• Anonym (Snälla ät!)

Kan en katt svälta ihjäl sig själv?

Jag bara undrar om en katt kan svälta ihjäl sig själv trots tillgång till mat av alla de slag? Burkmat, torrfoder, tonfisk och sardiner. Har du något superknep för att få katten att äta?

• Svar på tråden Kan en katt svälta ihjäl sig själv?
  • viseversa
    Anonym (Snälla ät!) skrev 2019-10-08 15:06:28 följande:
    Den har en skada på nosen men uppträder så gott som normalt förutom att den inte äter. Den går till maten men försöker inte ta en tugga när den väl står där. Kanske för att den inte känner lukten av maten?
    Då tar jag föregivet att du självklart har tagit katten till en veterinär?!
  • Primulina

Hej

Äter inte katten så kan de svälta sig själv till obotlig sjukdom vilket innebär leverskador. När den varit utan mat nån dag börja den må dåligt och äter inte för det.

När min katt var i sånt doligt skick på grund av sjukdom så blandade jag ut en speciell mat tror det var A/D sensitiv eller nått med vatten och sög upp i spruta och tvångsmatade två gånger/ dag på rekomendation från vetrinär. Så det låter konstigt att du inte fått nått sånt tips.

Finns även smärtlindring som är som en pasta man bara trycker in i munnen så de inte kan spotta ut.

Lycka till.

• Anonym (Snälla ät!)
    Primulina skrev 2019-10-08 16:15:51 följande:

Hej

Äter inte katten så kan de svälta sig själv till obotlig sjukdom vilket innebär leverskador. När den varit utan mat nån dag börja den må dåligt och äter inte för det.

När min katt var i sånt doligt skick på grund av sjukdom så blandade jag ut en speciell mat tror det var A/D sensitiv eller nått med vatten och sög upp i spruta och tvångsmatade två gånger/ dag på rekomendation från vetrinär. Så det låter konstigt att du inte fått nått sånt tips.

Finns även smärtlindring som är som en pasta man bara trycker in i munnen så de inte kan spotta ut.

Lycka till.

Har också tvångsmatat förut men det är uteslutet på den här katten då det inte går att hålla i honom ens en gång. Leverskador händer oftast inte på unga och smala katter som tur är. Nu måste jag bara få honom att äta på något sätt.
  • Anonym (Barf)

Har du provat rått kött?

• Qlöz

Snälla gå till veterinären!

En katt kan svälta sig till döds. De dör av att organen lägger av. Några få dygn utan vatten gör att katten får njursvikt och bara det kan den dö av om du inte lägger in katten på djursjukhus med dropp.

Utan mat klarar den sig lite längre men näringsbrist gör att musklerna förtvinar och sedan torkar allt ut och katten dör.

Hur hade du känt det om någon serverat en smaskig pizza när du hade världens smärtor i munnen? Undersök katten, se till att den behandlas.

Blir så ledsen.

• Anonym (Katten... också...)

Det kan vara så att din katt vill men kan inte äta pga att den mår illa. Min katt hade mycket problem med sin mage, hetsåt, kräktes, magen kom i obalans.

Så här så veterinären att man ska göra till mig med min katt. 
    Det här finns receptfritt att köpa på apotek. Gör det snarast möjligt. Börja med pastan. se nedan.
    Canipur pastan (står på paketet hur mycket du ska ta). Smeta på "pastan" på kattens ena tass. Katter vill vara rena och slickar bort pastan. Den ska tydligen smaka gott för katter. 
    Sen behöver du återställa vätskebalansen (elektrolyterna.. tror jag det heter). Blanda aptus nutrisal pulver med vatten. Står på paket hur mycket. 
    Sen ska katten äta små portioner av favoritmaten, jag blandade blötfodret jag hade med vattnet jag blandat med pulvret. Ev får du koka vitfisk (allaska pollock eller koka kyckling, det är mest snällt mot magen. Och sedan ge det i små portioner under flera timmar, jag blandade även det med "vattnet/pulvret".
    Sen kan det vara så att din katt har känslig mage och behöver gå över till foder som är snällare mot magen. Min katt fick äta I/D foder (finns hos veterinär). Men det behöver du prata med veterinär om.

Om du provar detta som jag skrev om och katten fortfarande inte äter. Åk in till veterinären. En katt matvägrar inte om det inte är allvarligt sjuk. Min katt började äta igen, när jag gjorde så här. Efter veterinärråd.

https://www.kronansapotek.se/Canikur-Pro-pasta/p/208205?gclid=CjwKCAjw5_DsBRBPEiwAIEDRWyx94g3mjDgxmVb51bMXDKOx2ZZeaETRv0rJCwUDPN7D8IFRk3-yUhoC1jsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.apotekhjartat.se/produkt/aptus-nutrisal-vatskeersattning/?gclid=CjwKCAjw5_DsBRBPEiwAIEDRWz4pSWmZYJWbcpzkGqVVum1qWpGe6ec3PihUpd4yCB2J_a6JdefF8BoCMJsQAvD_BwE

• Qlöz
    Anonym (Katten... också...) skrev 2019-10-08 17:36:21 följande:

Det kan vara så att din katt vill men kan inte äta pga att den mår illa. Min katt hade mycket problem med sin mage, hetsåt, kräktes, magen kom i obalans.

