• minna eliasson

Ni som röstar på SD

Tjenixen!

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.

Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.

Tack!

• Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • Jemp
    minna eliasson skrev 2020-01-03 13:24:32 följande:

Ja tyvärr ser det ut så just nu.. ibland kan jag önska mig ett medborgargarden, där man frivilligt ställer upp (utan våld * om det inte är strikt i självförsvar) och går i grupper och håller koll. Ser man nått eller får höra nåt så tipsar man polisen. Detta förutsätter då att det finns resurser hos polisen. Vilket det just nu inte finns! Egentligen så är det absolut bästa att ett parti får chansen att "städa upp" första 4 åren. Och ser man åtminstone 30 % förändring till det bättre, då röstar man fram detta parti 4 år till. Man kan alltid drömma..

Kan tipsa om att börja nattvandra!
  • minna eliasson
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 13:09:13 följande:

Vad känner du när du ser en svensk treåring i bikini? Jag tycker det ser heltokigt ut men tänker att det är för att barnet vill härma sin manma och de inte vill ta den fighten. Samma grej tänker jag med barn i slöja, men fattar att det inte alltid är anledningen. I något av fallen.

Det där var en jättedålig jämförelse.. de flesta små barn går nakna på stranden, eller i enbart underdel. Bikini kan inte jämföras med en slöja. Precis som ett par badkalsonger inte heller kan jämföras. Barn som är 3 väljer inte att ha på sig en slöja. Det är föräldrar som talar om för barnen att ha på sig den. Om ett barn med muslimsk påbrå växer upp i en västerländsk fosterfamilj så väljer de flesta automatiskt att avstå slöjan. Tror knappast att föräldrar tvingar sina barn att dra på sig en bikini. Däremot tvingar vissa föräldrar på både sina barn och fruar EN så kallad BURKINI (heltäckande badplagg) i syfte att de inte får "visa" sin kropp för andra "mäns blickar". Då tycker jag de muslimska männen också kan dra på sig en BURKINI och slöja/hijab).
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 13:16:10 följande:

Varje år när SD ökar så ser man ofta Facebook inlägg jar är inte en av 13% nästa val var den högre 22% eller vad den var och valet efter det jag är inte en av xx%

Folk inte röstade på SD förut verkar rösta på SD, är det ingen som ställe sig frågan varför?

Vad gör SD så unikt att dom vinner väljare?

Samt se hur samhället ser ut ut.

Om man kollar igenom allas svar i denna tråd, så kommer man att hitta 1 eller flera gemensamma nämnare. Bland annat att det finns ett stort missnöje med hur det svenska samhället ser ut idag (ökad kriminalitet, ökad drogföräljning och därmed fler överdoser som leder till död, dödsskjutningar, misslyckad integration, bidragsfusk) är några att nämna. Den vanliga civiliserade människan vill inte leva i ett sådant samhälle, vill inte att deras (mina barn) ska växa upp bland sådan misär! Finns det då ett parti som väcker liv i frågorna och ifrågasätter detta, så kommer de mest troligtvis att vinna väljare.
  • Anonym (Mo)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 13:32:46 följande:

Det där var en jättedålig jämförelse.. de flesta små barn går nakna på stranden, eller i enbart underdel. Bikini kan inte jämföras med en slöja. Precis som ett par badkalsonger inte heller kan jämföras. Barn som är 3 väljer inte att ha på sig en slöja. Det är föräldrar som talar om för barnen att ha på sig den. Om ett barn med muslimsk påbrå växer upp i en västerländsk fosterfamilj så väljer de flesta automatiskt att avstå slöjan. Tror knappast att föräldrar tvingar sina barn att dra på sig en bikini. Däremot tvingar vissa föräldrar på både sina barn och fruar EN så kallad BURKINI (heltäckande badplagg) i syfte att de inte får "visa" sin kropp för andra "mäns blickar". Då tycker jag de muslimska männen också kan dra på sig en BURKINI och slöja/hijab).

Det är rent av ovanligt att se nakna barn pä stranden idag, stor skillnad mot för typ 20 år sedan. Troligen är det ett amerikanskt ideal vi kopierat där.

Nu skrev jag inte om badbyxor/bikinitrosor utan små barn med bikiniöverdel. Ofta illasittande så ungen måste rätta till den hela tiden och blir störd i sin lek. Jag tycker inte skillnaden är så stor mot en slöja. Sen har inte alla svenska småflickor bikiniöverdel men knappast så att alla muslimska småflickor har slöja heller.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 13:41:09 följande:
    Om man kollar igenom allas svar i denna tråd, så kommer man att hitta 1 eller flera gemensamma nämnare. Bland annat att det finns ett stort missnöje med hur det svenska samhället ser ut idag (ökad kriminalitet, ökad drogföräljning och därmed fler överdoser som leder till död, dödsskjutningar, misslyckad integration, bidragsfusk) är några att nämna. Den vanliga civiliserade människan vill inte leva i ett sådant samhälle, vill inte att deras (mina barn) ska växa upp bland sådan misär! Finns det då ett parti som väcker liv i frågorna och ifrågasätter detta, så kommer de mest troligtvis att vinna väljare.
    Så varför inte ge SD en chans?
  • minna eliasson
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 13:51:18 följande:

Det är rent av ovanligt att se nakna barn pä stranden idag, stor skillnad mot för typ 20 år sedan. Troligen är det ett amerikanskt ideal vi kopierat där.

