• Anonym (Mo)

Ni som röstar på SD

Anonym (Vi röstar SD) skrev 2020-01-02 14:44:53 följande:

Senaste valet rösta jag och min man SD. Jag är själv andra generationens invandrare så jag röstar inte av "rasism". Det finns inget parti som jag håller av till 100% utan SD var det bästa av de sämsta så att säga. SD har backat vad det gäller HBTQ frågorna, och jag har inget emot samkönade äktenskap.

De frågor som SD fick min röst beror på: Skärpt invandringspolitik, högre straff, positiva till utvisning vid grova våldsbrott, positiva till lägre straffålder, satsa mer pengar på polis, sjukvård och skola. Realistiska vad de gäller miljöaspekt, som att man inte kan slopa kärnkraftverk och alla bensin/dieselbilar till år 2030 utan att ha något att ersätta det med. Att elbilar är bättre mätt ur utsläppssynpunkt är en sak, men dess tillverkning är än värre i utsläpp än de traditionell så miljömässigt är elbilen värre, samt allt barnarbete och hälsofara tillverkning av batteri är i dagsläget. Om alla i Sverige skulle köra elbilar och samtidigt slopa kärnkraftverken skulle vi inte ha el så det räcker. Och elpriset skulle gå upp så pass att vi snart inte har råd att värma upp våra bostäder och då skulle pellets/ved bli ett alternativ igen. Att solenergi och vindkraft samt jord/bergvärme inte subventioneras är ren dumhet, varför satsa än mer pengar på ett miljömedvetet uppvärmnings alternativ om det inte är gynnsamt ekonomiskt? Varför beskatta solens energi när EU uppmuntrar till att subventionera, det räcker väll att betala kabelavgift och hela anläggningen.. 

Nä det är mycket som borde göras uppror emot, som det är idag känns det att samhället går i fördärv och snart blir klyftorna som i USA. Man har ghetto vs grind samhälle, privat sjukvård för den som har råd eller allmänsjukvård för den som kan vänta ett dygn på akuten. Lika så med skola, den som har råd kan köpa en bra skolgång med utbildade lärare och "bättre" sorts barn.

Skulle SD satsa på skola och sjukvård? Med vilka pengar då? Skattepengar, de brukar vara för sänkta skatter?

Hur ska de minska klyftorna i skolan och öka likvärdigheten? Svensk skolas stora problem idag.
  • Anonym (Mo)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 12:20:41 följande:

Får jag fråga vad det är som gör att du känner motstånd mot just muslimska arabländer och Afrikanska länder? Är det deras kultur, trosuppfattningar etc? Jag personligen har svårt för när jag ser små barn med slöja. Jag blir chockad! Vet en man som brukar går runt med sin 3 åring som är slöja. Fattar inte grejen?? Hur kan en person tycka att ett litet barn ska "locka till sig män & åtrå" genom att visa sitt hår?? Helt sjukt!

Vad känner du när du ser en svensk treåring i bikini? Jag tycker det ser heltokigt ut men tänker att det är för att barnet vill härma sin manma och de inte vill ta den fighten. Samma grej tänker jag med barn i slöja, men fattar att det inte alltid är anledningen. I något av fallen.
  • Anonym (Mo)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 13:32:46 följande:

Det där var en jättedålig jämförelse.. de flesta små barn går nakna på stranden, eller i enbart underdel. Bikini kan inte jämföras med en slöja. Precis som ett par badkalsonger inte heller kan jämföras. Barn som är 3 väljer inte att ha på sig en slöja. Det är föräldrar som talar om för barnen att ha på sig den. Om ett barn med muslimsk påbrå växer upp i en västerländsk fosterfamilj så väljer de flesta automatiskt att avstå slöjan. Tror knappast att föräldrar tvingar sina barn att dra på sig en bikini. Däremot tvingar vissa föräldrar på både sina barn och fruar EN så kallad BURKINI (heltäckande badplagg) i syfte att de inte får "visa" sin kropp för andra "mäns blickar". Då tycker jag de muslimska männen också kan dra på sig en BURKINI och slöja/hijab).

