• Anonym (Snälla ät!)

Kan en katt svälta ihjäl sig själv?

Jag bara undrar om en katt kan svälta ihjäl sig själv trots tillgång till mat av alla de slag? Burkmat, torrfoder, tonfisk och sardiner. Har du något superknep för att få katten att äta?

• Svar på tråden Kan en katt svälta ihjäl sig själv?
  • Jemp
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 15:16:18 följande:

Jag vet. Men undrar om den inte borde äta ändå när den blir tillräckligt hungrig? Någon som vet om katter kan svälta ihjäl sig själva?

Ja det kan dem. Katter får relativt fort organskador vid svält. Det kan dessutom bli en ond cirkel där illamående (pga svält/hunger) kan sänka aptiten.

Har katten så ont behöver den träffa veterinär, tex få smärtlindring och se om det ligger nåt annat bakom och/eller om tvångsmatning krävs.
  • Pentra

Boka omgående tid hos veterinär! Katten är antagligen sjuk på något sätt. Är luktsinnet blockerat så känner den inte vad det är för mat och kan inte avgöra om det går att äta. Har den tandvärk kan den heller inte äta. Har den problem med njurarna och fått förstoppning så kan den heller inte få i sig någon mat. Hoppas att du INTE försöker ge katten smärtstillande preparat avsedda för människor, för då kan katten dö. Får du inte tid hos den ena veterinären så ring en annan, snarast! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (djur)
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 16:19:25 följande:
    Har också tvångsmatat förut men det är uteslutet på den här katten då det inte går att hålla i honom ens en gång. Leverskador händer oftast inte på unga och smala katter som tur är. Nu måste jag bara få honom att äta på något sätt.
    Men herregud ta katten till en veterinär så den kan bli undersökt ordentligt! Du slösar med kattens tid
  • Anonym (undersök)
    Qlöz skrev 2019-10-08 18:42:16 följande:
    Exakt!!
    En katt jag hade slutade äta och jag hittade inga sår. När jag tog henne till veterinären SAMMA DAG visade sig att hon hade fått en liten trästicka i gommen som gjorde jätteont när hon försökte äta.

Det gör så ont i mitt hjärta när jag hör talas om så här dumma saker. Det är ju självklart att man söker upp en ordentlig veterinär än att experimenterar med en levande varelse. För vad? Spara pengar?
    Jag hade också en katt som helt plötsligt inte ville äta. Det syntes inget konstigt på katten, men hos veterinären märkte man med röntgen att hon var allvarligt skadad inuti. Troligen hade hon blivit påkörd, eventuellt trillat från något träd/tak. Hon behövde en stor operation eftersom diafragman var sönder och tarmarna var uppe vid lungorna. Det gick bra, men hade inte gått bra om jag inte valt att åka in direkt jag märkte att något var fel (hon inte åt).
  • Anonym (Snälla ät!)

Det är ju fan helt otroligt vad ni tror er veta och inte veta om både mig, katten och veterinären!

Om ni vill hjälpa så kom med förslag på hur man får igång en katt med maten igen som inte har något luktsinne för tillfället och sluta spekulera om saker ni inte vet något om.

• AniieeHär

Är det lite så att det är en viss vild katt som nu tagits in?

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 23:08:17 följande:

Det är ju fan helt otroligt vad ni tror er veta och inte veta om både mig, katten och veterinären!

Om ni vill hjälpa så kom med förslag på hur man får igång en katt med maten igen som inte har något luktsinne för tillfället och sluta spekulera om saker ni inte vet något om.

Du tar den tillen jävla vetrinär som kan sätta ett jävla dropp innan kattskrället svälter ihjäl. 

Varför i helvete lyssnar du inte på vad folk säger?!?!
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • BurningDiamond
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 23:08:17 följande:

Tills dess att du skriver att din katt varit och träffat en fysisk vet som gjort en ordentlig undersökning, så är alla "tips och trick" irrelevanta.
    Ge din katt riktig vård, det är din laga skyldighet.

Brottsbalk (1962:700)
    16 kap. Om brott mot allmän ordning
    13 §   Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.

Djurskyddslag (2018:1192)
    2 kap. Allmänna bestämmelser om hur djur ska hanteras, hållas och skötas
    1 §   Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
    3 §   Den som håller djur eller på annat sätt tar hand om djur ska ha tillräcklig kompetens för att tillgodose djurets behov.
  • Pentra
    AniieeHär skrev 2019-10-08 23:10:41 följande:
    Du tar den tillen jävla vetrinär som kan sätta ett jävla dropp innan kattskrället svälter ihjäl.  Varför i helvete lyssnar du inte på vad folk säger?!?!

Word!
  • Anonym (undersök)

Vad är det för veterinär du har kontakt med flera gånger dagligen, som inte kan svara på din fråga om katter kan svälta ihjäl sig trots tillgång på mat?

Hur kommer det sig att veterinären inte kan hjälpa till med dropp och/eller sondmatning, med katten i sövt skick om nödvändigt?

Svar på tråden Kan en katt svälta ihjäl sig själv?