Nu skrev jag inte om badbyxor/bikinitrosor utan små barn med bikiniöverdel. Ofta illasittande så ungen måste rätta till den hela tiden och blir störd i sin lek. Jag tycker inte skillnaden är så stor mot en slöja. Sen har inte alla svenska småflickor bikiniöverdel men knappast så att alla muslimska småflickor har slöja heller.

Kanske beror på vart i Sverige man bor? Jag menar, bor man i ett område där det endast sitter kvinnor med slöja och grillat lamspett och inga barn som badar så kanske man inte vill ha sitt svenska barn springandes naken. I Västerbotten har jag sett en drös med ungar som springer runt nakna och/eller med bara underdel. Samma i t.ex Spanien. Där solar man topless och kan även sola helt näck!

Att jämföra små ungar med överdel och underdel och 3 åringar som har på sig en slöja håller fortfarande inte.
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 13:59:02 följande:

Så varför inte ge SD en chans?

Bra fråga.. Jag funderar som sagt på det. Men velar fram å tillbaks. Pga deras historik med partikamrater som gjort bort sig nått så fasansfullt och inte beter sig civiliserat. Som jag skrev tidigare, hade alla inom partiet betett sig som Åkesson så hade jag nog inte velat så mkt.
  • Anonym (Mo)
    minna eliasson skrev 2020-01-03 17:22:22 följande:

Kanske beror på vart i Sverige man bor? Jag menar, bor man i ett område där det endast sitter kvinnor med slöja och grillat lamspett och inga barn som badar så kanske man inte vill ha sitt svenska barn springandes naken. I Västerbotten har jag sett en drös med ungar som springer runt nakna och/eller med bara underdel. Samma i t.ex Spanien. Där solar man topless och kan även sola helt näck!

Att jämföra små ungar med överdel och underdel och 3 åringar som har på sig en slöja håller fortfarande inte.

Så där du bor finns det inte särskilt många invandrare men du tror att muslimer håller på att ta över resten av Sverige? Hm, okej. Visst medför invandringen en del problem, i synnerhet personer med väldigt bristfällig skolgång är svårintegrerade i samhället. Men att muslimer sitter och grillar så att svenska barn inte törs bada nakna känner jag faktiskt inte igen. Folk som iaf ser svenska ut brukar vara i absolut majoritet på alla stränder jag besöker, antalet nakna ungar har ändå minskat massor på senare år. Det har även toplessolande, nakenbastu och offentlig amning gjort, helt utan muslimers inblandning.
  • Anonym (Inte riktigt samma sak.)
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 13:51:18 följande:

Visst finns det barn som kopierar sin mamma genom att använda slöja, men en viktig skillnad mot barn som använder bikinis är att det även finns barn som tvingas använda slöja. Jag tror inte att många föräldrar tvingar sina barn att använda bikini. 

Ett exempel är den 9 åriga tjej i Uppsala som blev misshandlad av sin mamma för att hon vägrade ha på sig slöja. Tyvärr skrivs det inte om alla barn och kvinnor som tvingas använda slöja, men det är väldigt elakt mot dessa att jämföra det med barn som frivilligt använder bikinis, bara för att det finns frivilliga slöjanvändare. 

https://www.expressen.se/nyheter/flicka-misshandlades-da-hon-vagrade-sloja/
    https://www.norran.se/asikter/ledare/ledare-tvinga-inte-smaflickor-att-bara-sloja/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sex-av-tio-forskolor-sager-ja-till-slojtvang

A
    tt det finns barn som vill ha slöja motsätter inte att det inte förekommer tvång som sagt.

• Anonym (Mo)
    Anonym (Inte riktigt samma sak.) skrev 2020-01-03 17:40:39 följande:

Visst finns det barn som kopierar sin mamma genom att använda slöja, men en viktig skillnad mot barn som använder bikinis är att det även finns barn som tvingas använda slöja. Jag tror inte att många föräldrar tvingar sina barn att använda bikini. 

Ett exempel är den 9 åriga tjej i Uppsala som blev misshandlad av sin mamma för att hon vägrade ha på sig slöja. Tyvärr skrivs det inte om alla barn och kvinnor som tvingas använda slöja, men det är väldigt elakt mot dessa att jämföra det med barn som frivilligt använder bikinis, bara för att det finns frivilliga slöjanvändare. 

www.expressen.se/nyheter/flicka-misshandlades-da-hon-vagrade-sloja/

www.norran.se/asikter/ledare/ledare-tvinga-inte-smaflickor-att-bara-sloja/

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sex-av-tio-forskolor-sager-ja-till-slojtvang

Att det finns barn som vill ha slöja motsätter inte att det inte förekommer tvång som sagt.

Jag tror det finns svenska ungar som tvingas på obekväma kläder de inte vill ha. Vi reagerar inte på samma sätt när det ligger i vår kultur.

Jag tror inte tvång är den vanligaste anledningen till att barn har slöja. De allra flesta muslimska barn jag träffar har det inte, men vi har en grannfamilj där barnen har det ibland, fast inte varje dag.

Däremot säger jag inte något annat än att dina exempel ovan är tragiska.
Svar på tråden Ni som röstar på SD