utan möjlighet till sysselsättning.

Nu inför nästa val kommer jag nog att rösta på nåt annat, nu vågar nästan alla partier även prata om de utmaningar som finns i invandringsfrågan.

Jag förstår inte det här med missnöjesröst. Varför ge makt till ett parti du inte tror på och ser problem med?
  • Anonym (...)
    Jemp skrev 2020-01-03 12:59:07 följande:

Jag förstår inte det här med missnöjesröst. Varför ge makt till ett parti du inte tror på och ser problem med?

Du behöver inte förstå. Det är inte din ensak vad andra röstar på, låt folk få rösta på vad dom vill.
  • Anonym (Mo)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 12:20:41 följande:

Får jag fråga vad det är som gör att du känner motstånd mot just muslimska arabländer och Afrikanska länder? Är det deras kultur, trosuppfattningar etc? Jag personligen har svårt för när jag ser små barn med slöja. Jag blir chockad! Vet en man som brukar går runt med sin 3 åring som är slöja. Fattar inte grejen?? Hur kan en person tycka att ett litet barn ska "locka till sig män & åtrå" genom att visa sitt hår?? Helt sjukt!

Vad känner du när du ser en svensk treåring i bikini? Jag tycker det ser heltokigt ut men tänker att det är för att barnet vill härma sin manma och de inte vill ta den fighten. Samma grej tänker jag med barn i slöja, men fattar att det inte alltid är anledningen. I något av fallen.
  • Anonym (Åke Jimmyson)

Varje år när SD ökar så ser man ofta Facebook inlägg jar är inte en av 13% nästa val var den högre 22% eller vad den var och valet efter det jag är inte en av xx%

Folk inte röstade på SD förut verkar rösta på SD, är det ingen som ställe sig frågan varför?
    Vad gör SD så unikt att dom vinner väljare?

Samt se hur samhället ser ut ut.

• Jemp
    Anonym (...) skrev 2020-01-03 13:07:24 följande:

Du behöver inte förstå. Det är inte din ensak vad andra röstar på, låt folk få rösta på vad dom vill.

Tja nu är vi ju i en diskussion om varför man röstar som man gör. Låt du den jag frågade svara istället.
  • minna eliasson
    Anonym (Backa) skrev 2020-01-03 12:30:44 följande:

Fast nu har vi ju gått med i EU och Schengenavtalet, så det går inte för sig.

Tjuvligor hämtar vad de vill ha hem till sina länder, och vapen och droger flödar in till de kriminella som numera bor här.

Ja tyvärr ser det ut så just nu.. ibland kan jag önska mig ett medborgargarden, där man frivilligt ställer upp (utan våld * om det inte är strikt i självförsvar) och går i grupper och håller koll. Ser man nått eller får höra nåt så tipsar man polisen. Detta förutsätter då att det finns resurser hos polisen. Vilket det just nu inte finns! Egentligen så är det absolut bästa att ett parti får chansen att "städa upp" första 4 åren. Och ser man åtminstone 30 % förändring till det bättre, då röstar man fram detta parti 4 år till. Man kan alltid drömma..
Svar på tråden Ni som röstar på SD