• Hallonpaj83

Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!

Hej gott folk! De är så himla kul men samtidigt svårt med namn. Så nu ber jag er svara ärligt vad ni tycker om namnen nedanför. Ge även gärna andra förlag på korta ?klassiska? svenska tjejnamn

Thea

Liv

Viola

Märit

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!
  • Frankie Bean
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-02 13:51:45 följande:

Och Tea uttalas ju (Té) på svenska också.

Nu tror jag inte vi är på samma sida... ja, engelska ordet "tea" uttalas som "té" (ungefär) i Sverige.

Om jag läser att någon heter Tea, då hade jag uttalat namnet på samma sätt som Thea.

Jag antar att om man som svensk döper sitt barn till Thea så vill man inte att folk kallar henne Té?!
  • Sofiesolstråle
    Frankie Bean skrev 2019-10-02 14:01:42 följande:

Nu tror jag inte vi är på samma sida... ja, engelska ordet "tea" uttalas som "té" (ungefär) i Sverige.

Om jag läser att någon heter Tea, då hade jag uttalat namnet på samma sätt som Thea.

Jag antar att om man som svensk döper sitt barn till Thea så vill man inte att folk kallar henne Té?!

Varför skulle dom göra det? Tea/Thea är ett vanligt svenskt namn så jag tror ingen ens reagerar på det. Jag har aldrig ens tänkt tanken förut.
  • Frankie Bean
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-02 14:05:53 följande:

Varför skulle dom göra det? Tea/Thea är ett vanligt svenskt namn så jag tror ingen ens reagerar på det. Jag har aldrig ens tänkt tanken förut.

Snälla, missförstår du med flit?! Hoppas att övriga förstår att jag beskriver ett scenario om flickan åker utomlands, där folk uppenbarligen inte kan svenska eller har koll på svenska namntraditioner.
  • Sofiesolstråle
    Frankie Bean skrev 2019-10-02 14:09:56 följande:

Snälla, missförstår du med flit?! Hoppas att övriga förstår att jag beskriver ett scenario om flickan åker utomlands, där folk uppenbarligen inte kan svenska eller har koll på svenska namntraditioner.

Jag skrev ju att det är vanligt i England också.
  • trollhona
    Thea - Fint och klassiskt

Liv - Sött och feminint

Viola - Lite för "tantigt" för min smak (och betyder något fult på ett annat språk)

Märit - Ett starkt och ändå kvinnligt namn.

Liknande namn:
    Svea, Elvy, Eivor, Margit, Agnetha, Märta, Ylva
  • Anonym (Livan)

Min dotter heter Liv. Jag älskar det namnet men dottern är trött på att vi alltid säger snabbt och slarvigt

Xxx (brorsans namn) o Liv så att det nästan blir Oliv..

Vi över på att vara mer tydliga och sägs xxxx och Liv.

Hon tycker även att hennes namn är för kort.

• Anonym (S)
    trollhona skrev 2019-10-05 14:46:06 följande:

Thea - Fint och klassiskt Liv - Sött och feminint Viola - Lite för "tantigt" för min smak (och betyder något fult på ett annat språk) Märit - Ett starkt och ändå kvinnligt namn.

Liknande namn:

Svea, Elvy, Eivor, Margit, Agnetha, Märta, Ylva

Om du menar att Viola betyder våldtäkt på rumänska så verkar det inte stämma för enligt Google translate så heter våldtäkt rapita på rumänska.
  • trollhona
    Anonym (S) skrev 2019-10-05 17:38:42 följande:
    Om du menar att Viola betyder våldtäkt på rumänska så verkar det inte stämma för enligt Google translate så heter våldtäkt rapita på rumänska.
    "Rapita" är rapsblomma... Du skrev säkerligen in rape i översättaren, ett ord som har två betydelser på engelska; där den ena är raps och den andra är våldtäkt.

Viola är ordet för våldtäkt på Rumänska, och Viol ordet för våld generellt. Bägge är sedemera namn jag skulle undvika som boende i EU.
  • Anonym (S)
    trollhona skrev 2019-10-06 13:44:36 följande:

"Rapita" är rapsblomma... Du skrev säkerligen in rape i översättaren, ett ord som har två betydelser på engelska; där den ena är raps och den andra är våldtäkt.

Viola är ordet för våldtäkt på Rumänska, och Viol ordet för våld generellt. Bägge är sedemera namn jag skulle undvika som boende i EU.

Nej, jag skrev in ordet våldtäkt i översättaren och det översattes till rapita.
Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!