Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!

Tycker alla namn är fina, dock inte överförtjust i Märit...

Det jag tänker spontant på är om ni/er dotter åker utomlands. Hon vill kanske jobba i London ett år efter gymnasiet etc. Då är Thea inte det bästa namnet, det blir "Tea"? (Té). Märit blir antagligen Marit, inte så hemskt, men inte så himla lätt internationellt.

Andra namn skulle kunna vara;

Maj/May

Ebba

Iris

• Frankie Bean
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-02 13:29:19 följande:

Det finns många amerikaner/engelskmän som heter Tea/Thea

Jag vet, har träffat flera (amerikaner), som alla haft problem med att folk inte riktigt fattar hur det ska uttalas till en början. Självklart brukar det lösa sig när personen fått förklarat hur det ska låta. Men tycker själv att det skulle vara irriterande, det var därför jag skrev som jag gjorde.
  • Frankie Bean
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-02 13:51:45 följande:

Och Tea uttalas ju (Té) på svenska också.

Nu tror jag inte vi är på samma sida... ja, engelska ordet "tea" uttalas som "té" (ungefär) i Sverige.

Om jag läser att någon heter Tea, då hade jag uttalat namnet på samma sätt som Thea.

Jag antar att om man som svensk döper sitt barn till Thea så vill man inte att folk kallar henne Té?!
  • Frankie Bean
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-02 14:05:53 följande:

Varför skulle dom göra det? Tea/Thea är ett vanligt svenskt namn så jag tror ingen ens reagerar på det. Jag har aldrig ens tänkt tanken förut.

Snälla, missförstår du med flit?! Hoppas att övriga förstår att jag beskriver ett scenario om flickan åker utomlands, där folk uppenbarligen inte kan svenska eller har koll på svenska namntraditioner.
Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!