Det är rent av ovanligt att se nakna barn pä stranden idag, stor skillnad mot för typ 20 år sedan. Troligen är det ett amerikanskt ideal vi kopierat där.

Nu skrev jag inte om badbyxor/bikinitrosor utan små barn med bikiniöverdel. Ofta illasittande så ungen måste rätta till den hela tiden och blir störd i sin lek. Jag tycker inte skillnaden är så stor mot en slöja. Sen har inte alla svenska småflickor bikiniöverdel men knappast så att alla muslimska småflickor har slöja heller.
  • Anonym (Mo)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 17:22:22 följande:

Kanske beror på vart i Sverige man bor? Jag menar, bor man i ett område där det endast sitter kvinnor med slöja och grillat lamspett och inga barn som badar så kanske man inte vill ha sitt svenska barn springandes naken. I Västerbotten har jag sett en drös med ungar som springer runt nakna och/eller med bara underdel. Samma i t.ex Spanien. Där solar man topless och kan även sola helt näck!

Att jämföra små ungar med överdel och underdel och 3 åringar som har på sig en slöja håller fortfarande inte.

Så där du bor finns det inte särskilt många invandrare men du tror att muslimer håller på att ta över resten av Sverige? Hm, okej. Visst medför invandringen en del problem, i synnerhet personer med väldigt bristfällig skolgång är svårintegrerade i samhället. Men att muslimer sitter och grillar så att svenska barn inte törs bada nakna känner jag faktiskt inte igen. Folk som iaf ser svenska ut brukar vara i absolut majoritet på alla stränder jag besöker, antalet nakna ungar har ändå minskat massor på senare år. Det har även toplessolande, nakenbastu och offentlig amning gjort, helt utan muslimers inblandning.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Inte riktigt samma sak.) skrev 2020-01-03 17:40:39 följande:

Visst finns det barn som kopierar sin mamma genom att använda slöja, men en viktig skillnad mot barn som använder bikinis är att det även finns barn som tvingas använda slöja. Jag tror inte att många föräldrar tvingar sina barn att använda bikini. 

Ett exempel är den 9 åriga tjej i Uppsala som blev misshandlad av sin mamma för att hon vägrade ha på sig slöja. Tyvärr skrivs det inte om alla barn och kvinnor som tvingas använda slöja, men det är väldigt elakt mot dessa att jämföra det med barn som frivilligt använder bikinis, bara för att det finns frivilliga slöjanvändare. 

www.expressen.se/nyheter/flicka-misshandlades-da-hon-vagrade-sloja/

www.norran.se/asikter/ledare/ledare-tvinga-inte-smaflickor-att-bara-sloja/

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sex-av-tio-forskolor-sager-ja-till-slojtvang

Att det finns barn som vill ha slöja motsätter inte att det inte förekommer tvång som sagt.

Jag tror det finns svenska ungar som tvingas på obekväma kläder de inte vill ha. Vi reagerar inte på samma sätt när det ligger i vår kultur.

Jag tror inte tvång är den vanligaste anledningen till att barn har slöja. De allra flesta muslimska barn jag träffar har det inte, men vi har en grannfamilj där barnen har det ibland, fast inte varje dag.

Däremot säger jag inte något annat än att dina exempel ovan är tragiska.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-05 12:35:06 följande:

Finns det någon här i tråden som bor i ett "utanförskapsområde"

Eller bor dom flesta på annat håll och bara pratar?

Jag bor i ett av de sämre områdena i min stad. Inte jättestor stad, ca 50000 invånare, så stadsdelarna är ju hyfsat nära varandra. Jag är inte rädd för att gå ut, mina grannar är trevliga, många invandrare är mer sociala och hjälpsamma än svenskar. Det som är sorgligt är att skolorna blivit väldigt segregerade i kommunen och barnen på närmsta skolan lär sig sämre svenska då de inte har svenska kompisar. Jag vill snarare skylla det här på fria skolvalet och friskolereformen än något annat, så jag ser inte hur SD har någon lösning.
Svar på tråden Ni som röstar på SD