• Hallonpaj83

Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!

Hej gott folk! De är så himla kul men samtidigt svårt med namn. Så nu ber jag er svara ärligt vad ni tycker om namnen nedanför. Ge även gärna andra förlag på korta ?klassiska? svenska tjejnamn

Thea

Liv

Viola

Märit

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!
  • Anonym (Liv)

Liv är helt klart finast!

Tea kommer sen. Men tycker det namnet ska stavas utan h.

Märit gillar jag inte riktigt. Då föredrar jag Märta.

• LoveRain
    Hallonpaj83 skrev 2019-10-01 14:14:37 följande:

Hej gott folk! De är så himla kul men samtidigt svårt med namn. Så nu ber jag er svara ärligt vad ni tycker om namnen nedanför. Ge även gärna andra förlag på korta ?klassiska? svenska tjejnamn

Thea - låter som ett smeknamn på ett längre namn som till exempel Dorothea. Enbart Thea låter lite tråkigt. Välj ett längre namn och använd Thea som smeknamn

Liv - gillar det men gillar det engelska uttalet bättre.

Viola - fint, känns som en snäll, lite excentrisk dam och börjar bli populärare än bara för 10 år sedan

Märit - gillar inte att det är ett ä i namnet och tycker det är lite för hårt.

Föreslår: Signe, Eivor, Hilda, Aili, Disa, Hedda, Frida, Tove, Alva, Ylva, Dagny.

Vad tycker du om namnen?

• Hallonpaj83

Stort tack allesammans för input till våra namn vi funderar över! Även för de andra förslagen vi fått. Märta gillar jag också väldigt mycket som kom upp som förslag- Dock är det taget redan av en nära kusin till min sambo. Hilda är också ett vackert namn!

Hon ska få två mellan man också, så det här blir klurigt. Vi kallar henne för tillfället för Viola i magen, men allt kan ju ändras när hon tittar ut. :)

• Tomelilla15

Lea? Blandning av Liv och Thea.

Andra favoriter

Elma

Elna

Elise

Tyra

Märta

Edit

Elsa

Milla

Irma

Iris

• Anonym (Toa-Li)
    Rebecca1987 skrev 2019-10-01 14:26:48 följande:

Fina namn alla.

Thea-Li kanske vore något.

Jag har en dotter som heter Zavannah de är ett namn jag älskar.

Även namn som

Luna

Elsa

Och Astrid är några namn jag gillar

Du skojar va?
  • Frankie Bean

Tycker alla namn är fina, dock inte överförtjust i Märit...

Det jag tänker spontant på är om ni/er dotter åker utomlands. Hon vill kanske jobba i London ett år efter gymnasiet etc. Då är Thea inte det bästa namnet, det blir "Tea"? (Té). Märit blir antagligen Marit, inte så hemskt, men inte så himla lätt internationellt.

Andra namn skulle kunna vara;

Maj/May

Ebba

Iris

• Sofiesolstråle
    Frankie Bean skrev 2019-10-02 13:09:02 följande:

Tycker alla namn är fina, dock inte överförtjust i Märit...

Det jag tänker spontant på är om ni/er dotter åker utomlands. Hon vill kanske jobba i London ett år efter gymnasiet etc. Då är Thea inte det bästa namnet, det blir "Tea"? (Té). Märit blir antagligen Marit, inte så hemskt, men inte så himla lätt internationellt.

Andra namn skulle kunna vara;

Maj/May

Ebba

Iris

Det finns många amerikaner/engelskmän som heter Tea/Thea
  • Frankie Bean
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-02 13:29:19 följande:

Det finns många amerikaner/engelskmän som heter Tea/Thea

Jag vet, har träffat flera (amerikaner), som alla haft problem med att folk inte riktigt fattar hur det ska uttalas till en början. Självklart brukar det lösa sig när personen fått förklarat hur det ska låta. Men tycker själv att det skulle vara irriterande, det var därför jag skrev som jag gjorde.
  • Sofiesolstråle
    Frankie Bean skrev 2019-10-02 13:46:43 följande:

Jag vet, har träffat flera (amerikaner), som alla haft problem med att folk inte riktigt fattar hur det ska uttalas till en början. Självklart brukar det lösa sig när personen fått förklarat hur det ska låta. Men tycker själv att det skulle vara irriterande, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Och Tea uttalas ju (Té) på svenska också.
Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!