• Anonym (Snälla ät!)

Kan en katt svälta ihjäl sig själv?

Jag bara undrar om en katt kan svälta ihjäl sig själv trots tillgång till mat av alla de slag? Burkmat, torrfoder, tonfisk och sardiner. Har du något superknep för att få katten att äta?

• Svar på tråden Kan en katt svälta ihjäl sig själv?
  • Qlöz
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 23:08:17 följande:

Det är ju fan helt otroligt vad ni tror er veta och inte veta om både mig, katten och veterinären!

Om ni vill hjälpa så kom med förslag på hur man får igång en katt med maten igen som inte har något luktsinne för tillfället och sluta spekulera om saker ni inte vet något om.

Vad ska du göra nu då?

Nu har du svar på din fråga. En katt kan svälta dig själv. Kom ihåg att din katt INTE gör det frivilligt. Det är du som är vållande till din katts död.

Varför kan du inte ta den till en veterinär? Har du inga pengar? Det finns annan hjälp om du bara stoppar din stolthet åt sidan och tänker på din KATT!!! Skit i vad vi skriver. Det är ett liv, ingen leksak.
  • Anonym (XXX)
    Qlöz skrev 2019-10-09 05:28:36 följande:
    Vad ska du göra nu då?

Nu har du svar på din fråga. En katt kan svälta dig själv. Kom ihåg att din katt INTE gör det frivilligt. Det är du som är vållande till din katts död.

Varför kan du inte ta den till en veterinär? Har du inga pengar? Det finns annan hjälp om du bara stoppar din stolthet åt sidan och tänker på din KATT!!! Skit i vad vi skriver. Det är ett liv, ingen leksak.
    Jag är inte TS, men jag blev nyfiken. Vad finns det för hjälp, för en djurägare som inte har någon veterinärförsäkring, och verkligen inte har råd att ta djuret till veterinären? Det är ju oerhört dyrt jämfört med människovård, eftersom det inte är ett dugg subventionerat. Det är dessutom så, att socialen (om man har försörjningsstöd) inte betalar för veterinären heller. 

Så vart kan man vända sig, menar du?
  • Megamartina

Men sluta, hon/han vet mycket väl att hon bör ta katten till veterinären men vill väl testa hemma först om det är någonting hon kan göra! Sluta skäll och var snälla!

• Qlöz
    Anonym (XXX) skrev 2019-10-09 06:10:18 följande:

Jag är inte TS, men jag blev nyfiken. Vad finns det för hjälp, för en djurägare som inte har någon veterinärförsäkring, och verkligen inte har råd att ta djuret till veterinären? Det är ju oerhört dyrt jämfört med människovård, eftersom det inte är ett dugg subventionerat. Det är dessutom så, att socialen (om man har försörjningsstöd) inte betalar för veterinären heller. 

Beroende på var man bor så kan man få pengar från stipendier som bla evidensia har en fond till. Många människor skänker sitt arv till fonden.

Ideella föreningar som Kattkommando syd osv kan stötta. De gör en insamling på fb.

Man kan själv samla pengar.

Jag skänker massor till just sånt här. En katts liv är viktigare än min chipspåse..
  • Qlöz
    Megamartina skrev 2019-10-09 06:14:17 följande:

Men sluta, hon/han vet mycket väl att hon bör ta katten till veterinären men vill väl testa hemma först om det är någonting hon kan göra! Sluta skäll och var snälla!

Det verkar inte så eftersom hon istället försöker få tips hur hon ska kunna tvinga i sin katt som har jätteont massa mat.

Jag är ledsen, men har väldigt svårt att vara snäll och inte skälla på en person som inte ens kan ge en förklaring varför inte katten får vård.
  • Anonym (XXX)
    Qlöz skrev 2019-10-09 06:37:15 följande:
    Beroende på var man bor så kan man få pengar från stipendier som bla evidensia har en fond till. Många människor skänker sitt arv till fonden.

Ideella föreningar som Kattkommando syd osv kan stötta. De gör en insamling på fb.

Man kan själv samla pengar.

Jag skänker massor till just sånt här. En katts liv är viktigare än min chipspåse..
    Tack, det där visste jag faktiskt inte! Ska framföra till en person som sitter i det läget med sina sjuka marsvin just nu...
  • Tissetass

För att ge tips på att få igång aptiten igen. Så som några redan sagt, när katter inte ätit på någon dag så börjar deras kroppe producera något ämne (hinner inte leta upp rätt namn på det) som gör att de tappar aptiten men enda sättet att få bort det är att äta. Så en ond cirkel där.