Så här så veterinären att man ska göra till mig med min katt. 

Det här finns receptfritt att köpa på apotek. Gör det snarast möjligt. Börja med pastan. se nedan.

Canipur pastan (står på paketet hur mycket du ska ta). Smeta på "pastan" på kattens ena tass. Katter vill vara rena och slickar bort pastan. Den ska tydligen smaka gott för katter. 

Sen behöver du återställa vätskebalansen (elektrolyterna.. tror jag det heter). Blanda aptus nutrisal pulver med vatten. Står på paket hur mycket. 

Sen ska katten äta små portioner av favoritmaten, jag blandade blötfodret jag hade med vattnet jag blandat med pulvret. Ev får du koka vitfisk (allaska pollock eller koka kyckling, det är mest snällt mot magen. Och sedan ge det i små portioner under flera timmar, jag blandade även det med "vattnet/pulvret".

Sen kan det vara så att din katt har känslig mage och behöver gå över till foder som är snällare mot magen. Min katt fick äta I/D foder (finns hos veterinär). Men det behöver du prata med veterinär om.

Om du provar detta som jag skrev om och katten fortfarande inte äter. Åk in till veterinären. En katt matvägrar inte om det inte är allvarligt sjuk. Min katt började äta igen, när jag gjorde så här. Efter veterinärråd.

www.kronansapotek.se/Canikur-Pro-pasta/p/208205&gclsrc=aw.ds

www.apotekhjartat.se/produkt/aptus-nutrisal-vatskeersattning/

Medicin till djur är dyrt. Det är väl bättre att ts uppsöker en veterinär som kan kolla upp elektrolyterna med ett blodprov samt rengöra såret på nosen och undersöka inuti munnen efter sår eller trasiga tänder? Sen ge en smärtstillande spruta och antibiotika?!

Experimentera en massa med en katt som har ont är bara onödigt plågsamt. Ett besök hos veterinär kostar kanske runt 1-1500 för allt och tar en kvart.
  • Anonym (Hjälpkatten)

Om du pratat med en Veterinär flera gånger, försökt boka tid och den inte ens vill titta på katten så ring en Annan veterinär. Jag vet inte hur länge den matvägrat men din katts beteende är inte normalt. Är det några timmar kan du ju avvakta lite. Men Katter svälter inte sig själva av tjurighet eller för att det är kul. Något är fel. Och det kan Gå ganska fort utför för en katt som inte äter, även om den är ung och smal. Vänta inte mer än en dag innan du åker in med den från när den åt sist.. Ett litet sår på nosen tyder ju på att den skadat sig på något vis och det kan vara mycket värre än det ser ut. Dvs den kanske har fler sår någonstans, eller kanske skador i munnen. Åk in med katten till en klinik eller djursjukhus. Tvinga inte i den en massa mat utan att en veterinär fått titta på den. Att den går till skålen tyder ändå på att den vill äta, nåt är alltså fel.

• Qlöz
    Anonym (Hjälpkatten) skrev 2019-10-08 18:24:27 följande:

Om du pratat med en Veterinär flera gånger, försökt boka tid och den inte ens vill titta på katten så ring en Annan veterinär. Jag vet inte hur länge den matvägrat men din katts beteende är inte normalt. Är det några timmar kan du ju avvakta lite. Men Katter svälter inte sig själva av tjurighet eller för att det är kul. Något är fel. Och det kan Gå ganska fort utför för en katt som inte äter, även om den är ung och smal. Vänta inte mer än en dag innan du åker in med den från när den åt sist.. Ett litet sår på nosen tyder ju på att den skadat sig på något vis och det kan vara mycket värre än det ser ut. Dvs den kanske har fler sår någonstans, eller kanske skador i munnen. Åk in med katten till en klinik eller djursjukhus. Tvinga inte i den en massa mat utan att en veterinär fått titta på den. Att den går till skålen tyder ändå på att den vill äta, nåt är alltså fel.

Exakt!!

En katt jag hade slutade äta och jag hittade inga sår. När jag tog henne till veterinären SAMMA DAG visade sig att hon hade fått en liten trästicka i gommen som gjorde jätteont när hon försökte äta.

Det gör så ont i mitt hjärta när jag hör talas om så här dumma saker. Det är ju självklart att man söker upp en ordentlig veterinär än att experimenterar med en levande varelse. För vad? Spara pengar?
Svar på tråden Kan en katt svälta ihjäl sig själv?