Vår katt slutade av oförklarig anledning att äta och vet kunde inte hitta något fel annat än effekterna av att den inte ätit. Vi skaffade kattmat i form av mousse hos vet som är extra energirik, men katten vägrade äta själv. Vad vi fick tillslut göra var att tvångsmata. Vi lindade in henne i en handduk för att hålla henne lugn och en av oss hade henne på rygg i knät. Den andre öppnade kattens mun försiktigt och smetade på lite av mousse-maten i gommen på katten. Katten kunde inte spotta ut och behövde slicka i sig maten från munnen.
    Eftersom katten inte ätit på ett tag startade vi försiktigt. Den fick ca en matsked 3-4 ggr/dag på det här sättet i en vecka, sen började hon äta av sig själv igen för aptiten kom tillbaka.

Men det är ju viktigt att ta reda på om det finns sjukdom eller skada bakom matvägran. I vårt fall fanns inte det, men vet sa att katter kan vara väldigt känsliga för förändring och vissa är så känsliga att det räcker med att man möblerar om eller om den ser något nytt ute för att den ska matvägra i protest. Efter bara någon dag utan mat så är katter oftast fast i den där onda cirkeln. De är väldigt kännsliga när det kommer till att äta.

• plättarmedsylt
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 23:08:17 följande:

Det är ju fan helt otroligt vad ni tror er veta och inte veta om både mig, katten och veterinären!

Om ni vill hjälpa så kom med förslag på hur man får igång en katt med maten igen som inte har något luktsinne för tillfället och sluta spekulera om saker ni inte vet något om.

Ge tillräcklig information istället, så slipper folk ?spekulera?. Det är ganska självklart att folk tycker att du borde ta katten till en veterinär. Om du redan har varit hos veterinär, så skriv det (du har bara skrivit att du ?står i kontakt med veterinär?). Sedan är det en ganska dålig ide´ att vara otrevlig om man vill ha hjälp.
  • Sasu

Ta katten till veterinären!! det räcker att katten inte äter på 3-4 dagar så påverkas deras lever och de får leversvikt! Att en katt inte äter kan bero på smärta i tänder, mask, infektion. Och om han nu har en skada på nosen ska du ju såklart få det kollat också!

• Sasu
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 15:30:50 följande:
    Tänkte du på A/D mat? Han vill inte äta det heller. Jag får inte i honom smärtstillande tyvärr. Jag får inte i honom nånting alls. Men han uppträder nästan helt som sitt vanliga själv förutom att han inte äter.
    katter är jävligt duktiga på att gömma smärta och sjukdomar, min första katt gick runt med ett brutet ben, syntes inte alls på honom förrens jag råkade komma åt benet och han skrek till. Så vet inte hur länge han hade gått med det.
  • Bananböjaren

Men för katten till veterinären din djurplågare. Att medvetet låta djur lida är straffbart

• Pierott

Vad jag blir förbannad på sånt här! Det finns en anledning till att katten inte äter, det behövs utredas av en VETERINÄR! Inte nått hemmaexprimenterande!

Har du inte råd att ta katten till vet så finns det som ovan skrivit fonder att söka, att plåga en katt till döds är straffbart! Nånting du håller på att göra precis just nu!

• BurningDiamond
    Anonym (XXX) skrev 2019-10-09 06:10:18 följande:

Det finns lagar som reglerar det här, att undhålla vet-vård för behövande djur är brottsligt. Se mitt tidigare inlägg.

Har du inte råd att ge dina djur vård och inte kan få in pengar via stipendier, fonder, insamlingar mm,  så får du omplacera dem.
  • Anonym (MJL)

Med stor sannolikhet beror aptitlösheten hos din katt på såret på nosen.
    Det räcker som förklaring. 
    Det blir obehagligt eller till och med smärtsamt att äta.
    Din katt behöver läkande salva eller ev penicillin.
    Samtidigt hörni ge den små doser mosad mat varje dag regelbundet, se tips
    hur man gör i tråden.
    Ge med doseringsspruta i mungipan, linda in katten i en mjuk handduk och håll den i famnen.
    Är det verkligen som du skriver att du står i kontakt med veterinär?
    I så fall borde du blivit anmodat att genast komma dit med katten!

• Anonym (MJL)

hur man gör i tråden.
    Ge med doseringsspruta i mungipan, linda in katten i en mjuk handduk och håll den i famnen.

• Anonym (MJL)

hur man gör i tråden.

Svar på tråden Kan en katt svälta ihjäl sig själv?